Στη μέση των σημερινών τιμών των συμβατικών και των ηλεκτροκίνητων οχημάτων αναμένεται να διαμορφωθεί η τιμή των ηλεκτρικών το 2025, σύμφωνα με εκτίμηση του διευθυντή του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ και προέδρου του ΕΛΙΝΗΟ Ευάγγελου Μπεκιάρη.
Μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Μπεκιάρης αναγνώρισε ότι «ακόμη δεν είναι φτηνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», ωστόσο εξήγησε ότι ο κλιματικός νόμος της ΕΕ είναι μια πραγματικότητα και απαιτεί τον εκσυγχρονισμό της τεχνολογίας στα αυτοκίνητα, με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την αύξηση της οδικής ασφάλειας.
Παράλληλα, σημείωσε ότι το γεγονός αυτό αναμένεται να επιφέρει μειώσεις στις τιμές των ηλεκτροκίνητων και αύξηση στις τιμές των συμβατικών.
Διευκρίνισε δε, ότι σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό νόμο, τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που θα ταξινομούνται στην Ευρώπη από το 2035 και μετά θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Αυτό σημαίνει ότι από τη χρονική αυτή στιγμή -με το ενδεχόμενο κάποιου χρονικό διαστήματος προσαρμογής στα νέα δεδομένα- δεν θα μπορεί κανείς να αγοράσει πλέον ένα καινούριο συμβατικό αυτοκίνητο, ενώ θα υπάρξουν σταδιακά αντικίνητρα για όσα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας εξακολουθούν να κινούνται.
Η εικόνα των σταθμών φόρτισης στα επόμενα δύο χρόνια
Σε ό,τι αφορά τους σταθμούς φόρτισης, ο κ. Μπεκιάρης ανέφερε ότι σήμερα υπάρχει πράγματι ζήτημα με την επάρκεια των σταθμών μέσα στις πόλεις, όμως ευελπιστεί ότι στα επόμενα δύο χρόνια, μέσω ενεργειών από τους δήμους της χώρας, θα υπάρξουν αξιοπρεπείς δυνατότητες φόρτισης.
Όπως είπε, τα Σχέδια Ανάπτυξης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων εκ μέρους των δήμων χρηματοδοτούνται από την πολιτεία και προβλέπουν την ανάπτυξη ενός σταθμού φόρτισης ανά 1.000 κατοίκους για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Σε κάθε περίπτωση, τόνισε ότι το επόμενο εξάμηνο θα υπάρξει μια σαφής εικόνα για το πόσοι δημόσιοι φορτιστές υπάρχουν στη χώρα, μέσω του Μητρώου Φορτιστών που καταρτίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Προτάσεις για ΣΔΙΤ και επαγωγική φόρτιση
Καταθέτοντας τις προτάσεις του ΙΜΕΤ για τη βελτίωση του επιπέδου της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, τάχθηκε -επιπροσθέτως των σημερινών κρατικών χρηματοδοτήσεων για υποδομές ηλεκτροφόρτισης- και υπέρ της υιοθέτησης του ολλανδικού μοντέλου, που προβλέπει τη δυνατότητα συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), ώστε μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών να είναι δυνατή η εγκατάσταση φορτιστών στο αστικό περιβάλλον παράλληλα με τη δυνατότητα εκμετάλλευσής τους για κάποια χρόνια.
Επιπλέον, πρότεινε την υιοθέτηση της επαγωγικής φόρτισης, μέσω της οποίας τα αυτοκίνητα θα μπορούν να φορτίζουν, είτε όταν βρίσκονται σε στάθμευση, είτε την ώρα που κινούνται στη δεξιά λωρίδα του δρόμου, παίρνοντας ασύρματα μέσω μαγνητών τη φόρτιση από το έδαφος όπου θα έχουν εγκατασταθεί πηνία.
Ο κ. Μπεκιάρης επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι στον τομέα των ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Ελλάδα ξεκίνησε αργά, το 2018 και σχεδόν από το μηδέν, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια κινήθηκε αξιοπρεπώς και κατάφερε να έχει μια αυξητική τάση.
Γνωστοποίησε ότι προετοιμάζεται νομοθεσία για τη λειτουργία των συνεργείων για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, ώστε να εκπαιδεύονται οι επαγγελματίες και να πιστοποιούνται τα συνεργεία.
«Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και τα προηγούμενα χρόνια όταν η κατάσταση άλλαξε με τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο των αυτοκινήτων. Έτσι κανείς δεν ανοίγει πια στο συνεργείο τον κινητήρα με κατσαβίδι. Όλα γίνονται ηλεκτρονικά», πρόσθεσε.
Πολυμεσικές μεταφορές και κέντρα logistics
Για τη μείωση, τέλος, των εκπομπών ρύπων στις μεταφορές πρότεινε την εφαρμογή των πολυμεσικών μεταφορών, ώστε αυτές να γίνονται συνδυασμένα με τρένο, πλοίο, αεροπλάνο και ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, για να γίνει αυτό είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν κέντρα logistics ανά τη χώρα, γεγονός που, όπως είπε, μπορεί τα επόμενα χρόνια να μειώσει τον χρόνο και το κόστος των μεταφορών, χρησιμοποιώντας τις μεταφορές μέσω βαλκανικών χωρών προς την κεντρική και βόρεια Ευρώπη και παρακάμπτοντας τους σημερινούς διαδρόμους μεταφορών μέσω άλλων χωρών, επικουρικά και προς τον διάδρομο της Αθήνας.