Ο υπουργός Ναυτιλίας μιλά για την αντιμετώπιση του «Flag drain» και πώς θα πετύχει το «Flag gain», την επιστροφή της σημαίας στα ελληνικά πλοία.
Επίσης, σημειώνει ότι η αξιοποίηση των 10 λιμανιών θα γίνει άμεσα. Το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον», αναφέρει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης στη συνέντευξή του στη «Βραδυνής της Κυριακής», αναφερόμενος στο διαφορετικό μοντέλο εκμετάλλευσης που θα εφαρμόσει για τα 10 περιφερειακά λιμάνια που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ.
Όπως εξηγεί, «οι υπο-παραχωρήσεις δεν είναι ο τρόπος μέσα από τον οποίον θα μπορούσαμε να δούμε επενδύσεις, ανάπτυξη, αλλά και οφέλη για την εθνική Οικονομία», ενώ διευκρινίζει ότι ο ίδιος είναι «υπέρ της αξιοποίησης των λιμανιών και της ύπαρξης επενδύσεων που θα διασφαλίζουν δημόσια έσοδα για τον κρατικό προϋπολογισμό, διασφαλίζοντας, ταυτόχρονα, και τις θέσεις εργασίας».
Επιμένει, επίσης, ότι παράλληλα με τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση πρέπει να υπάρχει και ο πυλώνας της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, και ανακοινώνει ότι θα προχωρήσει «η εφαρμογή ενός νέου θεσμικού πλαισίου για την ανάδειξη και του πυλώνα της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης».
Στις κατηγορίες, δε, της αντιπολίτευσης ότι αυτό πρόκειται για ένα χρόνιο αίτημα του εφοπλιστικού κόσμου απαντά ότι πρόκειται για «στρατηγική επιλογή, απολύτως σύμφωνη με τις αρχές και το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, που θα έχει ιδιαιτέρως θετική συμβολή στην εξέλιξη της ελληνικής Ναυτιλίας».
Και προσθέτει: «Όσο για την αντιπολίτευση, θα έπρεπε να διδαχτεί από το μήνυμα του ελληνικού λαού στις κάλπες, ότι η ιδεοληψία είναι κακός σύμβουλος, πολύ περισσότερο όταν αφορά ζητήματα Εκπαίδευσης και Ναυτιλίας».
-Κύριε υπουργέ, έχετε εξαγγείλει ότι θα εφαρμόσετε ένα διαφορετικό μοντέλο εκμετάλλευσης των 10 περιφερειακών λιμανιών που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ. Γιατί θέλετε να αλλάξετε το μοντέλο υπο-παραχωρήσεων δραστηριοτήτων που είχε σχεδιάσει η προηγούμενη κυβέρνηση;
«Τον Φεβρουάριο του 2019 μιλώντας στην Βουλή, είχα επισημάνει ότι το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον. Πρώτον, διότι δεν ορίζει με σαφή τρόπο πόσες και ποιες θα είναι υποχρεωτικές επενδύσεις και, δεύτερον, διότι δεν προσδιορίζει τι χρήματα προσδοκά το ελληνικό Δημόσιο από αυτές τις υπο-παραχωρήσεις.
Συνεπώς, οι υπο-παραχωρήσεις δεν είναι ο τρόπος μέσα από τον οποίον θα μπορούσαμε να δούμε επενδύσεις, ανάπτυξη, αλλά και οφέλη για την εθνική Οικονομία. Εμείς είμαστε υπέρ της αξιοποίησης των λιμανιών και της ύπαρξης επενδύσεων που θα διασφαλίζουν δημόσια έσοδα για τον κρατικό προϋπολογισμό, διασφαλίζοντας, ταυτόχρονα, και τις θέσεις εργασίας».
-Έχετε μιλήσει για τη σημασία ίδρυσης ιδιωτικών ναυτικών σχολών στη χώρα μας. Ποια ανάγκη το επιτάσσει αυτό; Ο πυλώνας της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης δεν είναι αρκετός και χρειάζεται και ο πυλώνας της ιδιωτικής;
«Έχω αναφερθεί στην τεράστια σημασία του εκσυγχρονισμού της ναυτικής εκπαίδευσης ως μέσου για την αναγκαία ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση του ανθρώπινου κεφαλαίου της ελληνικής Ναυτιλίας.
Προχωράμε, λοιπόν, σε μία νέα αρχιτεκτονική του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, με στήριξη της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολών, διεθνοποίηση των προγραμμάτων σπουδών και διασφάλιση σταθερού και έμπειρου εκπαιδευτικού προσωπικού. Βασικός πυλώνας για αυτό, είναι η δημόσια ναυτική εκπαίδευση.
Την ίδια στιγμή, θεωρούμε ότι, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες, η εφαρμογή ενός νέου θεσμικού πλαισίου για την ανάδειξη και του πυλώνα της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, υπηρετεί με τρόπο θετικό την επίτευξη του στρατηγικού μας στόχου».
-Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι αυτό ήταν ένα χρόνιο αίτημα του εφοπλιστικού κόσμου…
«Πρόκειται για στρατηγική επιλογή, απολύτως σύμφωνη με τις αρχές και το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, που θα έχει ιδιαιτέρως θετική συμβολή στην εξέλιξη της ελληνικής Ναυτιλίας. Όσο για την αντιπολίτευση, θα έπρεπε να διδαχτεί από το μήνυμα του ελληνικού λαού στις κάλπες, ότι η ιδεοληψία είναι κακός σύμβουλος, πολύ περισσότερο όταν αφορά ζητήματα Εκπαίδευσης και Ναυτιλίας».
-Ένα μεγάλο ζήτημα που κάθε υπουργός Ναυτιλίας έχει απέναντί του είναι η επιστροφή πλοίων στην ελληνική σημαία. Πώς σκοπεύετε να το αντιμετωπίσετε;
«Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος αριθμεί 4.936 πλοία, άνω των 1.000 τόνων κατά μονάδα, συνολικής χωρητικότητας 389,69 εκατομμυρίων τόνων. Ο στόλος αυτός είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός στόλος του κόσμου αντιπροσωπεύοντας το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 53% του στόλου της Ε.Ε.
Την ίδια στιγμή, το ελληνικό Νηολόγιο αντιπροσωπεύει μόλις το 17% του ελληνόκτητου στόλου, γεγονός που υποδεικνύει την ανάγκη ολοκληρωμένης παρέμβασης και άσκησης ουσιαστικής ναυτιλιακής πολιτικής που θα συμβαδίζει με τις διεθνείς εξελίξεις και θα δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για επένδυση στην ελληνική σημαία, με αδιαμφισβήτητα οφέλη στην ελληνική Οικονομία με όρους εισοδήματος και απασχόλησης.
Προτεραιότητα είναι η αντιμετώπιση του “flag-drain”, με την ανάσχεση της διαρροής νηολόγησης ελληνόκτητων πλοίων σε ανταγωνίστριες χώρες και η ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα. Στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι η εφαρμογή πολιτικής “Flag-Gain” μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού Νηολογίου, μέσα από την άμεση υλοποίηση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για τη Ναυτιλία.
Θα προχωρήσουμε άμεσα στην προτυποποίηση των διαδικασιών, ώστε να είναι εφικτή η έκδοση ηλεκτρονικών πιστοποιητικών σε σύντομο χρόνο. Επίσης, θα εφαρμόσουμε άμεσα την Ενιαία Ναυτιλιακή Θυρίδα που παραμένει ανενεργή».
-Είχατε συνάντηση με το διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΛΠ Α.Ε. Captain Fu, που σας παρουσίασε το νέο επικαιροποιημένο master plan του Οργανισμού, που αναμένεται να υποβληθεί στα τέλη Αυγούστου. Πιστεύετε ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις σε αυτό το επενδυτικό πρόγραμμα;
«Έχουμε ταχθεί υπέρ της επιτάχυνσης του επενδυτικού προγράμματος της ΟΛΠ Α.Ε., αλλά και της ΟΛΘ Α.Ε. Πιστεύω πως πολύ σύντομα θα προχωρήσουμε στην υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου στο λιμάνι του Πειραιά».
-Το χαρτοφυλάκιό σας θεωρείται η οικονομική ατμομηχανή της Ελλάδας. Ποιες θεωρείτε κομβικές από τις διατάξεις που θα φέρετε στη Βουλή;
«H ελληνική Ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει την οικονομική ατμομηχανή της χώρας μας, αρκεί να την αντιμετωπίσουμε πραγματικά ως τέτοια. Παρουσίασα, ήδη, το πλαίσιο των δράσεων και ενεργειών που δρομολογούμε σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση.
Η ριζική μεταρρύθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, στην κατεύθυνση της απλοποίησης διαδικασιών, μια νέα στρατηγική πολιτική λιμένων, η ενίσχυση του Θαλάσσιου Τουρισμού, η ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος και ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης του με τις τοπικές κοινωνίες, καθώς και η υιοθέτηση μιας ολιστικής πολιτικής για το νησιωτικό χώρο συνιστούν τις βασικές μας προτεραιότητες».
-Πώς σκοπεύετε να βελτιώσετε τη ζωή των ανθρώπων της νησιωτικής Ελλάδας;
«Η βελτίωση της ποιότητας των κατοίκων των νησιών μας, που αποτελούν περίπου το 15% του πληθυσμού της χώρας μας, αποτελεί κρίσιμη προτεραιότητα για την κυβέρνηση, αλλά και για εμένα προσωπικά. Η λειτουργία ενός υπουργείου και ενός υπουργού αποκτά ουσία και νόημα όταν δίνει λύσεις σε προβλήματα, διευκολύνοντας τις μεγάλες επιλογές αλλά και των καθημερινότητα των πολιτών.
Για να συμβεί αυτό, η πολιτική μας επικεντρώνεται στην ενεργοποίηση του κράτους και την αναβάθμιση του συντονιστικού -εποπτικού ρόλου του υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την προώθηση του στόχου της “Νησιωτικής Συνοχής” εντός και εκτός Ελλάδος.
Η κατάρτιση Εθνικής Στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη, η ενεργός συμμετοχή στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής νησιωτικής ατζέντας, η διατήρηση και η επέκταση εφαρμογής της ρήτρας Νησιωτικότητας σε υπό ψήφιση νομοσχέδια που αφορούν τα νησιά, η υιοθέτηση κινήτρων ή ενισχύσεων για βελτίωση της νησιωτικής ανταγωνιστικότητας, αλλά και η προώθηση σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων για την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων στα νησιά, αποτελούν τα βασικά εργαλεία μας σε αυτή την κατεύθυνση».