H Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει την παγκόσμια τάση των μικρότερων πλοίων κρουαζιέρας, προκειμένου να μετατραπούν και να επωφεληθούν και άλλα, μικρότερα ελληνικά νησιά ως προορισμός κρουαζιέρας σημειώνει ο CEO της Celestyal Cruises Κρις Θεοφιλίδης.
Στη συνέντευξή του, ο κ. Θεοφιλίδης επισημαίνει ότι το αδύνατο σημείο της χώρας είναι η έλλειψη στρατηγικής και συγκεκριμένου πλάνου ως προς την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ώστε η Ελλάδα να αναδειχθεί αυτοδύναμος προορισμός κρουαζιέρας.
Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Θεοφιλίδη στο theseanation.gr έχει ως εξής:
-Μπορεί η Ελλάδα να αποτελέσει αυτοδύναμο προορισμό κρουαζιέρας και υπό ποιες προϋποθέσεις; Ποιο είναι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα και ποιο το αδύναμο σημείο;
H Ελλάδα είναι μια χώρα με εξαιρετικούς προορισμούς και δυνατότητες ανάπτυξης αναφορικά με την κρουαζιέρα.
Τόσο η γεωγραφική της θέση, όσο και η πλούσια ιστορία και ο πολιτισμός της, αποτελούν τα βασικά συστατικά που μπορούν δώσουν την ώθηση για να αναπτυχθεί ως ένας ισχυρός, αυτοδύναμος προορισμός κρουαζιέρας και να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο.
Σε συνδυασμό με τον ήπιο καιρό που επικρατεί στις θάλασσες της Μεσογείου, σχεδόν όλον το χρόνο, θεωρούμε ότι η κρουαζιέρα μπορεί να αποτελεί μια επιλογή ταξιδιού δίχως χρονικούς/εποχικούς περιορισμούς.
Πρόκληση σε όλο αυτό για τη χώρα είναι ότι καλείται καθημερινά να αντιμετωπίσει και να υπερβεί τις παθογένειές της. Χρειάζεται η συνολική συστράτευση κρατικών και τοπικών φορέων προκειμένου να διαμορφωθεί ένα στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης, προσοδοφόρο, ελκυστικό και βιώσιμο για την κρουαζιέρα.
Αυτή τη στιγμή θα έλεγα το αδύνατο σημείο μας είναι η έλλειψη στρατηγικής και συγκεκριμένου πλάνου. Πρέπει να γίνει ένας ορθολογιστικός “διαχωρισμός” και αντιστοιχία λιμανιού με τις δυνατότητες που έχει για να φιλοξενήσει τα αντίστοιχα κρουαζιερόπλοια. Δεν είναι όλα τα λιμάνια και όλοι οι προορισμοί για παράδειγμα για να υποδεχτούν κρουαζιερόπλοια 5.000 επιβατών.
Πρέπει να σκεφτόμαστε σε πρώτη προτεραιότητα τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη των ελληνικών προορισμών και μετά βέβαια να υπάρξει σχέδιο για τις αντίστοιχες υποδομές, λαμβάνοντας υπόψη πλέον τις εξελίξεις και τις απαιτήσεις από το παγκόσμιο στόλο της κρουαζιέρας.
-Η «Ελληνική πολυνησία» προσφέρεται για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και ποιο ρόλο διαδραματίζει η λιμενική πολιτική στο θέμα αυτής της ανάπτυξης;
Η Ελλάδα έχει όλα τα “προσόντα” όπως είπα για να αναπτυχθεί και να αποτελέσει κορωνίδα της κρουαζιέρας στην Μεσόγειο, αλλά και να καθιερωθεί ως προορισμός, τόσο εξαιτίας της νησιωτικής δομής της, αλλά και της δυναμικής αρκετών λιμανιών της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Είναι ευδιάκριτη θα λέγαμε, τα τελευταία χρόνια, η συμβολή της κρουαζιέρας ως μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, όσο και οι δυνατότητες που παρέχει ο κλάδος προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί ένας ισχυρός προορισμός.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της γραμμής, η ταύτιση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Τουρισμού και του πρόεδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας, για το ότι η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει την παγκόσμια τάση των μικρότερων πλοίων κρουαζιέρας, προκειμένου να μετατραπούν και να επωφεληθούν και άλλα, μικρότερα ελληνικά νησιά ως προορισμός κρουαζιέρας.
Είναι αντιληπτό, λοιπόν, ότι η ελληνική λιμενική πολιτική επιδέχεται βελτιώσεων, ξεκινώντας από το πλέον βασικό, τις υποδομές των λιμένων της χώρας.
Παράλληλα, πρέπει να εξεταστούν και οι παρεχόμενες υπηρεσίες τόσο στο λιμάνι όσο και στο ίδιο τον προορισμό στο σύνολό τους και μάλιστα όλο το χρόνο, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα συνωστισμού σε δημοφιλείς προορισμούς και αξιοθέατα τους μήνες υψηλής τουριστικής κίνησης και επιπλέον, να ενισχύεται η τοπική οικονομία τους πιο ήσυχους μήνες του χρόνου.
-Η Celestyal Cruises πρωτοπόρησε με την αναγγελία της κρουαζιέρας των τριών ηπείρων. ενώ είναι γνωστό ότι επίσης έχει κατοχυρώσει και την πρωτοπορία ανάδειξης νέων προορισμών στην ελληνική επικράτεια. Ωστόσο ο ανταγωνισμός φαίνεται πως επιστρέφει στην Ανατολική Μεσόγειο. Ποιες οι σκέψεις σας και οι στόχοι για το μέλλον;
Πράγματι, το 2019, εμπλουτίσαμε το πρόγραμμα μας με δυο νέες κρουαζιέρες 7 νυχτών, τις κρουαζιέρες «Εκλεκτό Αιγαίο» με επισκέψεις στα λιμάνια της Κωνσταντινούπολης (με διανυκτέρευση), του Τσανάκκαλε (Αρχαία Τροία), του Βόλου, του Ηράκλειου, της Σαντορίνης, της Μυκόνου και του Πειραιά, και την κρουαζιέρα «3 Ήπειροι» με επισκέψεις στα λιμάνια της Αλεξάνδρειας, του Πορτ Σάιντ, του Ασντόντ, της Λεμεσού, της Ρόδου, του Κουσάντασι / Αρχαία Εφέσου και του Πειραιά ενώ για το 2020 θα ξεκινήσουμε την κρουαζιέρα 7 νυχτών, «Ρομαντική Αδριατική» με δρομολόγια και στην Αδριατική θάλασσα, περιλαμβάνοντας προορισμούς, όπως η Βενετία, Πάτρα, η Κέρκυρα, το Κοτόρ, το Ντουμπρόβνικ και το Σπλιτ.
Θα έχουμε τη χαρά να πλεύσουμε πρώτη φορά προς την Αδριατική από τη Βενετία, με σκοπό οι επισκέπτες να μπορούν πραγματικά να ανακαλύψουν τόσο χαρακτηριστικούς, δημοφιλείς προορισμούς με επισκέψεις στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO όσο και λιγότερους γνωστούς, μακριά από την πολυκοσμία και αποφεύγοντας τη ζέστη του καλοκαιριού.
Η Celestyal Cruises εστιάζει στην προσφορά στον ταξιδιώτη μιας ολιστικής εμπειρίας από τον κάθε προορισμό, που περιλαμβάνει τόσο δραστηριότητες εν πλω όσο και στους προορισμούς που επισκέπτεται η εταιρεία. Επίκεντρο της στρατηγικής της εταιρείας είναι ο προορισμός και η παροχή μοναδικών εμπειριών στους ταξιδιώτες.
Αναφέρω τα παραπάνω όπου σε συνδυασμό την υψηλή εξειδίκευση, την εμπειρία και την τεχνογνωσία του ανθρώπινου δυναμικού της Celestyal Cruises, της δίνουν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τη διαφοροποιούν έναντι του ανταγωνισμού.
Για να απαντήσω στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, θα ήθελα να τονίσω ότι μας ικανοποιεί ιδιαίτερα η επανάκαμψη της περιοχής γιατί ως εταιρεία που δραστηριοποιείται στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο και έχει ως κέντρο επι/αποβίβασης τον Πειραιά ως κύρια εταιρεία homeporting, μας ενδιαφέρει πρωτίστως να είναι “ανοικτή η αγορά” και να υπάρχει ενδιαφέρον από τις εταιρείες κρουαζιέρας.
Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται μεγαλύτερη ζήτηση από τους επιβάτες για τη συγκεκριμένη περιοχή που περιλαμβάνει προορισμούς τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Οπότε σε αυτό το πλαίσιο δεν αλλάζει κάτι ούτε επηρεάζει τους μελλοντικούς σχεδιασμούς μας.
-Επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν των θαλάσσιων προορισμών. Μύθος ή μια πραγματικότητα που μπορεί να καταστεί εφικτή; Ποια το οφέλη;
Κύρια επιδίωξή μας στην Celestyal Cruises είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ώστε να έχουμε κρουαζιέρες όλο τον χρόνο.
Αξίζει να αναφερθώ στο ότι για την τρέχουσα τουριστική περίοδο του 2019, η εταιρεία έχει επεκτείνει το χρόνο δραστηριοποίησής της για 11 επιπλέον εβδομάδες με αφορμή τα 2 νέα της δρομολόγια, «Εκλεκτό Αιγαίο» με 6 δρομολόγια που περιλαμβάνει τη διανυκτέρευση στην Κωνσταντινούπολη, το λιμάνι του Βόλου και τα εντυπωσιακά Μετέωρα σε συνδυασμό με τα δημοφιλή νησιά της Μυκόνου και Σαντορίνης, καθώς και «3 Ήπειροι», με το τελευταίο να ξεκινά το φετινό Δεκέμβριο, με πέντε προσεγγίσεις στην Αλεξάνδρεια και το Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου, το Ασντόντ του Ισραήλ, το Κουσάντασι (Έφεσος) της Τουρκίας, τη Λεμεσό της Κύπρου και τη Ρόδο.
Τα οφέλη πολλαπλά, αλλά ας επικεντρωθούμε σε δυο κομβικά σημεία.
Αφενός στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και του τουριστικού ρεύματος καθώς η συνολική ετήσια συνεισφορά της εταιρείας, κρίνεται άκρως ικανοποιητική, αφού για την περσινή χρονιά μόνο, μεταφράζεται σε 103 εκατ. ευρώ.
Αφετέρου, αρκετοί προορισμοί καταφέρνουν να αναδειχθούν και να υποδεχθούν επισκέπτες κρουαζιέρας εκτός περιόδου αιχμής, όπου επωφελούνται από τις προσεγγίσεις όλο το χρόνο. Αυτό φυσικά πραγματοποιείται εφόσον οι συνθήκες των σημείων προσέγγισης το επιτρέπουν, π.χ. διάθεση τουριστικών υπηρεσιών, όπως τουριστικά καταστήματα, εστιατόρια, κλπ., με την τοπική οικονομία να δέχεται σημαντικές “ενέσεις τόνωσης”.
Και τέλος, εντάσσεται στη συνολική εθνική τουριστική στρατηγική που είναι τουρισμός 365 μέρες το χρόνο, την οποία και στηρίζουμε εμπράκτως.
-Από ετών η Celestyal Cruises έχει κάνει «άνοιγμα» στην αγορά της Τουρκίας. Ποια η συμπεριφορά αυτής της αγοράς και ποιες οι προοπτικές της;
Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα αγορά με προοπτικές ανάπτυξης και ειδικότερα για την Celestyal Cruises, η Τουρκία αποτελεί μία τεράστια “αγορά” που είναι δίπλα της και απαρτίζεται από 70 εκατ. δυνητικούς επιβάτες.
Είναι αλήθεια ότι ο τουρισμός και ειδικότερα η κρουαζιέρα στην Τουρκία αντιμετώπισε προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, με τις περισσότερες εταιρείες να αποφεύγουν τα λιμάνια της, λόγω της τεταμένης κατάστασης που επικρατούσε εκεί.
Παρόλα αυτά, το τελευταίο χρονικό διάστημα, η πολιτική σταθερότητα έχει επέλθει πλέον στη γείτονα χώρα. Αυτή η διαφαινόμενη ανάπτυξη και θετική προοπτική σε καμία περίπτωση δεν θεωρούμε ότι απειλεί την ελληνική κρουαζιέρα, καθώς θεωρούμε ότι δεν πρόκειται για ανταγωνιστική χώρα στην κρουαζιέρα αλλά “συμπληρωματική” αφού δίνει τη δυνατότητα συνδυαστικών προορισμών με τα ελληνικά νησιά ώστε να εμπλουτίζονται τα δρομολόγια της κρουαζιέρας και έτσι να υπάρχουν πολλές επιλογές.
Επιπλέον, αποτελεί σημαντική «πύλη εισόδου τουριστών» στην Ελλάδα κυρίως από τις μακρινές αγορές, όπως Βόρεια και Νότια Αμερική καθώς προσφέρει φθηνές και πολλές απευθείας πτήσεις από όλο τον κόσμο.
-Υπάρχουν σχεδιασμοί για ανανέωση ή αύξηση της δυναμικότητας του στόλου της εταιρείας;
Ο στρατηγικός μας σχεδιασμός προχωράει σύμφωνα με τους σταδιακούς στόχους που έχουμε θέσει που είναι αρχικά η λειτουργία του ενός πλοίου για όλο το χρόνο και στη συνέχεια και τα 2 πλοία γεγονός το οποίο θα επιτευχθεί το 2020. Παράλληλα, δουλεύουμε εντατικά για την εδραίωση του ονόματος αλλά και της εμπορικής μας παρουσίας σε Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία – Ασία.
Στη συνέχεια είμαστε σε διαδικασία να εξετάσουμε όλα τα ενδεχόμενα, είτε ανανέωσης είτε αύξηση της δυναμικότητας του υπάρχοντα στόλου με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής που δραστηριοποιούμαστε, αλλά και τη φιλοσοφία μας για ζεστή φιλοξενία και ωραία εμπειρία στον προορισμό.
Πάντως εκτιμούμε πως η συγκεκριμένη διαδικασία, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τουλάχιστον 2 ετών.