Οι μεταφορές εξελίσσονται, η συνεισφορά των διαχειριστικών προτύπων είναι κρίσιμη για την αύξηση του μεταφορικού έργου, επισημαίνει ο Product Manager TÜV HELLAS (TÜV NORD), Νέστορας Παπαρούπας σε συνέντευξή του στο metaforespress.gr.
Το επιχειρησιακό μοντέλο της μεταφοράς δεν έχει αλλάξει, έχουν όμως αλλάξει οι απαιτήσεις των πελατών, αλλά και τα πρωτόκολλα ασφαλείας αναφορικά με τη διανομή και την παράδοση των προϊόντων και τη μεταφορά επιβατών, υπογραμμίζει ο κ. Παπαρούπας, τονίζοντας ότι η επιθεώρηση και πιστοποίηση δεν είναι «αναγκαίο κακό», αλλά ένα εξαιρετικό επιχειρηματικό εργαλείο.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Πως μπορεί η διαδικασία της επιθεώρησης και πιστοποίησης να βοηθήσει τις εταιρείες οδικών μεταφορών, τόσο επιβατικών, όσο και εμπορευματικών στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της μετά – Covid περιόδου;
-Η επιθεώρηση πιστοποίησης ανέκαθεν είχε έναν κυρίαρχο σκοπό: την δημιουργία προστιθέμενης αξίας για την επιθεωρούμενη επιχείρηση.
Μέσα από την προστιθέμενη αξία αναδεικνύονται οι ευκαιρίες συνεχούς βελτίωσης, που αποτελούν τον σημαντικότερο ίσως αρωγό, στην προσπάθεια των εταιριών για βιώσιμη ανάπτυξη.
Οι εταιρίες μεταφορών (επιβατικών & εμπορευματικών) καλούνται να επενδύσουν στην βιώσιμη ανάπτυξη, αξιοποιώντας τα οφέλη που προσφέρει η επιθεώρηση πιστοποίησης.
Τα πρότυπα συστημάτων διαχείρισης που επιλέγουν οι μεταφορικές εταιρίες είναι κυρίως το ISO 9001:2015 (Ποιότητα παροχής υπηρεσιών), το ISO 14001:2015 (Περιβαλλοντική Διαχείριση), το ISO 45001:2018 (Υγεία & Ασφάλεια Εργασίας) & το ISO 39001:2012 (Οδική ασφάλεια)
Οι προκλήσεις που έχει επιφέρει η πανδημία της COVID-19 διακυβεύουν ευθέως την ίδια την επιβίωση των μεταφορικών εταιριών, τόσο σε ζητήματα εύρεσης και ανάπτυξης του μεταφορικού έργου, όσο και σε ζητήματα της υγείας του προσωπικού τους.
Και οι επιχειρήσεις που θα φροντίσουν έγκαιρα να πάρουν τις σωστές αποφάσεις και να πραγματοποιήσουν τις αντίστοιχες κινήσεις και επενδύσεις, με γνώμονα και τις επιταγές της επιθεώρησης πιστοποίησης, όχι μόνο θα ανταποκριθούν στις προκλήσεις, αλλά θα αποκτήσουν και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών.
Γιατί πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η επιθεώρηση και πιστοποίηση δεν είναι «αναγκαίο κακό», αλλά ένα εξαιρετικό επιχειρηματικό εργαλείο. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει πλέον καιρός για χάσιμο.
-Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που εφαρμόζουν οι εταιρείες την παρούσα περίοδο, αλλά και που καλούνται να εφαρμόσουν με την σταδιακή παρέλευση της πανδημίας; Πόσο έχει αλλάξει το επιχειρησιακό μοντέλο;
-Όπως και σε άλλους κλάδους της αγοράς, έτσι και οι μεταφορικές επιχειρήσεις, έχουν μετατρέψει σημαντικό μέρος της διοικητικής τους δραστηριότητας σε εργασία από απόσταση (τηλεργασία).
Όμως, ο συγκεκριμένος επιχειρηματικός κλάδος δεν μπορεί να «απολαύσει» αυτό το προνόμιο, τουλάχιστον στο σύνολο τους.
Τα αυτοκίνητα πρέπει να κινηθούν, τα εμπορεύματα πρέπει να παραδοθούν, οι επιβάτες πρέπει να φτάσουν στην ώρα τους και με ασφάλεια στον προορισμό τους.
Το επιχειρησιακό μοντέλο της μεταφοράς δεν έχει αλλάξει, έχουν όμως αλλάξει οι απαιτήσεις των πελατών, αλλά και τα πρωτόκολλα ασφαλείας αναφορικά με τη διανομή και την παράδοση των προϊόντων.
Ταυτόχρονα, η πανδημία επέφερε αλλαγή στις συνήθειες όλων μας. Θεωρούμε υποχρέωση των μεταφορέων να φροντίζουν, ώστε τα ράφια των S/M να παραμένουν γεμάτα κατά την πανδημία.
Και μάλιστα με τρόπο που να εξασφαλίζει την ασφάλεια των εργαζομένων, αλλά και των καταναλωτών σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ακόμη, μείζον θέμα είναι το πώς οι εργαζόμενοι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις, τόσο αναφορικά με το φόρτο εργασίας όσο και σε σχέση με τα αυστηρότερα πρωτόκολλα.
Και αυτό καλούνται να το λάβουν σοβαρότατα υπ’ όψιν τους και οι ίδιες οι μεταφορικές εταιρίες.
-Αντίστοιχα, πως μπορεί να μεγιστοποιηθεί η ικανοποίηση πελατών/ προμηθευτών /επιβατών στις μεταφορές;
-Η μεγιστοποίηση της ικανοποίησης του συνόλου των ενδιαφερομένων μερών (μεταφορικές εταιρίες-επιβάτες-πελάτες-προμηθευτές), μπορεί να επέλθει με συνεργασίες που εμπεριέχουν ξεκάθαρους συμφωνημένους εκατέρωθεν όρους, σε ένα πλαίσιο win-win για όλους τους εμπλεκόμενους.
Είναι αναγκαίο να οριοθετηθεί εκ νέου το εργασιακό και συνεργατικό πλαίσιο, με το βλέμμα στην εποχή μετά την πανδημία (η οποία δυστυχώς φαίνεται να αργεί λίγο ακόμη…).
Για να σας δώσω μερικά παραδείγματα, είναι εξαιρετικά σημαντικό να γίνει κατανοητό, αλλά και σεβαστό από όλους ότι πρέπει να τηρούνται όλα τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα. Την ίδια στιγμή, μείζον ζήτημα για τους πελάτες είναι να τηρούνται οι υποσχέσεις αναφορικά με το χρόνο παράδοσης.
Και βέβαια, όλα τα παραπάνω δεν πρέπει να γίνονται εις βάρος των εργαζομένων, οι οποίοι ούτως ή άλλως καλούνται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες.
-Ποια είναι τα διαχειριστικά πρότυπα τα οποία κυρίως επιλέγουν οι μεταφορικές εταιρίες και γιατί;
-Τα πρότυπα συστημάτων διαχείρισης που επιλέγουν οι μεταφορικές εταιρίες είναι κυρίως το ISO 9001:2015 (Ποιότητα παροχής υπηρεσιών), το ISO 14001:2015 (Περιβαλλοντική Διαχείριση), το ISO 45001:2018 (Υγεία & Ασφάλεια Εργασίας) & το ISO 39001:2012 (Οδική ασφάλεια).
Η απάντηση στο γιατί επιλέγουν τα συγκεκριμένα πρότυπα είναι απλή: τόσο η ποιότητα, όσο και το περιβάλλον, η υγεία/ασφάλεια των εργαζομένων, καθώς και η οδική ασφάλεια όλων των συμμετόχων στο οδικό δίκτυο, είναι οι κυριότεροι πυλώνες βιώσιμης ανάπτυξης κάθε μεταφορικής εταιρίας.
Και βέβαια, εκείνες που έχουν επιλέξει, ελεγχθεί και πιστοποιηθεί σύμφωνα με τα παραπάνω πρότυπα αποκτούν σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών αλλά και αίσθημα ασφάλειας και βεβαιότητας ότι οι εσωτερικές τους διαδικασίες λειτουργούν χωρίς πρόβλημα.