Βασική προτεραιότητα του ΟΑΣΑ αποτέλεσε και αποτελεί η εφαρμογή ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, δηλώνει σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού Τάσος Ταστάνης.
Αναλυτικότερα, η συνέντευξη του προέδρου του ΟΑΣΑ στη δημοσιογράφο του ΑΠΕ-ΜΠΕ Βασιλική Κουτσούμπα έχει ως εξής:
-Μιλώντας χτες στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης έκανε λόγο για “πάρτι” στον ΟΑΣΑ από τη δράση κυκλωμάτων εντός και εκτός του οργανισμού, με πλαστά εισιτήρια κ.λπ. Εσείς τι λέτε για όλα αυτά;
-Δυστυχώς υπήρχε ένα διάτρητο και απαρχαιωμένο σύστημα διακίνησης των προϊόντων κομίστρου. Ένα σύστημα που άφηνε πολλά περιθώρια για διάφορες παρανομίες, όπως υπεξαιρέσεις χρημάτων και κλοπής εισιτηρίων, σαν αυτό που αποκάλυψε το πόρισμα της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης, ύψους άνω του 1,1 εκατ. ευρώ, το οποίο βρίσκεται στα χέρια της Δικαιοσύνης.
Το πόρισμα αυτό επιβεβαιώθηκε και από ένα ακόμη, αυτό της KPMG, στην οποία ανέθεσε ο ΟΑΣΑ τη σχετική έρευνα, κατόπιν διαγωνισμού.
Από την άλλη πλευρά βρισκόμασταν μπροστά σε ένα όργιο διακίνησης πλαστών εισιτηρίων που προκαλούσε τεράστια οικονομική ζημιά κάθε χρόνο, ίσως και πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.
Πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή που εξαρθρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2016 σε τυπογραφείο στη Δυτική Αττική που τύπωνε χιλιάδες πλαστά εισιτήρια και έχει πάρει και αυτό το δρόμο της Δικαιοσύνης.
Είναι προφανές ότι όλα αυτά τα κυκλώματα αντιδρούν στην προσπάθειά μας να μπει μια τάξη στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, προκειμένου να συνεχίζουν τις παράνομες δραστηριότητές τους. Οι αντιδράσεις τους αυτές μάλλον δεν είναι άσχετες και με τις επιθέσεις σε βάρος υποδομών του Οργανισμού.
Εμείς δεν πρόκειται να τρομοκρατηθούμε και να κάνουμε πίσω. Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα μας επιτρέψει να εξαλείψουμε τη δράση των κυκλωμάτων αυτών που λυμαίνονται τις αστικές συγκοινωνίες, να περιορίσουμε τη ζημιά που προκαλούν στα έσοδα του Οργανισμού, γεγονός που θα μας επιτρέψει να παρέχουμε στους πολίτες που κινούνται με αυτές ακόμη πιο ποιοτικές υπηρεσίες.
-Ο υπουργός αναφερόμενος στο πόρισμα για την ΟΣΥ μίλησε για δράση “κυκλωμάτων” που σαμποτάρουν το έργο των αστικών συγκοινωνιών.
-Υπάρχει πράγματι ένα πόρισμα σχετικά με διάφορα περιστατικά κατακόρυφης αύξησης βλαβών που σημειώνονται σε κάποια αμαξοστάσια της ΟΣΥ, με αποτέλεσμα να δημιουργείται δυσκολία τήρησης των προγραμματισμένων δρομολογίων.
Όπως γνωρίζω, το πόρισμα αυτό έχει ήδη κατατεθεί στον αρμόδιο εισαγγελέα και έχει πάρει το δρόμο της Δικαιοσύνης. Ελπίζουμε ότι θα επιληφθεί γρήγορα η Δικαιοσύνη, έτσι ώστε να αποκαλυφθούν οι ευθύνες και να παταχθούν τα φαινόμενα αυτά στη ρίζα τους.
-Ποια είναι η κατάσταση σήμερα στα αμαξοστάσια; Υπάρχουν ακόμη ελλείψεις ανταλλακτικών;
-Κοιτάξτε να δείτε. Πριν από δύο χρόνια παραλάβαμε αμαξοστάσια στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) με σοβαρές ελλείψεις στις αποθήκες ανταλλακτικών. Με διαγωνισμούς για την προμήθεια ανταλλακτικών που διαρκούσαν δύο και τρία χρόνια, χωρίς να έχουν αποτέλεσμα.
Την ίδια στιγμή υπήρχαν συσσωρευμένες απλήρωτες υποχρεώσεις της ΟΣΥ ύψους 103,83 εκατ. ευρώ προς προμηθευτές, οργανισμούς κοινής ωφέλειας, ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ. και στη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) άλλα 100,61 εκατ. ευρώ.
Είναι προφανές ότι όλα αυτά τα κυκλώματα αντιδρούν στην προσπάθειά μας να μπει μια τάξη στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, προκειμένου να συνεχίζουν τις παράνομες δραστηριότητές τους. Οι αντιδράσεις τους αυτές μάλλον δεν είναι άσχετες και με τις επιθέσεις σε βάρος υποδομών του Οργανισμού.
Εμείς φροντίσαμε, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, αυτοί οι διαγωνισμοί για την προμήθεια ανταλλακτικών να ολοκληρωθούν, ενώ η διοίκηση της ΟΣΥ κάνει τις απαραίτητες κινήσεις για την εύρυθμη λειτουργία των τεχνικών βάσεων των αμαξοστασίων.
Τον περασμένο χρόνο εξασφαλίστηκε κονδύλι 41,7 εκατ. ευρώ, το οποίο διοχετεύτηκε για την κάλυψη των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της ΟΣΥ και άλλα 25,2 εκατ. ευρώ για αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών της ΣΤΑΣΥ.
Μετά από αυτό οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς τρίτους, τον Νοέμβριο του 2017 της ΟΣΥ μειώθηκαν σε 14,74 εκατ. ευρώ και της ΣΤΑΣΥ σε 42,55 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, η ΣΤΑΣΥ τον Δεκέμβριο του 2017 χρηματοδοτήθηκε από τον Τακτικό Προϋπολογισμό με επιπλέον 20 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη ΔΕΗ.
Καταφέραμε επίσης την εξωδικαστική συμφωνία με την εταιρεία IVECO που μας επιτρέπει να εξασφαλίσουμε ανταλλακτικά για τα λεωφορεία συνολικής αξίας 7.093.914 ευρώ, σε ειδικές τιμές και ποσότητες και που θα επιλύσει χρόνια προβλήματα συντήρησης του παλιού στόλου.
Πιστεύουμε, λοιπόν, πως η κατάσταση στα αμαξοστάσια πολύ γρήγορα θα ομαλοποιηθεί.
-Τι πρόκειται να γίνει όσον αφορά τον γερασμένο στόλο των οχημάτων;
-Όπως ασφαλώς θα γνωρίζετε, υπάρχει σήμερα στην ΟΣΥ ένας γερασμένος στόλος οχημάτων, αφού προκήρυξη για την προμήθεια νέων οχημάτων είχε να γίνει από το 2005. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέσος όρος ηλικίας των θερμικών λεωφορείων είναι πάνω από 13 έτη και των τρόλεϊ πάνω από 14 έτη.
Εμείς από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε αναζητήσαμε χρηματοδοτικά εργαλεία από την ΕΕ, προκειμένου να ανανεωθεί ο στόλος οχημάτων. Και έχουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα.
Ήδη εξασφαλίσαμε 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής για την αγορά 92 λεωφορείων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Έχουμε προτείνει για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014- 2020 χρηματοδότηση ύψους 120 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 160 αρθρωτών λεωφορείων, 200 τυπικών λεωφορείων και 40 αρθρωτών τρόλεϊ.
Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων θα συνδεθεί με τον ανασχεδιασμό των γραμμών που πρέπει να γίνει. Στόχος μας είναι να ενταχθούν μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία από τις γειτονιές της Αθήνας προς τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς και να υπάρχουν λεωφορεία νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τις κύριες γραμμές κορμού.
-Θεωρείτε ότι το ανθρώπινο δυναμικό στις συγκοινωνίες είναι επαρκές;
-Οι οργανισμοί δυστυχώς λειτουργούν με σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό. Αρκεί να σας αναφέρω ότι από το 2009 ως το 2015 ο ΟΑΣΑ υπέστη μείωση του προσωπικού του κατά 57%, η ΟΣΥ μείωση σε οδηγούς κατά 34% και η ΣΤΑΣΥ μείωση σε ηλεκτροδηγούς κατά 6%.
Για το λόγο αυτό οι διοικήσεις των εταιρειών του ομίλου έχουμε υποβάλει αιτήματα για την κάλυψη κενών θέσεων σε προσωπικό. Ειδικότερα για την πρόσληψη 495 οδηγών, 201 τεχνιτών και 52 διοικητικών για την ΟΣΥ, 130 ηλεκτροδηγών και 170 τεχνιτών για την ΣΤΑΣΥ, 166 Ελεγκτών κομίστρου για τον ΟΑΣΑ και 92 διοικητικών για την υποστήριξη της τηλεματικής, του ΑΣΣΚ και των οικονομικών υπηρεσιών του ΟΑΣΑ.
Ελπίζουμε, σύντομα να πάρουμε το «πράσινο φως» γι’ αυτές τις αναγκαίες προσλήψεις για τη βελτίωση στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου.
-Πότε θα έχουμε πλήρη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου;
-Πιστεύουμε ότι αυτό θα γίνει πραγματικότητα μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα. Θέλω να επισημάνω ότι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας για τον Οργανισμό.
Εκσυγχρονίζει τον τρόπο λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών, παρέχει σημαντικές διευκολύνσεις προς τους πολίτες, δίνει τη δυνατότητα στον ΟΑΣΑ να εφαρμόσει μια πιο δίκαιη τιμολογιακή πολιτική προς όφελός τους, ενώ παράλληλα θα μειώσει την εισιτηριοαποφυγή και θα πατάξει τη μάστιγα των κυκλωμάτων με τα πλαστά εισιτήρια που ταλανίζει για χρόνια τον Οργανισμό.
Μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα της σταδιακής του εφαρμογής είναι πάρα πολύ ενθαρρυντικά. Οι προσωποποιημένες κάρτες ATH.ENA Card έχουν ξεπεράσει τις 400.000, αποδεικνύοντας τη μεγάλη δυναμική του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και την αποδοχή του από το επιβατικό κοινό.
Αρκεί να σας υπενθυμίσω πως ο αντίστοιχος μέσος όρος μηνιαίων καρτών, με το παλαιό σύστημα, ανέρχονταν στις 250.000.
-Είστε ευχαριστημένος με τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών;
-Πριν από δύο χρόνια που αναλάβαμε τη διοίκηση του Οργανισμού, βάλαμε πολύ ψηλά τον πήχη για να κρατήσουμε όρθιες τις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας. Πιστεύουμε πως έγιναν πολλά προς αυτήν την κατεύθυνση, αν και εμείς θα θέλαμε να γίνουν περισσότερα.
Παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει η χώρα μας, βασική προτεραιότητα του ΟΑΣΑ, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ήταν και είναι η εφαρμογή ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και αναβάθμισης του συστήματος αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.
Ένα σχέδιο με το οποίο αποσκοπούμε οι πολίτες να μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς από επιλογή τους και όχι μόνο από ανάγκη, σε συνθήκες ασφάλειας, υγιεινής και με συνεπή δρομολόγια στο Λεκανοπέδιο της Αττικής.
Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε την προσπάθεια αυτή, ώστε να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα που έχουμε θέσει για να έρθουν καλύτερες μέρες στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.