O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης παραχώρησε συνέντευξη στην εφημερίδα «ΤΥΠΟΣ της Θεσσαλονίκης» και στο δημοσιογράφο Δανιήλ Παπαδανιήλ, η οποία δημοσιεύεται σήμερα (23/9).
Σε αυτήν αναφέρθηκε στην εξέλιξη της ιδιωτικοποίησης του λιμένα Θεσσαλονίκης, στην ανάγκη προσέλκυσης περισσότερων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο και στις ενέργειες για την υπογραφή ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης
-Κύριε Κουβέλη, κατά την παράδοση – παραλαβή στο υπουργείο Ναυτιλίας, είχατε πει, μεταξύ άλλων, ότι «αυτό το υπουργείο έχει μπροστά του τεράστιο πεδίο να δημιουργήσει και να αναδείξει τα μεγέθη που καλείται να υπηρετήσει όπως είναι η ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας».
Τώρα, ένα μήνα σχεδόν μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας, και έχοντας ενημερωθεί πλήρως για όλα τα θέματα που άπτονται αυτού, πώς ιεραρχείτε τις δράσεις σας;
Απ: Στις προτεραιότητες της δράσης μας είναι η περαιτέρω ενίσχυση της ναυτιλίας ως σημαντικού μεγέθους για την ανάπτυξη της Οικονομίας της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκουμε την ένταξη περισσότερων ελληνόκτητων πλοίων στο ελληνικό Νηολόγιο.
Προς την κατεύθυνση αυτή γίνονται το τελευταίο διάστημα κάποια βήματα, αλλά δεν είναι αρκετά. Η ναυτιλία παρέχει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και παρουσίας στο χώρο της οικονομίας και θεωρούμε ότι η συμμετοχή της στο ΑΕΠ της χώρας μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερη, τώρα που αφήνουμε πίσω μας τις δύσκολες περιόδους των μνημονίων και η χώρα εισέρχεται σε φάση σταδιακής ανάπτυξης.
Θέλουμε να στηρίζονται τα συμφέροντα των Ελλήνων ναυτικών και ενθαρρύνουμε την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών να προχωρήσουν σε διάλογο για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Στις προτεραιότητές μας βρίσκεται επίσης η καθολική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τη νησιωτική Ελλάδα. Εφαρμογή δηλαδή του μέτρου που καθιερώθηκε από την κυβέρνησή μας σε όλα τα νησιά μας.
Με τον τρόπο αυτό οι μετακινήσεις των μόνιμων κατοίκων των νησιών από και προς την ηπειρωτική χώρα θα είναι φθηνότερες, αλλά θα υπάρξει και μείωση στα κόστη μεταφοράς των προϊόντων, με αποτέλεσμα και την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα παραγωγής. Η διασφάλιση του αξιόπλοου των πλοίων μας με την εφαρμογή του Νόμου 4504/2017, που ενισχύει το επίπεδο τω ελέγχων μέσα από τους Νηογνώμονες.
Η βελτίωση του περιεχομένου των σπουδών στις παραγωγικές Σχολές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και η διαρκής επιμόρφωση των στελεχών του Εμπορικού μας Ναυτικού, που αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την ασφαλή ναυσιπλοΐα.
Η συχνότερη ακτοπλοϊκή σύνδεση μικρών και απομακρυσμένων νησιών με την ηπειρωτική χώρα. Η λήψη επιπρόσθετων μέτρων για καθαρές θάλασσες και ακτές.
-Κάτι που κράτησα από τα λεγόμενά σας τότε, είναι η ιδιαίτερη αναφορά σας στο Λιμενικό Σώμα ότι δηλαδή “είναι το διαρκώς εμπόλεμο σώμα σε περίοδο ειρηνική”. Μιλήστε μας λεπτομερέστερα γι’ αυτό και πείτε μας πώς ακριβώς σκοπεύετε να κινηθείτε έτσι ώστε να παράξετε “εμπόλεμα”, ειρηνικό έργο;
Απ: Το Λιμενικό Σώμα διαδραματίζει καθημερινά σημαντικό ρόλο τόσο στη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων μας και της προστασίας την Ελλήνων αλιέων όσο και σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Τα τελευταία δύο χρόνια το προσωπικό του Λιμενικού υπερβάλλει εαυτόν με τις καθημερινές διασώσεις δεκάδων προσφύγων και μεταναστών. Προχωράμε ήδη στον εκσυγχρονισμό των πλωτών και εναέριων μέσων του Λιμενικού και δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στην επιμόρφωση και αξιολόγηση των στελεχών του.
-Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, είναι από τα μεγαλύτερα ελληνικά λιμάνια και λειτουργεί ως σημαντική πύλη για την ενδοχώρα της Βαλκανικής και της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Πόσο εκτιμάτε ότι μπορεί να συμβάλει, μετά και την ιδιωτικοποίησή του, στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας; Πόσο εξαρτώμενη ή μη είναι η επιτυχημένη του λειτουργία από αυτήν του λιμανιού του Πειραιά;
Απ: Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε ένα στρατηγικό σημείο. Εκτιμώ ότι η ανάπτυξή του περνάει μέσα από την ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών, καθώς-όπως πολύ σωστά επισημαίνεται- αποτελεί σημαντική πύλη για την ενδοχώρα της Βαλκανικής.
Η επιτυχής ανάπτυξή του δεν εξαρτάται ούτε ετεροκαθορίζεται από τη λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει τη δική του δυναμική.
Παράλληλα, πρέπει να βελτιωθεί και το σιδηροδρομικό δίκτυο για την ευκολότερη μεταφορά των εμπορικών προϊόντων που θα φθάνουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προς την κεντρική Ευρώπη.
Όλα αυτά αποτελούν προτεραιότητες της κυβέρνησης για τη Θεσσαλονίκη και πολλά έργα έχουν αρχίσει ήδη να δρομολογούνται.