Στις επιδράσεις της πανδημίας του κορωνοϊού στη Liner ναυτιλία και τις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές αναφέρεται, σε συνέντευξη στο metaforespress.gr, o πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, Φίλιππος Κωστόπουλος.
Ο κ. Κωστόπουλος υπογραμμίζει ότι τα προβλήματα στη ροή του φορτίου που προέκυψαν, λόγω της εξάπλωσης του κορωνοϊού, είναι πολλά και σύνθετα, τονίζοντας ότι οι επενδύσεις που σχετίζονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό θα επισπευσθούν.
-Πόσο έχει επηρεαστεί η παγκόσμια αγορά της Liner ναυτιλίας; Πως εξελίσσονται τα ναύλα και η χωρητικότητα;
-Οι Ναυτιλιακές Γραμμές βιώνουν μια πολύ απότομη και απρόβλεπτη αλλαγή του παγκόσμιου εμπορίου. Οι θαλάσσιες μεταφορές αντιπροσωπεύουν πάνω από το μισό του συνόλου των διεθνών μεταφορών αγαθών και επομένως η εξάρτηση τους από την πορεία του παγκόσμιου ΑΕΠ είναι μεγάλη.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες που εκπροσωπούμε λοιπόν δεν έχουν άλλη επιλογή από την άμεση αναπροσαρμογή της προσφερόμενης χωρητικότητας. Με τον τρόπο αυτό προσπαθούν να αποφύγουν τις μεγάλες διαφοροποιήσεις στο επίπεδο των θαλάσσιων ναύλων.
Οι εναλλακτικές που έχουν για να πετύχουν μείωση της χωρητικότητας είναι συγκεκριμένες. Οι ακυρώσεις αφίξεων πλοίων στα βασικά λιμάνια, αλλά και οι ακυρώσεις ή συνενώσεις τακτικών δρομολογίων τους είναι οι πιο βασικές από αυτές.
Επιλέγουν επίσης, λόγω της χαμηλής τιμής πετρελαίου την αλλαγή ρότας των πλοίων και έτσι αντί του περάσματος από τη Διώρυγα του Suez προτιμούν την, κατά μια εβδομάδα, μακρύτερη διαδρομή από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.
Επιπλέον, η προσφορά όλο και περισσότερων πλοίων για τοποθέτηση συστημάτων καθαρισμού πετρελαίου αποδεικνύει πως, παρά τη σημαντική μείωση της διαφοράς στις τιμές πετρελαίου HFO και LSFO, η ανάγκη για απομάκρυνση του πλεονάζοντος tonnage είναι μεγαλύτερη.
Τέλος, η αύξηση του αριθμού των υπό αδράνεια πλοίων, αλλά και η αύξηση της ζήτησης για διαλύσεις πλοίων είναι επιπλέον ενδείξεις της πολιτικής αυτής που ακολουθούν.
Σχετικά με τη μεταφορά εμπoρευματοκιβωτίων πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι είναι μια υπηρεσία που επηρεάζεται από πολλούς εξωγενείς παράγοντες που δεν μπορούν να ελεγχθούν.
Οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων που το 2020 είχαν ήδη προβλεφθεί χαμηλά στο 4% της συνολικής χωρητικότητας, διαφαίνεται ότι θα παραμείνουν σε χαμηλό ποσοστό και τα επόμενα χρόνια
Η αξιόπιστη εκτέλεση του μεταφορικού έργου είναι ένας πολύ δύσκολος στόχος, αλλά ταυτόχρονα και πολύ σημαντικός για την εφοδιαστική αλυσίδα και το παγκόσμιο εμπόριο.
Τα προβλήματα στη ροή του φορτίου που προκύπτουν, λόγω της εξάπλωσης του κορωνοϊού είναι πολλά και σύνθετα.
Χαρακτηριστικά, αναφέρω την μεγάλη συσσώρευση container στα λιμάνια, λόγω καθυστερήσεων στις παραλαβές, αλλά και την έλλειψη κενών cntrs σε λιμάνια φόρτωσης για τις φορτώσεις των εξαγωγών. Η επίλυση του σύνθετου αυτού παζλ απαιτεί την άμεση ανταλλαγή πληροφοριών, καθημερινό συντονισμό και συχνή επικοινωνία όλων των εμπλεκομένων στη μεταφορά φορέων.
Η ΔΝE, με ιστορία κοντά στα 100 χρόνια, έχοντας ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό δίκτυο επαφών εντός και εκτός συνόρων συνεισφέρει καθημερινά στην επίτευξη των κοινών αυτών στόχων στον τομέα των μεταφορών και των logistics.
Ενώ με την πρόσφατη υπογραφή συμφώνου συνεργασίας που κάναμε με την ΕΕΝΜΑ και την Ελληνική Εταιρεία Logistics αποδεικνύουμε ότι μεταξύ των ρολών του πράκτορα εκτός από την εξυπηρέτηση των θαλάσσιων μεταφορών και του πλοίου είναι και η ανάπτυξη των συνδυασμένων multimodal μεταφορών.
-Γενικότερα, ποια είναι τα συμπεράσματα που εξάγονται από την κρίση που βιώνουμε; Έχει αλλάξει το επιχειρησιακό μοντέλο των liners; Μπορούμε να προβλέψουμε την επόμενη ημέρα;
-H αγορά της Liner Nαυτιλίας είναι μια πολύ δυναμική αγορά και επομένως οι παγκόσμιες ναυτιλιακές Γραμμές γνωρίζουν ότι οποιοδήποτε μακροχρόνιο επενδυτικό πλάνο πρέπει να επανεξετάζεται και να προσαρμόζεται ανάλογα με τα νέα δεδομένα που προκύπτουν.
Η πανδημία έχει μόλις σε λίγους μήνες ανατρέψει όλα τις θετικές προβλέψεις που είχαν γίνει στον κλάδο μας. Η εξέλιξη της παγκόσμιας κρίσης που βιώνουμε δεν μπορεί να προβλεφθεί, καθιστώντας τις όποιες εκτιμήσεις των επιπτώσεων της πολύ επίφοβες.
Οι ενέργειες λοιπόν που κάνουν οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες είναι περισσότερο εστιασμένες στο πως να περιορίσουν τις άμεσες αρνητικές επιπτώσεις.
Ο μακροχρόνιος επενδυτικός σχεδιασμός τους θα επανεξεταστεί σαφώς, αλλά όταν θα υπάρχει μια πιο σαφή εικόνα για την εξέλιξη του ιού.
Εντοπίσουμε όμως ήδη σημαντικά προβλήματα τόσο στην κερδοφορία όσο και στη ρευστότητα τους. Στους επιβαρυμένους ισολογισμούς τους, λόγω υψηλών δανεισμών από τα ακριβά επενδυτικά προγράμματα που έχουν επιλέξει τα τελευταία χρόνια έρχονται να προστεθούν και οι μεγάλες ζημιές από τα lock downs.
Είναι επομένως πολύ πιθανό να δούμε περαιτέρω συρρίκνωση της αγοράς μέσω συγχωνεύσεων ή εξαγορών.
Στις Τρίτες Χώρες που η διατήρηση των εθνικών θαλάσσιων μεταφορέων είναι στρατηγικής σημασίας αναμένεται να ενταθούν οι κρατικές ενισχύσεις ή οι κρατικές εξαγορές μετοχών. Στις χώρες της Ε.Ε που τέτοιες πρακτικές είναι απαγορευτικές, γιατί διαστρεβλώνουν τον ανταγωνισμό αναζητούνται άλλες λύσεις χρηματοδότησης.
Έτσι από μια περίοδο υψηλών επενδύσεων σε λιμάνια, πλοία, αποθήκες και logistics, αναμένεται να περάσουμε σε περίοδο ρευστοποίησης, όπου οι πωλήσεις μέρους των περιουσιακών στοιχείων είναι απαραίτητη για την κάλυψη των άμεσων υποχρεώσεων τους.
Οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων που το 2020 είχαν ήδη προβλεφθεί χαμηλά στο 4% της συνολικής χωρητικότητας, διαφαίνεται ότι θα παραμείνουν σε χαμηλό ποσοστό και τα επόμενα χρόνια.
Η σημαντική μείωση αφενός των αφίξεων πλοίων στα ελληνικά λιμάνια και αφετέρου της ζήτησης μεταφοράς, όπως εμφανίζεται με την απότομη και μεγάλη μείωση των εισαγωγών έχουν άμεση αρνητική επίπτωση στο επάγγελμα μας
Υπάρχουν όμως και επενδύσεις που η ολοκλήρωση τους κρίνεται ακόμα πιο επιτακτική την περίοδο αυτή. Αυτές σχετίζονται κυρίως με το ψηφιακό μετασχηματισμό των υπηρεσιών, γιατί μπορούν να λειτουργήσουν προς όφελος τόσο για τις εταιρίες όσο και για τους πελάτες τους.
Αναμένουμε λοιπόν να αναπτυχθούν πιο γρήγορα από τον αρχικό σχεδιασμό οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες μέσω διαδικτύου, οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες, αλλά και οι συσκευές smart, Ι.Ο.Τ.
Στο νέο αυτό περιβάλλον για να μπορέσουν να συνεχίσουν όλοι, εργαζόμενοι και διοίκηση, να βλέπουν με ελπίδα το μέλλον τους είναι απαραίτητο να υπάρξει προσαρμογή στις νέες τάσεις και να αναπτύξουν τις δεξιότητες που απαιτούνται. Σαν Ένωση πρακτόρων, με ιστορία πολλών χρόνων και αναγνωρισμένο κύρος οφείλουμε να συντονίσουμε και να καθοδηγήσουμε σωστά αυτές τις προσπάθειες.
Η Ένωση μας λοιπόν έχει υψηλά στην ατζέντα της την ενημέρωση και κατάρτιση των εργαζομένων του κλάδου μας, τόσο μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων, όσο και με ημερίδες, όπως αυτή που διοργανώσαμε με τον ISALO τον Ιανουάριο στο ίδρυμα Λασκαρίδη.
-Αντίστοιχα, ποιες είναι οι επιπτώσεις στα μέλη της ΔΝΕ και γενικότερα, στην παγκόσμια ναυτιλία;
-Τα μέλη μας είναι κυρίως πράκτορες στη Liner ναυτιλία, επομένως η εξάρτηση τους από τις κεντρικές αποφάσεις των ναυτιλιακών γραμμών που εκπροσωπούν είναι μεγάλη. Παράλληλα, έχοντας σαν βασικό ρόλο την εξυπηρέτηση του εισαγόμενου και εξαγόμενου φορτίου η πορεία και τα προβλήματα του εμπορίου έχουν άμεσο αντίκτυπο στον κλάδο μας.
Η σημαντική μείωση αφενός των αφίξεων πλοίων στα ελληνικά λιμάνια και αφετέρου της ζήτησης μεταφοράς, όπως εμφανίζεται με την απότομη και μεγάλη μείωση των εισαγωγών έχουν άμεση αρνητική επίπτωση στο επάγγελμα μας.
Η ΔΝΕ έθεσε άμεσα τα προβλήματα των μελών της στα αρμόδια υπουργεία, την ΑΑΔΕ αλλά και τα επιμελητήριά που υπαγόμαστε, με αποτέλεσμα ο κλάδος μας να συμπεριληφθεί έγκαιρα στους πληγέντες από την πανδημία ΚΑΔ.
H ΔΝΕ, σε συνεργασία με την FONASBA, δίνει σε αποκλειστικότητα διεθνώς αναγνωρισμένες πιστοποιήσεις στα μέλη της (Quality Standards), μέσω αξιολόγησης συγκεκριμένων ποιοτικών κριτηρίων
Επιπλέον, τους ενημερώσαμε σχετικά με τους λόγους για τους οποίους το μέτρο της αναστολής πληρωμής επιταγών λειτουργεί επιβαρυντικά στη ρευστότητα μας. Ζητήσαμε από τους παρόχους δημόσιων και ιδιωτικών λιμενικών υπηρεσιών διευκολύνσεις πληρωμών στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών ανταγωνιστικών λιμένων.
Είναι κάτι για το οποίο σκοπεύουμε να επιμείνουμε, καθώς ο πράκτορας καλείται να καλύψει όλες τις βασικές υποχρεώσεις του σε όρους μετρητοίς, σε αντίθεση με το σύνολο άλλων κλάδων της οικονομίας μας που εξυπηρετούμε.
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η πανδημία έχει φέρει πολλές αλλαγές σε κανονισμούς και διαδικασίες που είμαστε υποχρεωμένοι να παρακολουθούμε, να ενημερωνόμαστε καθημερινά και να ακολουθούμε πιστά σαν πράκτορες.
Ο ρόλος της ΔΝΕ, ειδικά την περίοδο αυτή είναι καθοριστικός, καθώς εκτός από να εντοπίζει τις αλλαγές και να διευκολύνει τα μέλη της να προσαρμοστούν σε αυτές, καταθέτει και τις δικές της προτάσεις προς τους παρόχους υπηρεσιών.
-Ποιες οι ενέργειες και τα αποτελέσματα σας αυτή την κρίσιμη περίοδο;
-Σε σύντομο χρονικό διάστημα πετύχαμε αλλαγές σε υπηρεσίες του δημοσίου, όπως τα λιμεναρχεία και τελωνεία, αλλά και τα υπουργεία που προσπαθούσαμε για χρόνια.
Σε αυτή την προσπάθεια έχουμε και την πολύτιμη συνεργασία της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Εθνικών Οργανισμών Ναυτικών Πρακτόρων (FONASBA), καθώς έχοντας συνεχή ενημέρωση για τις αλλαγές που γίνονται παγκοσμίως σε λιμάνια και τελωνεία, καταθέτουμε πιο τεκμηριωμένες και ισχυρές θέσεις.
Στο διάστημα των lockdown εντείναμε τις προσπάθειες για την παροχή επιπλέον υπηρεσιών στα μέλη μας. Μέσω της συνεργασίας μας, με την FONASBA, η ΔΕΝ έχει πλέον τη δυνατότητα παροχής διπλώματος πράκτορα με διεθνή αναγνώριση στους εργαζόμενους στα πρακτορεία μέλη μας.
Ενώ μέσω του ίδιου οργανισμού πλέον, η ΔΝΕ δίνει σε αποκλειστικότητα διεθνώς αναγνωρισμένες πιστοποιήσεις στα μέλη της (Quality Standards), μέσω αξιολόγησης συγκεκριμένων ποιοτικών κριτηρίων.
Προσαρμοζόμενοι στις σύγχρονες ανάγκες για καλύτερη επικοινωνία με το κοινό μας μέσω των social media, ανοίξαμε, εκτός από την υφιστάμενη σελίδα στο Linkedin (ΔΝΕ) και σελίδα στο Facebook που οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τη βρουν ως Internationnal Maritime Union.
Τέλος, θέλω να αναφέρω ότι είχαμε προγραμματίσει την ετήσια εκδήλωση μας για τον Μάρτιο με πολλούς σημαντικούς καλεσμένους, αλλά λόγω της επικινδυνότητας που υπήρχε από τα πρώτα κρούσματα κορωνοϊού την αναβάλαμε, μέχρι να είναι πιο κατάλληλες οι συνθήκες.
Η υγεία είναι το πιο σημαντικό αγαθό για όλους μας οπότε και σαν οργανισμός κρίναμε ότι είναι αναγκαία η συνεισφορά μας στην προσπάθεια των δημόσιων φορέων υγείας και επιλέξαμε το Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας για να κάνουμε την δωρεά μας.
Εύχομαι σε όλους καλή συνέχεια στις συνετές προσπάθειες που κάνουμε για να μπορέσουμε να βγούμε υγιείς από τη δύσκολη αυτή δοκιμασία και με μεγαλύτερη δύναμη να αγωνιστούμε όλοι μαζί για το μέλλον μας.