Το τραγικό δυστύχημα αποκάλυψε όλες τις χρόνιες παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου, με αποκορύφωμα την έλλειψη σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, αλλά και τα «εγκληματικά» λάθη εργαζομένων σε θέση ευθύνης.
Του Φώτη Φωτεινού
Ο σιδηρόδρομος, τα τελευταία χρόνια, έδειχνε σημάδια σταδιακής ανάκαμψης, παρά τα όσα, ανά περιόδους, συνέβαιναν με ακυρώσεις / καθυστερήσεις δρομολογίων, οι οποίες, ανά περιπτώσεις, οφείλονταν σε μηχανικές βλάβες ή βλάβες στο δίκτυο.
Το metaforespress.gr συνέλεξε και παρουσιάζει την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης της Hellenic Train, η οποία είναι – ουσιαστικά – η εταιρεία που μονοπωλεί το εγχώριο δίκτυο, με εξαίρεση το τμήμα Αεροδρόμιο – Δουκ. Πλακεντίας στο οποίο δραστηριοποιείται και η ΣΤΑΣΥ.
Συγκεκριμένα, το 2022, η Hellenic Train διακίνησε 15,42 εκατ. επιβάτες, το 2021 διακίνησε 10,03 εκατ. επιβάτες, το 2020 διακίνησε 10,22 εκατ. επιβάτες και το 2019 διακίνησε 19,6 εκατ. επιβάτες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, πέρσι, στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε σε μηνιαία βάση από περίπου 80.000 επιβάτες σε 120.000.
Αντίστοιχη τάση παρατηρήθηκε και στα δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηροδρόμου σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.
Πλέον, μετά το τραγικό δυστύχημα, κανείς δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει, εάν ο σιδηρόδρομος καταφέρει και σε τι βάθος χρόνου, να επανακτήσει την όποια εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού.
Πάντως, ο σιδηρόδρομος, με την απαραίτητη προϋπόθεση της τήρησης όλων των μέτρων ασφαλείας, είναι αναγκαίος, τόσο στις επιβατικές μεταφορές, όσο και στις εμπορευματικές και παρά το τραγικό γεγονός, οφείλει να «στηριχθεί» από όλους τους αρμόδιους φορείς.