Σε ιδιαίτερα ικανοποιητικούς ρυθμούς, προκειμένου να μπορέσει να ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα, αναμένεται να κινηθεί εφέτος ο τομέας της κρουαζιέρας στη χώρα μας.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι ο αριθμός των πλοίων εφέτος που θα πραγματοποιούν αφιξοαναχωρήσεις (home port) από ελληνικά λιμάνια αναμένεται να παρουσιάσει μεσοσταθμική αύξηση περίπου 15% στο σύνολο των προορισμών, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.
Το 2022, οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων σε ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε 4.780 και ο αριθμός επιβατών σε 4.629.650 (συμπεριλαμβάνεται και ο τελικός αριθμός των στοιχείων του ΟΛΠ έως τέλος του 2022).
Αντίστοιχα, το 2019 που δεν είχαν ακόμα επιβληθεί τα περιοριστικά μέτρα ο αριθμός αφίξεων κρουαζιεροπλοίων άγγιζε τα 3.979 κρουαζιερόπλοια, με 5.552.384 επιβάτες.
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας CLIA, μόνο από το λιμάνι του Πειραιά, τo 2023, αναμένεται να αφιχθούν περισσότερο από ένα εκατομμύριο επιβάτες.
Το 2022 από το λιμάνι του Πειραιά διακινήθηκαν συνολικά 880.416 επιβάτες με 677 καταπλους κρουαζιερόπλοιων.
To 2019 έτος που δεν είχαν επιβληθεί ακόμα περιορισμοί λόγω της πανδημίας είχαν αφιχθεί στο λιμάνι του Πειραιά 622 κρουαζιερόπλοια με 1.098.091 επιβάτες.
Το 2023 οι αφίξεις κρουαζιεροπλοίων μόνο στο λιμάνι του Πειραιά αναμένεται σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις να φτάσουν τις 850 εκ των οποίων οι οι 650 θα είναι home port.
Η Ελλάδα πρωτοστάτησε παγκοσμίως, με τη γρήγορη και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και με την αύξηση του homeporting, που οδήγησε τις εταιρείες κρουαζιέρας να προμηθεύονται τοπικά αγαθά και υπηρεσίες στους λιμένες αφετηρίας και τους επιβάτες να περνούν μεγαλύτερες περιόδους εκεί, διανυκτερεύοντας σε τοπικά ξενοδοχεία.
Ο οικονομικός αντίκτυπος αυξήθηκε επίσης λόγω της μεγαλύτερης παραμονής των πλοίων στα λιμάνια για την εκτέλεση τεχνικών εργασιών.
Ο κλάδος υποστήριξε 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με τις 15.100 από αυτές να βρίσκονται στην Ελλάδα.
Ο Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος των εκθέσεων Ποσειδώνια A.E. που διοργανώνει εφέτος το Posidonia Sea Tourism Forum στη Θεσσαλονίκη είπε ότι η πραγματοποίηση του για πρώτη φορά, εκτός Αθήνας, είναι μια συναρπαστική εξέλιξη που δυνητικά θα ενισχύσει περαιτέρω την κρουαζιέρα στην Ελλάδα.
Ανέφερε ότι παρέχει μια μοναδική ευκαιρία στα ηγετικά στελέχη του κλάδου να συναντηθούν στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και να ανακαλύψουν την προοπτική νέων προορισμών.
“Με την δρομολογημένη μετά το 2024 κατασκευή νέων τερματικών σταθμών κρουαζιέρας στη Σούδα, στα Χανιά της Κρήτης, την προγραμματισμένη επέκταση του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στον Πειραιά και την αυξανόμενη δυναμική της Θεσσαλονίκης ως πρόσθετου κόμβου κρουαζιέρας, η ανάπτυξη του κλάδου πρόκειται να συνεχιστεί στην Ελλάδα για τα επόμενα χρόνια”, τόνισε ο ίδιος.
H έρευνα της Clia
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Διεθνής Ενωσης Κρουαζιέρας – Clia για το 2023, η Βόρεια Αμερική παραμένει η σημαντικότερη αγορά προέλευσης, αλλά ο κλάδος στο σύνολό του έχει σημειώσει σημαντική άνοδο, με τη Μεσόγειο να σημειώνει τεράστια αύξηση και την Καραϊβική να παραμένει ο κορυφαίος προορισμός για τους επιβάτες κρουαζιέρας.
Η ετήσια έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας αποκάλυψε ότι ο παγκόσμιος τουρισμός κρουαζιέρας προβλέπεται φέτος να ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα με τον κλάδο να αυξάνεται κατά σχεδόν 20% έως το 2028.
Σύμφωνα με την έκθεση 2023, ο τουρισμός κρουαζιέρας αναμένεται να φτάσει εφέτος στο 106% των επιπέδων του 2019, με 31,5 εκατομμύρια επιβάτες να ταξιδεύουν παγκοσμίως.
Ο κλάδος της κρουαζιέρας έκανε άλμα και σύμφωνα με τις προβλέψεις της clia από τα 29,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2019 το 2023 θα ανέλθει σε 31,5 εκατ.. σε 36 εκατ. το 2024, σε 37,2 εκατ το 2025 και σε 39,5 εκατ το 2027.
Τα στοιχεία δείχνουν εξάλλου ότι η παγκόσμια χωρητικότητα προβλέπεται να αυξηθεί κατά 19% σε περισσότερες από 746.000 θέσεις ελλιμενισμού από το 2022 έως το 2028.
Η έρευνα έδειξε επίσης ότι το 85 τοις εκατό όσων έχουν κάνει κρουαζιέρα θα ταξιδέψουν ξανά, ποσοστό κατά έξι τοις εκατό υψηλότερο από τα προ της πανδημίας ποσοστά.
Οι επιβάτες κρουαζιέρας έχουν θετικό αντίκτυπο, καθώς το 63% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει επιστρέψει σε έναν προορισμό που επισκέφθηκε για πρώτη φορά μέσω κρουαζιερόπλοιου.
Επίσης οι ταξιδιώτες ξόδεψαν επίσης κατά μέσο όρο 750 δολάρια ανά άτομο σε πόλεις-λιμάνια κατά τη διάρκεια ενός τυπικού επταήμερου ταξιδιού.
Τα στοιχεία έδειξαν επίσης ότι το 60% των πλοίων που έχουν προγραμματιστεί να κάνουν το ντεμπούτο τους μεταξύ 2023 και 2028 θα βασίζονται σε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) για την κύρια πρόωση.
Δεκατέσσερα νέα πλοία, σύμφωνα με την clia θα τεθούν σε υπηρεσία κατά τη διάρκεια του 2023, προσφέροντας νέα δρομολόγια και εμπειρίες. Συνολικά 44 νέα κρουαζιερόπλοια μέλη της CLIA θα έχουν δρομολογηθεί στις αγορές έως το 2028
Posidonia Sea Tourism Forum
Το Posidonia Sea Tourism Forum θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη, στις 25-26 Απριλίου 2023, και θα έχει ως κεντρικό θέμα: «Επιστροφή στην Ανάπτυξη: Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν Εταιρείες Κρουαζιέρας και Προορισμοί». Η διοργάνωση θα αποτελέσει κόμβο συζητήσεων για το μέλλον του κλάδου κρουαζιέρας και τη συνεχιζόμενη θετική επίδρασή του στην οικονομία.
Στα πλαίσια του PSTF 2023 θα πραγματοποιηθεί επίσης η πρώτη παρουσίαση της μελέτης κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων που εκπόνησαν ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συμβάλουν στην καλύτερη κατανόηση των πλεονεκτημάτων της κρουαζιέρας για την τοπική κοινωνία.
Συχνά γίνεται αναφορά στα οφέλη που αποφέρει ο κλάδος της κρουαζιέρας τόσο για τους προορισμούς όσο και για τα λιμάνια, ωστόσο ο πραγματικός οικονομικός αντίκτυπος σπάνια μετριέται και αποτυπώνεται.
Οι συμμετέχοντες στο PSTF 2023 θα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να μάθουν όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν για τα πραγματικά επίπεδα δαπανών επιβατών και πληρωμάτων, για τις καταναλωτικές συνήθειες τους κατά την παραμονή τους, τα επίπεδα ικανοποίησης από την επίσκεψή τους, καθώς και τις προοπτικές επιστροφής τους στην πόλη.
Η παρουσίαση θα αποτυπώσει την κοινωνικοοικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στο λιμάνι και την πόλη της Θεσσαλονίκης και, ήδη, τα προκαταρκτικά δεδομένα παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για τα μοτίβα δαπανών των επιβατών κρουαζιέρας και των πληρωμάτων στη Θεσσαλονίκη.
Ειδικότερα, οι επιβάτες κρουαζιέρας κατευθύνουν τις δαπάνες τους προς αγορές (44%), εστιατόρια και καφετέριες (40%), περιηγήσεις στα αξιοθέατα (12%) και καταστήματα τροφίμων (3%).
Από την άλλη πλευρά, τα μέλη των πληρωμάτων επιλέγουν να δαπανήσουν σε ψώνια (55%), εστιατόρια και καφετέριες (16%), μεταφορές (14%) και καταστήματα τροφίμων (10%).