Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών (ΠΣΑΥΠΑ), όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «στο αγωνιστικό του μήνυμα για την Πρωτομαγιά, υπενθυμίζει ότι έχει κατ’ επανάληψη επισημάνει, με σειρά έγγραφων ενημερώσεων και εμπεριστατωμένων αναλύσεων προς την Κυβέρνηση και την Βουλή, την αναγκαιότητα της επαρκούς στελέχωσης των Αεροπορικών Αρχών των Αεροδρομίων της ΑΠΑ ή της ΥΠΑ, προκειμένου να επιτελείται πραγματικά και επί της ουσίας το εποπτικό και κανονιστικό έργο για την Ασφάλεια των Ελλήνων Πολιτών».
Η ανακοίνωση του ΠΣΑΥΠΑ
Το μοντέλο Καραμανλή, μιας πολύ περιορισμένης «αθηνοκεντρικής δομής» της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), αντί για το μοντέλο ενός αποκεντρωμένου πραγματικού συστήματος ελέγχου εκεί που απαιτείται ο έλεγχος, στα αεροδρόμια, είναι αποδεδειγμένα αποτυχημένο.
Η απουσία κρατικού ελεγκτικού μηχανισμού στα αεροδρόμια είναι αντίθετη με την ασφάλεια του πολίτη, των αερομεταφορών και γενικότερα του δημοσίου συμφέροντος και ασφαλώς είναι σίγουρο ότι δεν εξυπηρετεί τους επιβάτες και τους εργαζόμενους, ούτε και το καλό της χώρας μας.
Έχουμε επανειλημμένα αναφερθεί, μάλιστα, συγκεκριμένα με παραδείγματα στις ενέργειες στις οποίες έχουμε προβεί. Και πιστέψαμε ότι μετά το τελευταίο Δελτίο Τύπου (Πρωτοκ. 7/09-03-2023) που εκδώσαμε, τελικά κάτι σωστό θα γινόταν, για τους τρεις ακόλουθους λόγους:
1) Γιατί θεωρήσαμε ότι διδάχτηκε η κυβέρνηση από τον άδικο χαμό των παιδιών στα Τέμπη και αποφάσισε να ενισχύσει με κατάλληλο αριθμό προσωπικού αλλά και με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, τους ελεγκτικούς κρατικούς μηχανισμούς στους αερολιμένες για την ασφάλεια του πολίτη,
2) Γιατί ακούστηκε πρόσφατα εντός του 2023, στη συζήτηση της Βουλής για το νόμο περί Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (Ν. 5014/2023), η πρόταση, τόσο από όλα τα κόμματα της Βουλής εκτός του κυβερνώντος, όσο και από Φορείς καλεσμένους στη Βουλή, να επανασυσταθούν οι τοπικές Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων στα πλαισια της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, όπως άλλωστε προβλέπονται και στις Συμβάσεις του Ελληνικού Κράτους με τους ιδιώτες διαχειριστές τους (π.χ. FRAPORT – GREECE, παράγραφο 5 του άρθρου 229 Ν. 4389/2016 αλλά και στο μελλοντικό δεύτερο σε κυκλοφορία στην Ελλάδα αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι, παράγραφος 3.1.103Β Σύμβασης Ηρακλείου που κυρώθηκε με το πρώτο άρθρο του Ν. 4612/2019) και να στελεχωθεί η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας με το κατάλληλα εκπαιδευμένο και αρμόδιο προσωπικό που ήδη υπηρετεί στα αεροδρόμια αυτά στις υπό κατάργηση Αρχές σύμφωνα με το Ν. 4757/20
3) Ο τρίτος λόγος ήταν, επειδή η Κυβέρνηση, αλλά και όλα τα κόμματα της Βουλής, γνωρίζουν ότι οι σχετικές μελέτες που κατέθεσε ο πρώην Υπουργός, κος Καραμανλής, στη Βουλή, ουσιαστικά, δεν ήταν τίποτα περισσότερο από έναν Πίνακα, συνοδευόμενο από ένα πολύ πρόχειρο κείμενο χωρίς βιβλιογραφική τεκμηρίωση.
Σε αυτόν παρουσιάζονταν αριθμητικά στοιχεία προσωπικού για μόνο δύο χώρες, την Πορτογαλία, που διαθέτει 11 αεροδρόμια, όπου, σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου Μεταφορών, υπηρετούν 250 εργαζόμενοι, και την Ιρλανδία των 8 αεροδρομίων, όπου υπηρετούν 685 εργαζόμενοι.
Στην νησιωτική Ελλάδα των 40 αεροδρομίων, η σημερινή κυβέρνηση χρειάζεται μόνο 172 και ΣΗΜΕΡΑ, σχεδόν 3 χρόνια μετά την ψήφιση του Νόμου 4757/20, δεν έχει ούτε 100. Μήπως δεν διαβάζει η Κυβέρνηση ούτε τις δικές της Μελέτες;
Επαναλαμβάνουμε, 250 εργαζόμενοι σε 11 αεροδρόμια στην Πορτογαλία που δεν είναι νησιωτική χώρα και 685 σε 8 αεροδρόμια στην Ιρλανδία ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΤΑ 40 ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΑΣ ΟΎΤΕ 100 ΜΕ ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΜΟΝΟ 172 ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ. Πόση ακόμη Προχειρότητα και Ανευθυνότητα να περιμένουμε για θέματα που αφορούν το δημόσιο συμφέρον και την ασφάλεια των πολιτών και της πολιτικής αεροπορίας…
Αντί λοιπόν, να εφαρμοστεί το αυτονόητο, που άλλωστε ζήταγε σύσσωμη, όλη η Αντιπολίτευση, δηλαδή, να στελεχωθεί η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας με το κατάλληλα εκπαιδευμένο και αρμόδιο προσωπικό που ήδη υπηρετεί στα αεροδρόμια στις υπό κατάργηση Αρχές, στο Νόμο 5039/23 για την στήριξη των Συγγενών και Θυμάτων των Τεμπών προβλέφθηκαν 25 προεκλογικές μετατάξεις ΆΣΧΕΤΩΝ στο άρθρο 72 που ήρθαν να προστεθούν σε άλλο παλαιότερο άρθρο 51 του Ν. 4757/20 του Υπουργού Καραμανλή, που επίσης προέβλεπε πραγματοποίηση άλλων 25 μετατάξεων ΆΣΧΕΤΩΝ με την Ασφάλεια των Πτήσεων στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, παίζοντας με την Ασφάλεια των Ελλήνων Πολιτών και της Πολιτικής Αεροπορίας και στον απόηχο του Πορίσματος των Τεμπών που αναφέρεται σε έλλειψη προσωπικού ειδικών προσόντων καθώς και σε ελλιπή και ανεπαρκή εκπαίδευση, μεταξύ άλλων.
Απόλυτη ειρωνεία και προσβολή προς την μνήμη των Θυμάτων, να εμπεριέχονται τέτοια άρθρα ακριβώς στο Νόμο για την στήριξη των Συγγενών και Θυμάτων των Τεμπών, που ανεβάζουν τον αριθμό των άσχετων σε αυτή την εξειδικευμένη Αρχή Αεροπορικής Ασφαλείας σε 50 άτομα, δηλαδή το 40% του προσωπικού να είναι άσχετοι εις βάρος του Δημοσίου Συμφέροντος και της Ασφάλειας των Πολιτών.
Δυστυχώς, τίποτα από τις χαμένες ψυχές των παιδιών μας στα Τέμπη δεν άγγιξε την κυβερνητική πολιτική για την αεροπορική ασφάλεια, αφού δεν σταμάτησε εκεί.
Δεκαεπτά ημέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας εκδίδει το υπ’ αριθμόν πρωτ. Κ.Γ./Δ/ΥΠΑ 5570/17-03-2023 έγγραφο που απαγορεύει οποιαδήποτε άσκηση εποπτικών και προανακριτικών αρμοδιοτήτων από τις Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων.
Ένα μήνα σχεδόν μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο Διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας εκδίδει το υπ’ αριθμόν πρωτ. ΑΠΑ/8523/07-04-2023 έγγραφο που απαγορεύει οποιαδήποτε άσκηση ελέγχου ιστορικού για τους εργαζόμενους στους Αερολιμένες από τις Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων.
Λίγο περισσότερο από ένα μήνα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο Διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας υπογράφει πρωτόκολλο συνεργασίας με την Ελληνική Αστυνομία (https://www.iefimerida.gr/ellada/protokollo-synergasia-elas-politikis-aeroporias?fbclid=IwAR1nL4nJhuxkl65ACztHWFRUVkRM7zzGmhlFPAHqDSEyS9uCRK2fI6s4ghM), όπου, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, με το συγκεκριμένο Πρωτόκολλο, η Ελληνική Αστυνομία «αναλαμβάνει να παρέχει την αναγκαία συνδρομή στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ως Προανακριτικής Αρχής, ώστε να διασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση η έγκαιρη, εμπρόθεσμη, άρτια και κατά προτεραιότητα υλοποίηση των σχετικών καθηκόντων και υποχρεώσεών της». Αλήθεια, τι είδους επιμόρφωση έχει η Αστυνομία σε Αεροπορική Ασφάλεια και Νομοθεσία για να συνδράμει ως Προανακριτική Αρχή σε τέτοιου είδους συμβάντα;
Αφού έχει ανάγκη η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας από έγκαιρη, εμπρόθεσμη, άρτια και κατά προτεραιότητα υλοποίηση της προανακριτικής διαδικασίας σε συμβάντα, γιατί δεν προχώρησε σε υπογραφή πρωτοκόλλου συνεργασίας με την ΥΠΑ, όπου λειτουργεί η αρμόδια Αερολιμενική Αρχή με μεγάλη εμπειρία στην προανάκριση αερολιμενικών συμβάντων;
Γιατί δεν εντάσσει τις Αερολιμενικές και Αεροπορικές Αρχές στη δύναμή της, όπως είναι και το ζητούμενο από όλα τα κόμματα της Βουλής; Γνωρίζει ο Διοικητής της ΑΠΑ, τις πολύ πρόσφατες απαντήσεις-έγγραφα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, δηλαδή της Αστυνομίας, σε Κοινοβουλευτικές Ερωτήσεις (π.χ. ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ.: 7017/4/26205-γ’/14-11-22, 7017/4/26173-γ/14-11-22’) όπου αναφέρεται ότι «…σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ε.Κ.Α.Π.Α., αρμόδια αρχή για τον έλεγχο και εποπτεία των οριζόμενων ως ελεγχόμενων χώρων είναι η Υ.Π.Α… η Ελληνική Αστυνομία αστυνομεύει όλους τους χώρους του αερολιμένα, εκτός των υποκείμενων σε έλεγχο χώρων αυτού… η προαναφερόμενη αστυνομική Υπηρεσία, …τυγχάνει αναρμόδια για τη διενέργεια προανάκρισης…».
Μάλιστα η αστυνομία στα προαναφερόμενα έγγραφα για την σχετική νομοθεσία, αναφέρεται στο εδάφιο ε’ της παραγράφου 2 του άρθρου 27 του ν. 2668/ 1998 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 282): «Η κυκλοφορία των οχημάτων στους ελεγχόμενους χώρους του Αερολιμένα ρυθμίζεται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του Κ.Ο.Κ. με αερολιμενικές διατάξεις, στις οποίες προβλέπονται και οι απειλούμενες διοικητικές Κυρώσεις…Αρμόδια όργανα για τον έλεγχο είναι οι εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, οι οποίοι επιλαμβάνονται κάθε σχετικού συμβάντος ή ατυχήματος και διενεργούν τις απαιτούμενες έρευνες ή ανακρίσεις, κατά τα ειδικότερα προβλεπόμενα στις διατάξεις του άρθρου 159 του ν. 1815/1988».
Εφόσον η ΑΠΑ δεν προβλέπεται στους αερολιμένες, σύμφωνα με τον Ν. 4757/20 του Καραμανλή και ασφαλώς δεν μπορεί να επιληφθεί επί των συμβάντων, για ποιο λόγο ο Διοικητής της επιμένει λυσσαλέα στην ανάληψη μίας αρμοδιότητας στα αεροδρόμια, στην οποία αποδεδειγμένα πλέον δεν μπορεί να ανταποκριθεί μαζί με πολλές άλλες, αντί των Αεροπορικών Αρχών αερολιμένων και αναζητεί λύσεις εμπλοκής αναρμόδιων, όπως της Αστυνομίας; Γιατί δεν απευθύνεται τουλάχιστον στην ΥΠΑ; Τέτοιο μένος εναντίον 100 καταρτισμένων και εξειδικευμένων σε θέματα ασφάλειας, επιστημόνων των αεροδρομίων;
Στο μεταξύ, τα συμβάντα τρέχουν, η κατάσταση ανεξέλεγκτη και από τύχη δεν έχει συμβεί το Μοιραίο. Και για να μην μιλούμε αόριστα, αλλά συγκεκριμένα με παραδείγματα, όπως το συνηθίζουμε άλλωστε, ας αναφερθούμε σε ένα πολύ πρόσφατο συμβάν, στον αερολιμένα του Ηρακλείου Κρήτης.
Ενώ στις 10/04/2023, στη διάρκεια μιας καταιγίδας, είχε δοθεί ρητή εντολή από την Κρατική Αεροπορική Αρχή του αερολιμένα να μην πραγματοποιηθεί κανένας ανεφοδιασμός αεροσκάφους με καύσιμα, εξαιτίας της απαξίωσης των Αεροπορικών Αρχών των αερολιμένων με τον νόμο Καραμανλή, ο ανεφοδιασμός έλαβε χώρα και ξεκίνησε, με αποτέλεσμα, κεραυνός που έπεσε δίπλα στο χώρο ανεφοδιασμού να προκαλέσει σπινθήρα στο στόμιο της μάνικας ανεφοδιασμού. Αν είχε προλάβει να τοποθετηθεί στην είσοδο της δεξαμενής του αεροσκάφους, θα είχαμε σωρό από νεκρούς…
Ούτε προανάκριση για το συμβάν έγινε, ούτε επεβλήθη πρόστιμο, λόγω της νομοθεσίας Καραμανλή και των προαναφερόμενων απαγορεύσεων των Διοικητών ΑΠΑ και ΥΠΑ. Αλήθεια, αν είχε συμβεί το μοιραίο, τι θα μας έλεγε ο σημερινός Υπουργός Μεταφορών μετά των Διοικητών του, της ΑΠΑ και της ΥΠΑ; Άλλη μια παράπλευρη απώλεια απαξιωμένων ψυχών στο βωμό της εξυπηρέτησης ηθικά φτηνών συμφερόντων. Υπόψη ότι, αντίστοιχο συμβάν είχε λάβει χώρα στον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης στις 23/06/2022, για το οποίο μάλιστα ετέθη ερώτημα στη Βουλή από τα περισσότερα κόμματα, χωρίς φυσικά να υπάρξει ουσιαστική απάντηση…
Και παρ’ όλο που έχουμε καταγγείλει τόσο σωρεία συμβάντων που εκθέσαμε στο προηγούμενο Δελτίο Τύπου μας (Πρωτοκ. 7/09-03-2023) όσο και την κυβερνητική αναλγησία, αφού τα τελευταία 4 χρόνια δεν μας είχε δεχτεί ποτέ, ο πρώην Υπουργός κος Καραμανλής και παρόλο που είμαστε το εξειδικευμένο προσωπικό για την ασφάλεια αεροδρομίων και πτήσεων και παρ’ όλο που ακολούθησε νέο επίσημο έγγραφο αίτημα από το Σύλλογό μας προς το νέο Υπουργό Μεταφορών από 06/04/2023, συνάντηση δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.
Ίσως γιατί, παρ’ όλα όσα έχουν συμβεί, ακολουθείται η ίδια απαξιωτική πολιτική και στα ζητήματα ασφάλειας των αερολιμένων, σε βάρος του Δημοσίου Συμφέροντος και της Ασφάλειας των Πολιτών. Έτσι εξηγούνται άλλωστε και όλες οι προαναφερόμενες θρασύτατες ενέργειες των Διοικητών ΑΠΑ και ΥΠΑ και μάλιστα μετά το δυστύχημα των Τεμπών, προσβάλλοντας, επανειλημμένα, βάναυσα την μνήμη των χαμένων συνανθρώπων μας. Φαίνεται πως και πάλι, είναι όλα έτοιμα και προσχεδιασμένα και τόσο καλά φτιαγμένα που δεν επιδέχονται ούτε βελτίωση, ούτε συζήτηση, όπως και την εποχή που φώναζαν οι σιδηροδρομικοί, πριν τα Τέμπη…
Εμείς, όμως, που αποτελούμε μια εξειδικευμένη επιστημονική μονάδα αεροπορικής ασφάλειας, δεν ξεχνάμε και δεν θα ξεχάσουμε ποτέ, ούτε τους χαμένους συνανθρώπους μας, ούτε τις προειδοποιήσεις και τις κραυγές αγωνίας των συναδέλφων από τους σιδηροδρόμους, ούτε την αναλγησία της κυβέρνησης. Γιατί βλέπουμε τι έρχεται, με την ανεξέλεγκτη δράση των ιδιωτών στα αεροδρόμια.