Συνεχή πτώση καταγράφει η παγκόσμια αγορά αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών, με τον Μάρτιο να διαμορφώνεται στο -7,7%, σύμφωνα με στοιχεία της IATA.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ειδικότερα, η παγκόσμια ζήτηση μειώθηκε κατά 7,7% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2022 (-8,1% για τις διεθνείς δραστηριότητες). Αυτό ήταν μια ελαφρά βελτίωση σε σχέση με τις επιδόσεις του Φεβρουαρίου του 2023 (-9,4%), καθώς και έναντι του περασμένου Ιανουαρίου (-16,8%) και του Δεκεμβρίου του 2022 (-15,6%).
Όπως σχολιάζει η IATA, «δεν είναι σαφές εάν πρόκειται για μια δυνητικά μέτρια αρχή μιας βελτιωτικής τάσης ή την ανοδική πορεία μιας ασταθούς αγοράς. Ανεξάρτητα από αυτό, ο Μάρτιος κατέγραψε υποχώρηση και πάλι σε αρνητικό έδαφος σε σύγκριση με τα προ-COVID επίπεδα (-8,1%)».
Στον αντίποδα, η χωρητικότητα σημείωσε άνοδο της τάξης του 9,9% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2022. Η ισχυρή άνοδος των τονοχιλιομέτρων φορτίου (ACTKs) αντανακλά την προσθήκη capacity στα αεροσκάφη, καθώς το κομμάτι των επιβατικών μεταφορών συνεχίζει να ανακάμπτει.
Ασταθές το α’ τρίμηνο του έτους
«Το air cargo είχε ένα ασταθές α’ τρίμηνο. Τον Μάρτιο, η συνολική ζήτηση υποχώρησε περαιτέρω από τα προ-COVID-19 επίπεδα και οι περισσότεροι από τους δείκτες για τους θεμελιώδεις παράγοντες της ζήτησης αεροπορικού φορτίου είναι αδύναμοι ή εξασθενούν.
Ενώ το εμπορικό περιβάλλον είναι δύσκολο, υπάρχουν μερικά καλά νέα. Οι αεροπορικές εταιρείες λαμβάνουν βοήθεια για τη διαχείριση της αστάθειας με επιδόσεις που έχουν παραμείνει υψηλές και τιμές καυσίμων που έχουν μετριαστεί έναντι εξαιρετικά υψηλών επιπέδων.
Κοιτάζοντας το μέλλον, με τη μείωση του πληθωρισμού στις χώρες της G7, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής αναμένεται να χαλαρώσουν τα μέτρα οικονομικής βοήθειας και αυτό θα τονώσει τη ζήτηση», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Η “εικόνα” ανά γεωγραφική περιοχή
- Οι αερομεταφορείς Ασίας-Ειρηνικού είδαν τον όγκο air cargo να μειώνεται κατά 7,3% τον Μάρτιο του 2023. Αυτή ήταν μια ελαφρά μείωση στην επίδοση σε σύγκριση με τον περασμένο Φεβρουάριο (-5,4%). Η πτώση της ζήτησης υποδηλώνει ότι η αεροπορική μεταφορά εμπορευμάτων στην περιοχή δεν έχει ακόμη σταθεροποιηθεί μετά το “άνοιγμα” της Κίνας τον Ιανουάριο. Το διαθέσιμο capacity στην περιοχή αυξήθηκε κατά 23,6% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2022, καθώς αυξήθηκε η χωρητικότητα των αεροσκαφών.
- Οι αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής σημείωσαν την ασθενέστερη επίδοση από όλες τις περιοχές με μείωση 9,4% στον όγκο αεροπορικού φορτίου τον Μάρτιο του 2023. Αυτή ήταν μια μείωση στην επίδοση σε σύγκριση με τον περασμένο Φεβρουάριο (-10,3%). Στην υπερατλαντική διαδρομή Βόρεια Αμερική – Ευρώπη κατεγράφη πτώση με επιταχυνόμενο ρυθμό όλο τον Μάρτιο. Η χωρητικότητα αυξήθηκε 0,4% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2022.
- Οι αερομεταφορείς της Ευρώπης σημείωσαν την πιο ουσιαστική βελτίωση της ζήτησης τον Μάρτιο του 2023. Οι αεροπορικές εταιρείες της περιοχή είδαν τον όγκο του air cargo τους να μειώνεται κατά 7,8% κατά τον εξεταζόμενο μήνα του 2023. Αυτό ήταν μια βελτίωση στην επίδοση σε σύγκριση με τον περασμένο Φεβρουάριο (-15,9%). Παρόλα αυτά, οι αεροπορικές εξακολουθούν να πλήττονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 8,8%.
- Οι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής παρουσίασαν μείωση 5,5% σε ετήσια βάση στον όγκο air cargo τον Μάρτιο του 2023. Αυτό ήταν επίσης μια βελτίωση σε σχέση με την πτώση του προηγούμενου μήνα (-7,1%). Η ζήτηση στα δρομολόγια Μέσης Ανατολής-Ευρώπης έχει ανοδική τάση τους τελευταίους μήνες. Η χωρητικότητα αυξήθηκε 9,7%.
- Οι αερομεταφορείς της Λατινικής Αμερικής είχαν την ισχυρότερη απόδοση από όλες τις περιφέρειες τον Μάρτιο, παρά το γεγονός ότι σημείωσαν πτώση στην επίδοση τον προηγούμενο μήνα. Οι μεταφορείς κατέγραψαν μείωση 5,3% στον όγκο φορτίου τον Μάρτιο του 2023. Αυτή ήταν μια πτώση στην επίδοση σε σύγκριση με τον περασμένο Φεβρουάριο που σημείωσε μείωση 2,9%. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 12,9%.
- Οι αερομεταφορείς της Αφρικής είδαν τον όγκο των αεροπορικών εμπορευματικών τους φορτίων να μειώνεται κατά 6,2% τον Μάρτιο του 2023. Αυτή ήταν μια βελτίωση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (-7,4%). Συγκεκριμένα, τα δρομολόγια Αφρικής – Ασίας παρουσίασαν σημαντική αύξηση της ζήτησης φορτίου τον Μάρτιο. Η χωρητικότητα ήταν μειωμένη κατά 4,1%.