Βελτιωμένα έσοδα και κέρδη παρουσίασε, το 2022, το αεροδρόμιο της Αθήνας πριν από τη διαφαινόμενη εισαγωγή του 30% της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.
Του Φώτη Φωτεινού
Τα λειτουργικά έσοδα ανήλθαν σε 476,9 εκατ., αυξημένα κατά 94,6 εκατ. ή 24,76%, σε σύγκριση με το προηγούμενο οικονομικό έτος.
Όμως, εάν εξαιρεθεί η επίδραση της αποζημίωσης, ύψους 110,02 εκατ., που έλαβε το προηγούμενο έτος η εταιρεία Αεροδρομίου για τις ζημιές που υπέστη σε σχέση με τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν από το ελληνικό δημόσιο για τον περιορισμό της εξάπλωσης του COVID-19, κατά την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 30 Ιουνίου 2020, η βελτίωση των εσόδων ανήλθε σε 204,7 εκατ. ή 75,2%, με όλες τις ροές εσόδων να παρουσιάζουν σημαντική ανάκαμψη.
Ωστόσο, τα λειτουργικά έσοδα εξακολουθούν να είναι χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα, παρουσιάζοντας μείωση κατά 5,9%, δηλαδή 29,8 εκατ. σε σύγκριση με το 2019.
Συνολικά, η συμμετοχή της εταιρείας αεροδρομίου στο «Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων» ανήλθε στο ποσό των 80,2 εκατ., υψηλότερη κατά 36,7 εκατ. ή 84,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο οικονομικό έτος.
Μέρος του «Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων» κάλυψε δαπάνες τόκων ύψους 1,3 εκατ. (2021: €6,6 εκατ.), ενώ το υπόλοιπο 79,0 εκατ. (2021: 36,9 εκατ.) διατέθηκε για το ακάλυπτο μέρος του συσσωρευμένου κεφαλαίου ή/και των τόκων του δανείου που λήφθηκε για την κατασκευή του αεροδρομίου.
Τα λειτουργικά έξοδα
Το 2022, τα λειτουργικά έξοδα ανήλθαν σε 148,6 εκατ. , αυξημένα κατά 48,8 εκατ. ή 48,9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος 2021, κυρίως λόγω πρόσθετων πόρων (εσωτερικών και εξωτερικών αναθέσεων) που απαιτήθηκαν, λόγω σημαντικής ανάκαμψης της επιβατικής κίνησης, της ολοκλήρωσης του κρατικού προγράμματος «Συν-εργασία» στις 31 Μαΐου 2022, σε αντίθεση με την εφαρμογή του καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, της σημαντικής αύξησης του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας και του μεταβλητού μέρους της «Αμοιβής Παραχώρησης Δικαιωμάτων Χρήσης».
Τα κέρδη
Ως αποτέλεσμα της μεταβολής των λειτουργικών εσόδων και εξόδων, τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν το 2022 σε 328,3 εκατ., δηλαδή αυξήθηκαν κατά 45,8 εκατ. ή 16,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 213,2 εκατ. Μετά τον υπολογισμό της συνολικής επιβάρυνσης για φόρο εισοδήματος, ύψους 45,1 εκατ., του τακτικού και λοιπών αποθεματικών ύψους 6,2 εκατ. και των κερδών εις νέο της προηγούμενης χρήσης, ύψους 393,1 εκατ., παραμένουν κέρδη προς διανομή ποσού 555,0 εκατ. Τέλος, τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 168 εκατ. έναντι 158,8 εκατ. το 2021.
Η επιβατική κίνηση του 2022
Tο 2022, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών εξυπηρέτησε +60,3% περισσότερους επιβάτες εσωτερικού (7,39 εκατ. επιβάτες) σε σχέση με το 2021 και -4,7% σε σχέση με το 2019.
Οι διεθνείς επιβάτες (15,34 εκατ. επιβάτες) ήταν αυξημένοι κατά +98,3% σε σχέση με το 2021 και μειωμένοι κατά -13,9% σε σχέση με το 2019.
Συνολικά το 2022 έκλεισε με την κίνηση του ΔΑΑ να ανέρχεται σε 22,73 εκατ. επιβάτες, ξεπερνώντας τα αντίστοιχα επίπεδα του 2021 κατά 84,1% και υστερώντας σε σχέση με το 2019 κατά 11,1%.