Μελέτη για την επέκταση των σιδηροδρομικών μεταφορών υψηλών ταχυτήτων ανά την Ευρώπη εκπόνησε η Deutsche Bahn (DB) από κοινού με άλλες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες.
Της Βάσως Βεγιάζη
Η μελέτη, που τιτλοφορείται “Metropolitan Network” (Μητροπολιτικό Δίκτυο), επικεντρώνεται στην επέκταση συγκεκριμένων σιδηροδρομικών γραμμών για γρήγορα τρένα σε όλη την Γηραιά Ήπειρο και στην προσομοίωση πιθανής αύξησης του μεταφορικού όγκου (επιβατών, εμπορευμάτων) που προκύπτει σε φιλικές προς το περιβάλλον σιδηροδρομικές γραμμές.
Σημείο εκκίνησης της μελέτης αποτελεί η Πράσινη Συμφωνία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και για το λόγο αυτό εξετάστηκαν οι συνέπειες που θα υπάρξουν από τον διπλασιασμό του όγκου σιδηροδρόμου υψηλών ταχυτήτων έως το 2030 και τον τριπλασιασμό του έως το 2050, επιτρέποντάς του παράλληλα να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα στις μεταφορές.
Στη μελέτη, οι ειδικοί ανέλυσαν πώς θα έπρεπε να είναι ένα Green Deal σιδηροδρομικό δίκτυο, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ.
Κατά τον Michael Peterson, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου για τις επιβατικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων της DB, «Ο τριπλασιασμός της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη είναι δυνατός. Μόλις δημιουργηθεί η υποδομή, εκατομμύρια άνθρωποι στην ήπειρο θα επωφεληθούν από ελκυστικές και ταχύτερες συνδέσεις. Οι σιδηροδρομικές χώρες στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, και ακόμη περισσότερο στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη, θα έχουν πλεονεκτήματα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς και τις προσομοιώσεις μας, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα ταχύτερους χρόνους ταξιδιού σε εντελώς νέους διαδρόμους και μέσω νέων κόμβων κυκλοφορίας».
Σταχυολογώντας τα βασικότερα ευρήματα της μελέτης προκύπτει ότι μέσω του project “Metropolitan Network”:
-Συνδέονται και οι 230 μητροπολιτικές περιοχές (που ορίζονται ως αστικοί οικισμοί με περισσότερους από 250.000 κατοίκους) και οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης στο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλών ταχυτήτων με τουλάχιστον μία φορά την ώρα.
-Περίπου το 60% των Ευρωπαίων που ζει σε μητροπολιτικές περιοχές θα έχει άμεση πρόσβαση σε σιδηροδρομικές γραμμές υψηλών ταχυτήτων, ακόμη και σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν καθόλου γρήγορες σιδηροδρομικές συνδέσεις σήμερα.
-Το “κλειδί” βρίσκεται στην υποδομή. Πρέπει να κατασκευαστούν και να αναβαθμιστούν συνολικά 21.000 χλμ. σιδηροδρομικής τροχιάς στην Ευρώπη. Οι διαδρομές που σχεδιάζονται για σιδηροδρομικές υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων θα τριπλασιαστούν σχεδόν, από περίπου 11.300 χλμ. που είναι σήμερα (Eurostat 2019) σε περίπου 32.000 χλμ. έως το 2050. Θα πρέπει να είναι δυνατή η επίτευξη ταχυτήτων 300 χλμ./ώρα στο νέο δίκτυο.
-Ειδικά για τη Γερμανία, αυτό σημαίνει ότι εάν η αναβάθμιση του δικτύου περιλάμβανε τις ήδη υπό κατασκευή και προγραμματισμένες γραμμές, η υποδομή υψηλών ταχυτήτων σε αυτή τη χώρα θα αυξανόταν σε 6.000 χλμ. Η Πολωνία θα ήταν επίσης ευνοημένη, αυξάνοντας το δίκτυό της στο υπερδεκαπλάσιο, κατά 2.760 χλμ. από τα 224 χλμ. που είναι τώρα.
Εν κατακλείδι, σύμφωνα με την μελέτη, για να πετύχει η Πράσινη Συμφωνία, η ΕΕ και τα κράτη-μέλη της πρέπει να παράσχουν σημαντικά επιπλέον κεφάλαια και να επενδύσουν στην επέκταση του δικτύου υψηλών ταχυτήτων σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Τα μέτρα υποδομής που σχεδιάζονται ή κατασκευάζονται επί του παρόντος δεν επαρκούν για να επιτευχθεί ο διπλασιασμός της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας υψηλών ταχυτήτων έως το 2030.