Τον τρόπο εισαγωγής του αεροδρομίου της Αθήνας στο Χρηματιστήριο συμπεριλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, με θέμα «Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων, της οικογένειας και της εργασίας – συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις».
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Σε αυτό, ρυθμίζεται το πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης για την εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (Ελ. Βενιζέλος) στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου.
Στόχος της διάταξης είναι, μεταξύ άλλων, η ενίσχυση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και η προσέλκυση επενδυτών.
Η διάταξη προβλέπει, ακόμη, ότι μετά την εισαγωγή των μετοχών, η Ε.Ε.ΣΥ.Π., δηλαδή το Υπερταμείο θα ασκεί πλήρη δικαιώματα μετόχου και θα ορίζει μέλη του Δ.Σ. της εταιρείας.
Ορίζεται, επίσης, η διαδικασία για την έγκαιρη προετοιμασία ανάθεσης της διαχείρισης του αεροδρομίου μετά τη λήξη της τρέχουσας σύμβασης (το 2046).
Για αναλυτικές πληροφορίες: ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΑΘΗΝΑΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΧΑ
Το ελληνικό δημόσιο (κατέχει το 55% του ΔΑΑ), δια μέσου του ΤΑΙΠΕΔ, θα διαθέσει το 30%, με την Avi Alliance, που ελέγχεται από την PSP του Καναδά, να έχει το δικαίωμα απόκτησης του 10% με ελεγχόμενο premium, καθιστώντας τις ελεγχόμενες, από την PSP, εταιρείες πλειοψηφικούς μετόχους.
Με τη διάθεση του 30%, το ελληνικό δημόσιο θα απομείνει με 25%, κυριότητας του Υπερταμείου.
Το προσφερόμενο 30% του ΔΑΑ αναμένεται να αποδώσει μεταξύ 800 εκατ. – 1 δισ. ευρώ, ανάλογα με την κατάσταση της αγοράς.
To περιεχόμενο της τροπολογίας
Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ) δύναται: α) να συνάπτει μνημόνια συνεννόησης και συμφωνίες μετόχων με τους λοιπούς μετόχους της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (Δ.Α.Α.), προκειμένου να εισαχθούν οι μετοχές του Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, β) να ασκεί τα δικαιώματά της ως μετόχου του Δ.Α.Α. σε συνελεύσεις μετόχων και κάθε άλλο δικαίωμα προς τον ίδιο σκοπό, γ) μετά την εισαγωγή των μετοχών του Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, να ασκεί όλα τα δικαιώματά της ως μετόχου του Δ.Α.Α., συμπεριλαμβανομένων και των σχετικών με τον ορισμό ή την εκλογή μελών του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Δ.Α.Α..
Όπως αναφέρεται, επιτρέπεται να λαμβάνονται υπό την αναβλητική αίρεση της έναρξης διαπραγμάτευσης των μετοχών του Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, να καταχωρίζονται και να δημοσιεύονται από την ημερομηνία λήψης τους με την ειδική μνεία στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο ως προς την έναρξη ισχύος τους υπό την ανωτέρω αναβλητική αίρεση οι παρακάτω αποφάσεις οργάνων της ΔΑΑ οι οποίες απαιτούνται για την εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑ:
α) αποφάσεις Γενικής Συνέλευσης των μετόχων με αντικείμενο την τροποποίηση του καταστατικού του Δ.Α.Α. και την εκλογή Δ.Σ. για εναρμόνιση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης του Δ.Α.Α. με αυτό των ανώνυμων εταιρειών που είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά στην Ελλάδα,
β) αποφάσεις του νέου Δ.Σ. για τη συγκρότησή του σε σώμα και τη χορήγηση εξουσιών εκπροσώπησης, καθώς και τη σύσταση και στελέχωση επιτροπής ελέγχου του άρθρου 44 του ν. 4449/2017 (Α 7), περί επιτροπής ελέγχου, και επιτροπής αποδοχών και υποψηψιοτήτων των άρθρων 10 έως και 12 του ν. 4706/2020, περί επιτροπών του Δ.Σ., καθώς και των λοιπών επιτροπών που είναι απαραίτητες για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας για ανώνυμες εταιρείες που είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά Ελλάδα.
Το Χρηματιστήριο Αθηνών εισάγει προς διαπραγμάτευση τις μετοχές του Δ.Α.Α., εφόσον αυτός πληροί τις προϋποθέσεις συμμόρφωσης ως προς την εταιρική διακυβέρνηση. Κατά την ημερομηνία έναρξης διαπραγμάτευσης των μετοχών του Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, Χρηματιστήριο Αθηνών εκδίδει και κοινοποιεί αμελλητί προς το Γενικό Εμπορικό Μητρώο τη σχετική βεβαίωση έναρξης διαπραγμάτευσης, οποία καταχωρίζεται και δημοσιεύεται αυτεπαγγέλτως.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης
Κατ’ ελάχιστον έξι (6) χρόνια προ λήξης της Συμβατικής Περιόδου της σύμβασης ανάπτυξης του αεροδρομίου, η οποία υπογράφηκε Αθήνα στις 31 Ιουλίου 1995 και κυρώθηκε με τον ν. 2338/1995 (η «Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου»), η χρονική διάρκεια της οποίας παρατάθηκε σύμφωνα με τον ν. 4594/2019 (σ.σ. έως το 2046), το Ελληνικό Δημόσιο προκηρύσσει νέα διαγωνιστική διαδικασία αντικείμενο τη νέα ανάθεση διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ελάχιστης διάρκειας τριάντα (30) ετών, οποία ολοκληρώνεται το αργότερο τέσσερα (4) προ της λήξης της Συμβατικής Περιόδου Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου.
Η προκήρυξη της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας δύναται να αναβληθεί, εφόσον είναι ευλόγως δικαιολογημένο σύμφωνα με τις συνθήκες της αγοράς. Κατά παρέκκλιση του ν. 3986/2011 (Α’ 152) όσον αφορά στην πρόβλεψη μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ), δύναται να ανατεθεί, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών/Μεταφορών, στο ΤΑΙΠΕΔ, ή τυχόν διάδοχο αυτού, η διεξαγωγή για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας.
Στην ίδια απόφαση προσδιορίζονται οι βασικοί όροι συνεργασίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ ή του τυχόν διαδόχου αυτού και του Ελληνικού Δημοσίου, προκειμένου να οριστούν οι όροι της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας, περιλαμβανομένων και των όρων της νέας σύμβασης παραχώρησης, η οποία υπογράφεται για νέα ανάθεση διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών σε συνέχεια της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας (η «Νέα Σύμβαση Παραχώρησης»), προσδιορίζονται τα λειτουργικά έξοδα και οι διοικητικές δαπάνες του ΤΑΙΠΕΔ, ή του τυχόν διαδόχου αυτού, για τη Νέα Διαγωνιστική Διαδικασία που βαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς και τρόπος κάλυψής τους και ρυθμίζεται κάθε άλλο ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος.
Η διαμόρφωση των όρων της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας και της Νέας Σύμβασης Παραχώρησης, γίνεται από Ελληνικό Δημόσιο και ΤΑΠΕΔ, σύμφωνα με το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο που ισχύει κατά τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, καθώς και τις επικρατούσες συνθήκες και την πρακτική της αγοράς, και υπόκειται στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων παραχώρησης.