Παραμένουν ορατές οι επιπτώσεις του COVID-19 στη συνολική δραστηριότητα του σιδηροδρόμου στην Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι έχουν παρέλθει αρκετά χρόνια από την έναρξη της πανδημίας.
Της Βάσως Βεγιάζη
Όπως προκύπτει από πρόσφατα στοιχεία της Κομισιόν, στο κομμάτι της εξέλιξης της κυκλοφορίας:
-στις επιβατικές μεταφορές σημειώθηκε πτώση 46% το 2020 εν συγκρίσει με το 2019 και άνοδος 2,5% το 2019 έναντι του 2015.
-στις εμπορευματικές μεταφορές σημειώθηκε πτώση 7,6% το 2020 εν συγκρίσει με το 2019 και άνοδος 4,1% το 2019 έναντι του 2015.
Επίσης, στους επιβάτες, το 2015 κατεγράφησαν 375 δισ. επιβατοχιλιόμετρα, το 2019 αυξήθηκε στα 412 δισ. επιβατοχιλιόμετρα, για να μειωθεί το 2020 στα 223 δισ. επιβατοχιλιόμετρα.
Αντίστοιχα, στα εμπορεύματα, καταγράφηκαν το 2015 385 δισ. τονοχιλιόμετρα, το 2019 αυξήθηκε στα 437 δισ. τονοχιλιόμετρα και το 2020 υπήρξε μικρή κάμψη στα 404 δισ. τονοχιλιόμετρα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, στις διασυνοριακές σιδηροδρομικές μεταφορές το 53% αφορά τα εμπορεύματα και μόλις το 3,6% τους επιβάτες.
Στο κομμάτι της απασχόλησης, όπως αποκαλύπτει η Κομισιόν, το 2020 απασχολήθηκαν στον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο συνολικά 910.000 άτομα, εκ των οποίων οι 523.000 εργάστηκαν σε σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και οι 387.000 σε διαχειριστές υποδομές.
Ωστόσο, γίνεται λόγος για την είσοδο νέων ταλέντων στο κλάδο, καθώς:
-το 41,9% του προσωπικού στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις είναι ηλικίας άνω των 50 ετών.
-το 46,2% του προσωπικού των διαχειριστών υποδομής είναι ηλικίας άνω των 50 ετών.
-μόλις το 22% είναι των θέσεων στο σιδηρόδρομο καταλαμβάνεται από γυναίκες.
Τέλος, αναφορικά με τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στο σιδηρόδρομο, επισημαίνεται ότι στην ΕΕ το 2020 δαπανήθηκαν συνολικά 41,8 δισ. ευρώ, έναντι 39,8 δισ. ευρώ το 2015.