Οι μισθοί των ναυτικών αυξήθηκαν πάνω από 10% σύμφωνα με έρευνα της Danica Crewing, με πιθανές τάσεις σταθεροποίησης το 2024, καθώς οι πλοιοκτήτες εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού χύδην φορτίου σφίγγουν το ζωνάρι τους.
Σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάζει το Seatrade Maritime News, και στην οποία έλαβαν μέρος περισσότεροι από 6.000 ναυτικοί, συμπεραίνεται ότι οι μισθοί των ανώτερων αξιωματικών -ανεξαρτήτως εθνικότητας- αυξήθηκαν κατά 10% – 15%.
Και οι τέσσερις εργασιακές κλίμακες στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου κατέγραψαν μεγάλες μισθολογικές αυξήσεις, παρά τις κακές επιδόσεις του κλάδου όσον αφορά στις τιμές ναύλων και τις ναυλώσεις τα τελευταία χρόνια.
Μιλώντας στο Seatrade Maritime News, ο Henrik Jensen, διευθύνων σύμβουλος της Danica, το απέδωσε τις μισθολογικές αυξήσεις «εν μέρει στην αύξηση των υπηρεσιών ελέγχου, όπως το RightShip, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να αναζητούν ανώτερα στελέχη ικανά να αντιμετωπίσουν αυτές τις απαιτήσεις και να ακολουθούν το business model της εταιρείας».
Και παρότι οι αυξήσεις των μισθών 10% – 15% μπορεί να μην ακούγονται τόσο δραματικές σε σχέση με τον ρυθμό ανόδου του πληθωρισμού σε ορισμένες χώρες, ο κ. Jensen σημείωσε ότι με την καταβολή μισθών κυρίως σε δολάρια ΗΠΑ «πολλοί ναυτικοί κερδίζουν σημαντικά λόγω της συναλλαγματικής ισοτιμίας με το νόμισμα της πατρίδα τους».
Συνολικά, ο Jensen εκτιμά ότι η αγορά τάσσεται υπέρ των ναυτικών.
«Γινόμαστε μάρτυρες μιας κλιμακούμενης μισθολογικής ανόδου κάτι που είδαμε και κατά την προηγούμενη οικονομική κρίση. Η βασική αιτία για αυτές τις αυξήσεις μισθών είναι ο συνδυασμός μιας γενικής έλλειψης πολύ ικανών ναυτικών και μιας καλύτερης οικονομικής κατάστασης για τους περισσότερους πλοιοκτήτες, γεγονός που κάνει τους εργοδότες πιο γενναιόδωρους με τις αποδοχές», εξήγησε.
Συμπλήρωσε δε ότι «με το πλεόνασμα προσφορών στην αγορά εργασίας, οι ναυτικοί έχουν πλέον την πολυτέλεια να είναι επιλεκτικοί».
Κοιτάζοντας το μέλλον, ο Jensen εξέφρασε την πεποίθηση ότι «αυτό που θα δείτε στη συνέχεια για το 2024, είναι τους ιδιοκτήτες εμπορευματοκιβωτίων και bulker να είναι πολύ πιο προσεκτικοί με το κόστος».
Μπορεί να η συγκυρία να ευνοεί τους εργαζόμενους στη ναυτιλίας, ωστόσο η έρευνα κατέδειξε ότι το 36% του πληρώματος δεν είχε πληρωθεί εγκαίρως τον μισθό του, με το 8% να λέει ότι δεν του καταβλήθηκε πλήρως.
Επίσης, περίπου το 23% των ναυτικών που συμμετείχαν στην έρευνα της Danica δήλωσε ότι αντιμετώπισαν έλλειψη φαγητού ή πόσιμου νερού κατά τη διάρκεια των πρόσφατων ταξιδιών τους, ενώ μόλις το 24% επέκτεινε τη διάρκεια του συμβολαίου του.
Ο Jensen απέδωσε τα παραπάνω στους δύο διαφορετικούς τύπους πλοιοκτητών: εκείνους που θεωρούν το πλήρωμά τους ως περιουσιακό στοιχείο και εκείνους που απλώς βλέπουν τους ναυτικούς τους ως εμπόρευμα.
Β. Βεγ.