Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε μια σε βάθος έρευνα για να αξιολογήσει την προτεινόμενη απόκτηση του αποκλειστικού ελέγχου της Air Europa Holding, SL (Air Europa) από την International Consolidated Airlines Group, SA (IAG).
Η Κομισιόν έχει προκαταρκτικές ανησυχίες ότι η συναλλαγή μπορεί να μειώσει τον ανταγωνισμό στην αγορά υπηρεσιών αεροπορικών μεταφορών επιβατών σε πολλές εσωτερικές, μικρών και μεγάλων αποστάσεων δρομολόγια εντός και εκτός Ισπανίας.
Να σημειωθεί ότι, η IAG (British Airways, Iberia) και η Air Europa εκτελούν ένα εκτεταμένο δίκτυο εσωτερικών δρομολογίων στην Ισπανία, δρομολογίων μικρών αποστάσεων εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου («ΕΟΧ») καθώς και δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων, ιδίως προς και από τη Λατινική Αμερική.
Που εστιάσουν οι ανησυχίες της Κομισιόν
Η προκαταρκτική έρευνα κατέδειξε ότι η συναλλαγή μπορεί να μειώσει τον ανταγωνισμό στην αγορά υπηρεσιών αεροπορικών επιβατικών μεταφορών σε πολλές εσωτερικές, μικρών και μεγάλων αποστάσεων δρομολόγια.
Οι IAG και Air Europa είναι ισχυροί και στενοί ανταγωνιστές στην παροχή υπηρεσιών αεροπορικής μεταφοράς επιβατών σε ορισμένα δρομολόγια εντός, προς και από την Ισπανία.
Ειδικότερα, η Κομισιόν διαπίστωσε ότι η συναλλαγή μπορεί να μειώσει τον ανταγωνισμό σε:
–Ισπανικά δρομολόγια εσωτερικού, ιδίως σε διαδρομές όπου τα τρένα υψηλής ταχύτητας δεν παρέχουν εναλλακτική λύση, και σε διαδρομές μεταξύ της χερσονήσου της Ισπανίας και των Βαλεαρίδων και Καναρίων Νήσων.
–Δρομολόγια μικρών αποστάσεων μεταξύ Μαδρίτης και ορισμένων από τις κύριες πόλεις του ΕΟΧ, καθώς και σε διαδρομές που συνδέουν τη Μαδρίτη με το Ισραήλ, το Μαρόκο, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελβετία, στις οποίες και τα δύο μέρη προσφέρουν απευθείας σύνδεση.
–Διαδρομές μεγάλων αποστάσεων μεταξύ Μαδρίτης και Βόρειας – Νότιας Αμερικής, στις οποίες και τα δύο μέρη προσφέρουν απευθείας σύνδεση και αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό από λίγους άλλους ανταγωνιστές με απευθείας σύνδεση.
Κατά τη διάρκεια της εις βάθος έρευνάς της, η Επιτροπή θα αξιολογήσει επίσης:
-Εάν το χαρτοφυλάκιο χρονοθυρίδων (slots) των δύο μερών, ιδίως στο αεροδρόμιο Madrid-Barajas, θα μπορούσε να καταστήσει δυσκολότερη για άλλους αερομεταφορείς την παροχή αεροπορικών υπηρεσιών.
-Οι πιθανές επιπτώσεις της συναλλαγής σε έμμεσες συνδέσεις, ιδίως σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων προς τη Νότια Αμερική, όπου είτε το ένα είτε και τα δύο μέρη έχουν μια σύνδεση μίας στάσης και όπου οι απευθείας συνδέσεις είναι περιορισμένες.
-Οι πιθανές επιπτώσεις της συναλλαγής σε δρομολόγια στα οποία άλλες αεροπορικές εταιρείες βασίζονται στην πρόσβαση στο δίκτυο εσωτερικού και μικρών αποστάσεων των μερών για τις δικές τους πτήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις υπηρεσίες τους σε διεθνείς προορισμούς που εξυπηρετούνται επίσης από την IAG.
Να σημειωθεί ότι, η συναλλαγή κοινοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 11 Δεκεμβρίου 2023, ενώ πλέον η ίδια έχει στη διάθεσή της 90 εργάσιμες ημέρες, δηλ. έως τις 7 Ιουνίου 2024, για να λάβει απόφαση.