Αντιμέτωπη με δυο μεγάλα «στοιχήματα» είναι η εγχώρια ακτοπλοΐα. Το πρώτο αφορά την εξεύρεση προσωπικού, μέσω δράσεων ενίσχυσης της ναυτικής εκπαίδευσης / επαγγέλματος και το δεύτερο, την ανανέωση του στόλου, μέσω δράσεων, τόσο του υπουργείου Ναυτιλίας, όσο και των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Η ενίσχυση του ναυτικού επαγγέλματος
Για τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), η προσέλκυση νέων ναυτικών και ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, καθώς από την εξεύρεση νέου, ικανού προσωπικού εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, η μελλοντική δυναμική του κλάδου.
Το ζήτημα εξεύρεσης προσωπικού έχει και εθνική διάσταση (στήριξη της νησιωτικότητας) και γι’ αυτό, όπως υποστηρίζουν στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών, απαιτείται η χάραξη συγκεκριμένων πολιτικών, όπως προγράμματα ενημέρωσης, αλλά και παρεμβάσεις για τη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου.
Η ανανέωση του στόλου
Σύμφωνα με σχετικά πρόσφατα στοιχεία του ΣΕΕΝ, η μέση ηλικία των ακτοπλοϊκών πλοίων αναμένεται ότι θα ανέλθει στα 36 έτη το 2030, ενώ θα υπάρχουν δεκαπέντε πλοία άνω των 50 ετών.
Η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας εκτιμάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις της τάξης των 2,5 – 3 δισ. ευρώ για την ανανέωση των πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών.
Η ακτοπλοΐα, μετά τη δύσκολη διετία 2020 – 21, διάγει ανοδική πορεία. +14% οι επιβάτες το 2023 σε σχέση με το 2022
Παράλληλα, σύμφωνα με στελέχη του ΣΕΕΝ, απαραίτητες κρίνονται επενδύσεις, οι οποίες εκτιμώνται στα 150 εκατ. ευρώ, για την τεχνολογική αναβάθμιση και των μικρότερης ηλικίας πλοίων κάτω των 20 ετών που εξυπηρετούν γραμμές της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Με γνώμονα τα ανωτέρω, οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες χρειάζεται να προχωρήσουν σε σημαντικές επενδύσεις, η αποτελεσματικότητα των οποίων θα εξαρτηθεί και από τυχόν μέτρα στήριξης της Πολιτείας.
Από την πλευρά του, ο ΣΕΕΝ προβάλλει αίτημα για «πράσινες» επιχορηγήσεις 200 εκατ. ευρώ.
Εκτός των ανωτέρω, κρίσιμα ζητήματα για την ακτοπλοΐα συνιστούν η εξέλιξη του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές, ο εκσυχρονισμός των λιμένων και η επιτάχυνση των υποδομών εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια στα λιμάνια.
Σε άνοδο η επιβατική κίνηση
Όπως οι αερομεταφορές (αεροδρόμια / αεροπορικές) και οι οδικές μεταφορές (αυτοκινητόδρομοι), έτσι και η ακτοπλοΐα διάγει μία ανοδική πορεία.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συνέλεξε το metaforespress.gr, η εκτίμηση του ΣΕΕΝ είναι ότι η επιβατική κίνηση (εκτός Αδριατικής) κινήθηκε με άνοδο 14% και τα φορτηγά / ΙΧ κοντά στο 7% σε σχέση με το 2022.