Παρόλο που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν σήμερα την τρίτη πιο δημοφιλή κατηγορία στις πωλήσεις με μερίδιο αγοράς σχεδόν 15%, αντιπροσωπεύουν μόλις το 1,2% του συνόλου των οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Τα παραπάνω επισημαίνονται στην έκθεση «Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους» της ACEA, όπου παρέχεται μια ξεκάθαρη «εικόνα» του τρόπου με τον οποίο εξελίσσεται ο στόλος οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης.
Όπως επισημαίνεται, καθώς η παλαιότητα των οχημάτων αυξάνεται, για το λόγο αυτό πρέπει να γίνουν περισσότερα για να δοθεί κίνητρο για τη μετάβαση σε πιο «καθαρά» και «πράσινα» μοντέλα.
Η ανάλυση των δεδομένων δείχνει ότι μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια, ακόμη και δεκαετίες, για να αντικατασταθούν παλαιότερα οχήματα από νεότερα τα οποία θα είναι εξοπλισμένα με καθαρότερες και πιο πράσινες τεχνολογίες.
Η έκθεση, που ενημερώνεται ετησίως, είναι αποκαλυπτική καθώς δείχνει πώς τα δεδομένα πωλήσεων διαφορετικών τύπων οχημάτων, όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά, αποκαλύπτουν μια διαφορετική ιστορία από την πραγματική σύνθεση των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης.
Τα παλαιότερα οχήματα διαθέτουν συνήθως λιγότερο αποδοτικές τεχνολογίες, οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε περισσότερες εκπομπές ρύπων και ρύπανση εάν δεν αντικατασταθούν.
Το γεγονός αυτό εξάρει τη σημασία της διασφάλισης ότι αυτά τα παλαιότερα οχήματα θα αντικατασταθούν γρήγορα από πιο “πράσινα” και “καθαρά” μοντέλα, στα οποία έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό η αυτοκινητοβιομηχανία.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, στη φετινή έκδοση διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν τώρα περίπου 290 εκατομμύρια οχήματα στους δρόμους της ΕΕ και ότι η μέση ηλικία όλων των τύπων οχημάτων συνεχίζει να αυξάνεται.
Τα αυτοκίνητα στην ΕΕ είναι πλέον κατά μέσο όρο 12,3 ετών. Μάλιστα, σε ορισμένες χώρες, τα αυτοκίνητα μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 17 χρόνια, όπως συμβαίνει στην Ελλάδα και την Εσθονία.
Επίσης, τα φορτηγά είναι συνήθως ο παλαιότερος τύπος οχημάτων, με τον μέσο όρο της ΕΕ να ανέρχεται στα 13,9 έτη, ενώ ο μέσος όρος τόσο για λεωφορεία όσο και για ημιφορτηγά (βαν) είναι 12,5 χρόνια.
Από το 2018, η μέση ηλικία όλων των τύπων οχημάτων έχει αυξηθεί κατά περίπου ένα χρόνο.
Ο αυξανόμενος αριθμός γηρασμένων οχημάτων στους δρόμους ενισχύει τη σημασία της επιτάχυνσης της υιοθέτησης ηλεκτρικών μοντέλων και άλλων μοντέλων μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη.
Σταχυολογώντας τα ευρήματα της έκθεσης προκύπτουν τα εξής:
- Κυκλοφόρησαν 252 εκατομμύρια αυτοκίνητα στους δρόμους της ΕΕ το 2022, σημειώνοντας αύξηση 1% έναντι του 2021.
- Παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μπαταριών έφθασαν σε ιστορικά υψηλά το 2022, μόνο το 1,2% των αυτοκινήτων στους δρόμους της ΕΕ είναι αυτής της κατηγορίας.
- Κυκλοφόρησαν πάνω από 30 εκατομμύρια φορτηγά στους δρόμους της ΕΕ, καταγράφοντας αύξηση 1,5% σε σχέση με το 2021. Η Γαλλία πρωτοπορεί με τον μεγαλύτερο αριθμό κυκλοφορούντων φορτηγών.
- Πάνω από 6,5 εκατομμύρια φορτηγά κυκλοφορούν τώρα στους δρόμους της ΕΕ, άνοδος σχεδόν 2% από το προηγούμενο έτος. Κατά μέσο όρο, τα φορτηγά παραμένουν τα παλαιότερα από όλους τους τύπους οχημάτων με 14 χρόνια.
- Σήμερα υπάρχουν πάνω από 720.000 λεωφορεία στους δρόμους της ΕΕ. Τα ηλεκτρικά μοντέλα με μπαταρία αποτελούν πάνω από το 10% των λεωφορείων σε τρεις χώρες της ΕΕ (Ιρλανδία, Λουξεμβούργο και Ολλανδία)
- Η Πολωνία διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων (703) ανά 1.000 κατοίκους, ενώ η Λετονία διαθέτει τα λιγότερα (410).