Η Ολυμπία Οδός προχώρησε στη δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου στάθμευσης για βαρέα οχήματα, ώστε οι επαγγελματίες οδηγοί να ξεκουράζονται, χωρίς να χρειάζεται πλέον να ανησυχούν για την ασφάλειά τους ή για το φορτίο τους.
Ο χώρος αναπτύχθηκε στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος που συμμετέχει η εταιρεία, με αντικείμενο «Ανάπτυξη εννέα προστατευμένων και ασφαλών χώρων στάθμευσης για φορτηγά στην Ελλάδα», σε συνεργασία με τον Εκτελεστικό Οργανισμό για την Καινοτομία και τα Δίκτυα (INEA).
Στο πλαίσιο της χρηματοδοτικής πρωτοβουλίας Connecting Europe Facility (CEF) – Τομέας μεταφορών, ο υφιστάμενος χώρος στάθμευσης φορτηγών στoν Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.) Ακράτας αναβαθμίστηκε, αποκτώντας κέντρο ελέγχου, σύστημα παρακολούθησης βίντεο 24/7 και συστήματα φύλαξης σε επίπεδο «Silver» με χωρητικότητα 45 θέσεων στάθμευσης φορτηγών.
Πρόκειται για έναν χώρο 15 στρεμμάτων δίπλα από τον Σ.Ε.Α. Ακράτας στην κατεύθυνση προς Πάτρα, που απέχει 70 χλμ. από το λιμάνι της Πάτρας και 156 χλμ. από Αθήνα.
Ο χώρος στάθμευσης φορτηγών διαθέτει:
- Φυλάκιο
- 45 θέσεις στάθμευσης φορτηγών
- Κέντρο ελέγχου και Σύστημα παρακολούθησης 24/7
- Συστήματα φύλαξης σε επίπεδο «Silver»
- Χώρο ανάπαυσης
- Τουαλέτες και ντους
- Τηλεόραση
- Αυτόματους πωλητές
- Δωρεάν Wi-Fi.
Σύντομα, εντός του χώρου θα υπάρχει δυνατότητα για στάθμευση φορτηγών ψυγείων με παροχή ρεύματος. Παράλληλα, δίπλα στον Σ.Ε.Α. οι οδηγοί θα βρουν εστιατόριο και πρατήριο υγρών καυσίμων. Τέλος, έχει αναπτυχθεί μια ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη βελτιστοποίηση της χρήσης των χώρων αυτών που θα επιτρέπει την προκράτηση θέσεων.
Το έργο ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2023, με συνολικό προϋπολογισμό 2,5 εκατομμύρια ευρώ.
Π. Παπανικόλας: «Στην Ολυμπία Οδό παρέχουμε ασφάλεια και άνεση σε όλους τους οδηγούς»
Σχολιάζοντας την ανωτέρω εξέλιξη, ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της «Ολυμπία Οδός» Α.Ε. Παναγιώτης Παπανικόλας δήλωσε τα ακόλουθα:
«Στην Ολυμπία Οδό προτεραιότητά μας είναι να παρέχουμε ασφάλεια και άνεση σε όλους τους οδηγούς, ιδιαίτερα στους επαγγελματίες που διανύουν μεγάλες αποστάσεις και πραγματοποιούν διασυνοριακά ταξίδια.
Πήραμε μέρος στο πρόγραμμα SSTPA με στόχο να παρέχουμε ασφαλή περιοχή στάθμευσης φορτηγών και να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο την ασφάλεια στο εθνικό οδικό δίκτυο.
Συμμετείχαμε και με ίδιους πόρους στη δημιουργία του χώρου, επενδύοντας σε μια ποιοτική υπηρεσία ασφαλούς και ουσιαστικής ξεκούρασης των επαγγελματιών οδηγών. Στόχος μας είναι μελλοντικά να δημιουργηθεί ηλεκτρονική σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, μέσω της οποίας οι οδηγοί θα μπορούν να ενημερώνονται για τα δρομολόγια των πλοίων και να προγραμματίζουν καλύτερα το ταξίδι τους.
Η υπηρεσία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο κινητικότητας που προωθεί ο βασικός μας μέτοχος, η VINCI Highways, για έναν ασφαλή και βιώσιμο αυτοκινητόδρομο για όλους».
Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΑ) της Ολυμπίας Οδού, έμφαση και στον επαγγελματία αυτοκινητιστή
Στην Ολυμπία Οδό, όπως αναφέρουν στελέχη της, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην άμεση εξυπηρέτηση των αναγκών των οδηγών κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Η εταιρεία διαθέτει 11 σύγχρονα Σημεία Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, προσβάσιμα από άτομα με αναπηρία (ΑΜΕΑ), που προσφέρουν υπηρεσίες εστίασης, ανεφοδιασμού καυσίμων, υγραερίου κίνησης, ηλεκτροφόρτισης αυτοκινήτων και άλλες υπηρεσίες, όπως παιχνίδια ή mini market.
Όπως σημειώνουν τα ίδια στελέχη, ο επαγγελματίας οδηγός είναι στις προτεραιότητες της εταιρείας.
Μάλιστα, όπως επισημαίνουν, η Ολυμπία Οδός είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, που εφαρμόζει το σύστημα χιλιομετρικών χρεώσεων, οριζόντια, για ιδιώτες, αλλά και για επαγγελματίες.
Τι είναι το πρότυπο SSTPA (Safe and Secure Truck Parking Area)
Οι οδικές μεταφορές είναι ο κυρίαρχος τρόπος μεταφοράς στο ενδοευρωπαϊκό εμπόριο και τα logistics, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 50% όλων των τονοχιλιόμετρων και το 75% των εμπορευματικών μεταφορών στην ενδοχώρα.
Μεγάλο ποσοστό των συνολικών τονοχιλιόμετρων οδικών εμπορευματικών μεταφορών αντιπροσωπεύουν τα βαρέα φορτηγά οχήματα (HGV), με χωρητικότητα άνω των 40 τόνων, που ταξιδεύουν σεμεγάλες αποστάσεις και πραγματοποιούν διασυνοριακά ταξίδια.
Καθημερινά, αγαθά αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ μεταφέρονται στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο, το οποίο αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της ΕΕ.
Παρά τις επιτυχείς επιδόσεις του κλάδου σε όγκο, αντιμετωπίζει ένα σημαντικό φάσμα θεμάτων, μεταξύ των οποίων οι αυξανόμενες προκλήσεις που σχετίζονται με την ασφάλεια και τις μη ελκυστικές συνθήκες εργασίας που οδηγούν σε έλλειψη οδηγών και γήρανση του εργατικού δυναμικού.
Ένας οδηγός φορτηγού ξοδεύει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του σε καμπίνα φορτηγού, σε αποθήκες, τερματικούς σταθμούς συνδυασμένων μεταφορών ή χώρους στάθμευσης/εστιατόριων κατά μήκος αυτοκινητόδρομων.
Ως εκ τούτου, είναι πρωταρχικής σημασίας αυτά τα περιβάλλοντα να παρέχουν ένα κατάλληλο επίπεδο ασφάλειας, άνεσης και αξιοπρέπειας. Οι μη ελκυστικές συνθήκες εργασίας και η ανεπαρκής ασφάλεια επηρεάζουν την ελκυστικότητα και την πρόσληψη θέσεων εργασίας και, τελικά, την ευημερία του κλάδου.
Για να προωθήσει την ανάπτυξη των SSTPAs στην Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρηματοδότησε το 2018 μια μελέτη, η οποία κατέληξε (μεταξύ άλλων) σε ένα προτεινόμενο πρότυπο για SSTPA στην Ευρώπη που καλύπτει απαιτήσεις ασφάλειας και υπηρεσιών.
Επιπλέον, το 2019, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημιούργησε μια Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για Ασφαλείς Χώρους Στάθμευσης Φορτηγών για να βοηθήσει την Επιτροπή στην δημιουργία ασφαλών χώρων στάθμευσης καθώς και των τεχνικών προδιαγραφών τους.
Παράλληλα, η Ομάδα δημιούργησε τον ιστότοπο https://eu-parkings.eu/ που στοχεύει στην παροχή πληροφοριών και στη διευκόλυνση της υιοθέτησης του Προτύπου SSTPA. Ένα πανευρωπαϊκό πρότυπο για χώρους στάθμευσης φορτηγών θα δημιουργήσει μεγαλύτερη διαφάνεια για τους χρήστες και θα διευκολύνει τις επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα.
Πληροφορίες για τους οδηγούς φορτηγών
Τα χρονικά όρια οδήγησης και εν γένει εργασίας των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων στη χώρα μας καθορίζονται από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό ΕΚ 561/2006 και από το Β.Δ. 28.1/4.2.1938, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Π.Δ 167/2006, καθώς και τις σχετικές ΣΣΕ και Διαιτητικές Αποφάσεις.
Σύμφωνα με τα ανωτέρω, ο ημερήσιος χρόνος οδήγησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις οκτώ (8) ώρες.
Ειδικά για τις διεθνείς μεταφορές ο ημερήσιος χρόνος οδήγησης δεν πρέπει να υπερβαίνει τις εννέα (9) ώρες, ωστόσο μπορεί να παρατείνεται σε δέκα (10) ώρες κατ’ ανώτατο όριο, όχι όμως για περισσότερες από δυο φορές στη διάρκεια της εβδομάδας (αρθ. 6, ΕΚ 561/2006).
Ο συνολικός χρόνος οδήγησης ο οποίος σωρεύεται κατά τη διάρκεια δυο διαδοχικών εβδομάδων, δεν υπερβαίνει τις ενενήντα (90) ώρες (αρθ. 6, ΕΚ 561/2006).
Ο χρόνος εβδομαδιαίας εργασίας των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις σαράντα οκτώ (48) ώρες κατά μέσο όρο, σε περίοδο αναφοράς τεσσάρων (4) μηνών (αρθ. 4, Π.Δ. 167/2006).
(Σημείωση: στον χρόνο εργασίας αναφέρεται κάθε δραστηριότητα οδικής μεταφοράς σύμφωνα με το αρθ. 3 του Π.Δ 167/2006).
Ο κάθε οδηγός έχει ημερήσια ανάπαυση τουλάχιστον δώδεκα (12) ωρών ημερησίως (Β.Δ. 882/1961).
Επιπλέον μετά από περίοδο οδήγησης τεσσερισήμισι (4,5) ωρών, ο οδηγός κάνει διάλειμμα σαραντα πέντε (45) τουλάχιστον λεπτών, εντός του χρόνου οδήγησης, το οποίο μπορεί να κατανέμεται σε δεκαπέντε (15) και τριάντα (30) λεπτά αντίστοιχα (αρθ.7, ΕΚ 561/2006).