Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε την International Consolidated Airlines Group, S.A. (IAG) για την προκαταρκτική άποψή της ότι η προτεινόμενη απόκτηση του αποκλειστικού ελέγχου της Air Europa Holding, S.L. (Air Europa) μπορεί να περιορίσει τον ανταγωνισμό στην αγορά υπηρεσιών αεροπορικών μεταφορών επιβατών, ιδίως για δρομολόγια εντός, προς και από την Ισπανία.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Μάλιστα, η Κομισιόν ανησυχεί ότι οι πελάτες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αυξημένες τιμές ή/και μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς.
Υπενθυμίζεται ότι, IAG και Air Europa εκτελούν ένα εκτεταμένο δίκτυο εσωτερικών δρομολογίων στην Ισπανία, δρομολογίων μικρών αποστάσεων εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) και γειτονικών χωρών, καθώς και δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων, ιδίως προς και από τη Βόρεια και Νότια Αμερική.
Που βασίζονται οι αιτιάσεις
Στις 24 Ιανουαρίου 2024, η Κομισιόν ξεκίνησε μια εις βάθος έρευνα για να αξιολογήσει εάν η εξαγορά της Air Europa από την IAG μπορεί να μειώσει τον ανταγωνισμό στην παροχή υπηρεσιών αεροπορικής μεταφοράς επιβατών.
Για το λόγο αυτό, διεξήγαγε μια ευρεία έρευνα για να κατανοήσει τον πιθανό αντίκτυπο της συμφωνίας. Αυτή η έρευνα περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, συλλογή και ανάλυση πληροφοριών και εσωτερικών εγγράφων που παρείχαν τα μέρη, καθώς και απόψεις από ανταγωνιστικές αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, συντονιστές χρονοθυρίδων (slots) και πελάτες, καθώς και από μεμονωμένους καταναλωτές και αντιπροσωπευτικές οργανώσεις καταναλωτών.
Ως αποτέλεσμα αυτής της έρευνας, η Κομισιόν ανησυχεί ότι η συναλλαγή μπορεί να:
–Μειώσει τον ανταγωνισμό σε ορισμένο αριθμό ισπανικών εσωτερικών γραμμών, ιδίως σε διαδρομές όπου τα τρένα υψηλής ταχύτητας δεν προσφέρουν εναλλακτική λύση, και σε διαδρομές μεταξύ της χερσονήσου της Ισπανίας και των Βαλεαρίδων και Καναρίων Νήσων. Σε τέτοιου είδους δρομολόγια, η IAG και η Air Europa ανταγωνίζονται στενά. Για μερικά από αυτά τα δρομολόγια, δεν θα υπάρχει άμεσος ανταγωνισμός μετά τη συναλλαγή. Για άλλα δρομολόγια, ο ανταγωνισμός φαίνεται περιορισμένος και προέρχεται κυρίως από περιφερειακές ισπανικές αεροπορικές εταιρείες και αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair.
–Μειώσει τον ανταγωνισμό σε έναν ορισμένο αριθμό δρομολογίων μικρών αποστάσεων που συνδέουν την Ισπανία με χώρες της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. Σε αυτά τα δρομολόγια, η IAG και η Air Europa ανταγωνίζονται ή θα αγωνιστούν αντιμέτωποι στο άμεσο μέλλον. Ο ανταγωνισμός σε τέτοια δρομολόγια φαίνεται περιορισμένος και προέρχεται κυρίως από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair, που σε πολλές περιπτώσεις εκτελούν δρομολόγια από πιο απομακρυσμένα αεροδρόμια ή από τον κατεστημένο αερομεταφορέα της χώρας προορισμού.
–Μειώσει τον ανταγωνισμό σε συγκεκριμένο αριθμό δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων που συνδέουν ιδίως την Ισπανία με τη Βόρεια και Νότια Αμερική. Σε αυτά τα δρομολόγια, η IAG και οι εταίροι της σε κοινοπραξία ανταγωνίζονται ή θα ανταγωνιστούν πρόσωπο με σώμα με την Air Europa. Για ορισμένα από αυτά τα δρομολόγια, δεν θα υπάρχει άμεσος ανταγωνισμός μετά τη συναλλαγή. Για άλλα δρομολόγια, ο ανταγωνισμός από άλλες αεροπορικές εταιρείες φαίνεται περιορισμένος και τα δύο μέρη έχουν σχετικά υψηλά μερίδια αγοράς.
Κάθε χρόνο, εκατομμύρια επιβάτες ταξιδεύουν σε αυτά τα δρομολόγια για συνολική ετήσια δαπάνη άνω των 3 δισ. ευρώ. Στόχος της Κομισιόν είναι να διασφαλίσει ότι η συναλλαγή δεν θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις για τους πελάτες -καταναλωτές και επιχειρήσεις- όσον αφορά στις αυξημένες τιμές ή τη μειωμένη ποιότητα των υπηρεσιών. Η Κομισιόν ανησυχεί ότι, ελλείψει κατάλληλων διορθωτικών μέτρων, η εξαγορά της Air Europa μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό σε αυτές τις ήδη συγκεντρωμένες αγορές.
Πλέον, η IAG έχει τώρα την ευκαιρία να απαντήσει στην κοινοποίηση αιτιάσεων της Επιτροπής, να συμβουλευτεί τον φάκελο της υπόθεσης της Κομισιόν και να ζητήσει προφορική ακρόαση.
Επίσης, η IAG έχει τη δυνατότητα να προτείνει διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των προκαταρκτικών προβλημάτων ανταγωνισμού που εντόπισε η Επιτροπή. Μπορεί να αποφασίσει να υποβάλει ένδικα μέσα ανά πάσα στιγμή της διαδικασίας μέχρι την προθεσμία προσφυγής, η οποία επί του παρόντος λήγει στις 10 Ιουνίου 2024.