Σε αναθεώρηση επί τα βελτίω των προβλέψεών του για την αεροπορική επιβατική κίνηση του 2024 προχώρησε το ACI Europe, κάνοντας λόγο για άνοδο 3,2% σε σχέση με τα επίπεδα προ πανδημίας.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Συγκεκριμένα, το ACI Europe αναφέρει ότι η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 10,2% τον περασμένο Μάρτιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2023, με την άνοδο να οφείλεται κυρίως στους διεθνείς (+11,7%) και όχι στους εσωτερικούς επιβάτες (+5,6%).
Ως αποτέλεσμα, η επιβατική κίνηση έφτασε πολύ κοντά σε μια πλήρη ανάκαμψη – μόλις -1,5% κάτω από τους όγκους προ πανδημίας (Μάρτιος 2019).
Όπως συνέβη από την αρχή του 2024, οι διεθνείς επιβάτες ξεπέρασαν τα επίπεδα προ κορωνοϊού (+2,7%), ενώ η κίνηση εσωτερικού παρέμεινε κάτω (-13,2%).
Σε επίπεδο τριμήνου, η άνοδος της επιβατικής κίνησης βρίσκεται και πάλι στο +10,2% σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του 2023, ενώ υπολείπεται κατά 1,3% από τους όγκους προ της πανδημίας (α’ τρίμηνο 2019).
Το 43% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων ανέκτησαν την επιβατική κίνηση προ Covid
Κατά τον Olivier Jankovec, γενικό διευθυντή του ACI Europe,: «Συνολικά, η επιβατική κίνηση συνέχισε να αυξάνεται δυναμικά τους πρώτους τρεις μήνες του έτους. Ενώ οι διακοπές του Καθολικού Πάσχα που ήρθαν νωρίτερα βοήθησαν, η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια παρέμεινε γενικά ισχυρή σε ένα πλαίσιο μέτριας βελτίωσης των μακροοικονομικών συνθηκών στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο».
«Κοιτάζοντας το μέλλον, έχουμε αναθεωρήσει προς τα πάνω την πρόβλεψή μας για την κυκλοφορία για ολόκληρο το έτος και τώρα βλέπουμε τον όγκο επιβατών το 2024 να υπερβαίνει τους όγκους προ της πανδημίας (2019) κατά +3,2% – αντί για +1,4% παλαιότερα. Αυτό αντανακλά θετικές προοπτικές για την καλοκαιρινή σεζόν, με τη ζήτηση να παραμένει ισχυρή καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια παρά τα πολύ υψηλότερα αεροπορικά εισιτήρια.
Αυτό αντικατοπτρίζει επίσης τη διαρκή αλλά επιλεκτική επέκταση της χωρητικότητας από τους Ultra-Low Cost αερομεταφορείς, καθώς και από τις μεγαλύτερες Full Service αεροπορικές που τελικά πλησιάζουν τα επίπεδα χωρητικότητας πριν από την πανδημία», συμπλήρωσε.
Ωστόσο, ο Jankovec προειδοποίησε ότι: «Η αγορά παραμένει πολύ κατακερματισμένη ως προς την απόδοση της κυκλοφορίας, με μόνο το 43% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων να έχουν ανακτήσει τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία. Και οι καθοδικοί κίνδυνοι είναι πάντα παρόντες, ιδίως που συνδέονται με τη γεωπολιτική και τις πιέσεις της προσφοράς».
Οι επιδόσεις ανά περιοχή
Τα αεροδρόμια σε ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετία και Ην. Βασίλειο πέτυχαν δυναμική αύξηση σε επίπεδο επιβατικών μεταφορών, τον περασμένο Μάρτιο, που διαμορφώθηκε στο +11,5% σε σχέση με το 2023, ενώ τα υπόλοιπα της Ευρώπης αυξήθηκαν μόνο κατά +2,8%.
Ειδικότερα:
- Στην αγορά της ΕΕ, την υψηλότερη άνοδο σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023 πέτυχαν τα αεροδρόμια της Τσεχίας (+32,6%), της Μάλτας (+30%) και της Σλοβενίας (+22,7%), ενώ οι πιο αδύναμες επιδόσεις προήλθαν από τη Σουηδία ( -1,2%), τη Νορβηγία (+0,3%) και τη Φινλανδία (+2,5%).
- Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (Μάρτιος 2019), η εν λόγω αγορά ήταν στο -1,4%, με τα αεροδρόμια να βασίζονται κυρίως στη ζήτηση για αναψυχή/VFR υπερβαίνοντας κατά πολύ τον όγκο τους προ Covid – συμπεριλαμβανομένων της Μάλτας (+32,5%), της Πορτογαλίας (+23,1), της Ελλάδας (+19,6%), της Πολωνίας (+19,2%) και της Ισπανίας (+14,5%). Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-34,9%), της Σλοβενίας (-27,8%), της Σουηδίας (-27%), της Φινλανδίας (-24,4%) και της Γερμανίας (-22,9%) παρέμειναν πιο πίσω σε επίπεδο πλήρους ανάκαμψης. Μεταξύ άλλων μεγάλων αγορών, τα αεροδρόμια της Ιταλίας (+8%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από εκείνα του Ην. Βασιλείου (-2%) και της Γαλλίας (-6,4%).
- Στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023 σημειώθηκαν από αεροδρόμια της Αλβανίας (+71,9%), της Γεωργίας (+31,3%) και του Κοσόβου (+29,7%). Τα αεροδρόμια της Ουκρανίας παρέμειναν κλειστά, ενώ του Ισραήλ (-51%) και της Ρωσίας (-17,4%) μειώσεις κατέγραψαν.
Εν συγκρίσει με τα επίπεδα προ πανδημίας (Μάρτιος 2019), εντυπωσιακά αποτελέσματα επιτεύχθηκαν από τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+233%), του Ουζμπεκιστάν (+159%), του Καζακστάν (+95%) και της Αρμενίας (+91%). Παράλληλα, πλήρη ανάκαμψη πέτυχαν τα αεροδρόμια της Τουρκίας (0%), ενώ του Ισραήλ (-47%) και της Ρωσίας (-19%) παρέμειναν στο “κόκκινο”.
Οι επιδόσεις ανά κατηγορία αεροδρομίων
Η επιβατική κίνηση των «Majors» αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 10,1% τον περασμένο Μάρτιο σε σύγκριση με το 2023, αλλά παρέμεινε στο -1,8% σε σύγκριση τον Μάρτιο του 2019. Όπως αναφέρει το ACI Europe,
Το Heathrow – Λονδίνο (+7,9% έναντι Μαρτίου 2023, +3% έναντι Μαρτίου 2019) παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, με το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (+2,7% έναντι Μαρ 2023, +8,2% έναντι Μαρ 2019) να έρχεται 2ο και το CDG- Παρίσι να ακολουθεί (+6,6% έναντι Μαρ 2023, -9,6% έναντι Μαρ 2019).
Η Μαδρίτη (+10,8,% έναντι Μαρτίου 2023, +8,9% έναντι Μαρτίου 2019) τοποθετήθηκε στην 4η, ακολουθούμενη από το Schiphol στο Άμστερνταμ (+14% έναντι Μαρ 2023, -7,3% έναντι Μαρ 2019).
Η εντυπωσιακή ανάπτυξη του Fiumicino (FCO) – Ρώμη (+28,1% έναντι Μαρτίου 2023, +6,5% έναντι Μαρτίου 2019) ενίσχυσε την απόδοση των «Majors».
Στην κατηγορία των «Mega και Large» αεροδρομίων, οι υψηλότερες αυξήσεις τον Μάρτιο προήλθαν από την Αττάλεια (+32% έναντι Μαρ 2023, +14,7% έναντι Μαρ 2019), την Πράγα (+31,2% έναντι Μαρ 2023, -5,2% έναντι Μαρ 2019) , Βουδαπέστη (+21,7% έναντι Μαρ 2023, +10,5% έναντι Μαρ 2019), Αλικάντε (+21,3% έναντι Μαρ 2023, +27,3% έναντι Μαρ 2019 ) και Αθήνα (+20,1% έναντι Μαρ 2023, + 21,5% έναντι Μαρτίου 2019).
Τα αεροδρόμια της κατηγορίας «Medium» κατέγραψαν τις καλύτερες επιδόσεις επιβατικής κίνησης, με μέση άνοδο +13,4% τον Μάρτιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023 και φθάνοντας στο +8,1% πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία (Μάρτιος 2019).
Τα αεροδρόμια που κατέγραψαν τις υψηλότερες αυξήσεις σε αυτήν την κατηγορία περιλάμβαναν το Στρασβούργο (+184% έναντι Μαρ 2023, -8,6% έναντι Μαρ 2019), τη Girona (+105% έναντι Μαρ 2023, +34,9% έναντι Μαρ 219), τα Τίρανα (+ 71,9% έναντι Μαρ 2023, +233% έναντι Μαρ 2019), Olbia (+56,5% έναντι Μαρ 2023, +24,4% έναντι Μαρ 2019) και Kutaisi (+38,8% έναντι Μαρ 2023, +139% έναντι. Μάρτιος 2019).
Όπως και τους προηγούμενους μήνες, οι μεγαλύτερες low cost βάσεις συνέχισαν να έχουν καλύτερη απόδοση σε σύγκριση με τα επίπεδα του Μαρτίου 2019: Memmingen (+76,4%), Beauvais (+72%), Bergamo (+32,5%) και Charleroi (+24,5%) ).
Αντίθετα, τα «Small» αεροδρόμια σημείωσαν τις πιο αδύναμες επιδόσεις με +3,2% αύξηση στην επιβατική κίνηση τον Μάρτιο σε σύγκριση με το 2023 και παρέμειναν -35,7% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους (Μάρτιος 2019).
Μάρτιος 2024 vs Μάρτιος 2019
Τέλος, τα αεροδρόμια που πέτυχαν την υψηλότερη άνοδο επιβατικής κίνησης τον περασμένο Μάρτιο έναντι του Μαρτίου 2019 είναι τα ακόλουθα:
Majors: Madrid MAD (+8,9%), Istanbul IST (+8,2%), Barcelona BCN (+7,9%), Rome FCO (+6,5%), London LHR (+3%).
Mega: Αθήνα ATH (+21,5%), Λισαβόνα LIS (+19%), Palma de Mallorca PMI (+17,5%), Antalya AYT (+14,7%), Istanbul SAW (+11%).
Large: Sochi AER (+73,4%), Milan Bergamo BGY (+32,5%), Málaga AGP (+29,5%), Catania CTA (+28%), Alicante ALC (+27,3%).
Medium: Tirana TIA (+232,3%), Samarkand SKD (+158,9%), Kutaisi KUT (+139%), Astana NQZ (+95,3%), Almaty ALA (+95,3%).
Small: Babimost IEG (+164,6%), Baia Mare BAY (+144,4%), Batumi BUS (+96,6%) La Gomera GMZ (+88,8%), Castellon CDT (+87,5%).