Δελτίο τύπου, με θέμα «Ρυθμίσεις με μνημονιακό άρωμα, αναβιώνουν σκοτεινές περιόδους της προηγούμενης δεκαετίας» εξέδωσε το Σωματείο Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΟΣΥ.
Το δελτίο τύπου
Για άλλη μια φορά επιχειρείται από την κυβέρνηση να παρακάμψει την διαδικασία του κοινωνικού διαλόγου, φέρνοντας προς ψήφιση εν μέσω θέρους κι άρον άρον το Σχέδιο Νόμου με τίτλο: «ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σύμφωνα με το οποίο επιχειρούν να ανατρέψουν ριζικά τις εργασιακές σχέσεις.
Το Σωματείο μας από την πρώτη στιγμή κινήθηκε αστραπιαία κι απέστειλε τις προτάσεις του στην Επιτροπή διαβούλευσης. Συγκεκριμένα:
➢ Σύμφωνα με το άρθρο 22, σχετικά με την Πλήρωση θέσεων γενικών διευθυντών και διευθυντών στις λοιπές θυγατρικές της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, καταργούνται οι διαφανείς διαδικασίες πρόσληψης, με «στελέχη από τον ιδιωτικό τομέα» με ατομικές συμφωνίες, ενώ για το υπόλοιπο προσωπικό διατηρείται το Ενιαίο χωρίς ουσιαστική δυνατότητα βελτιώσεων με ΣΣΕ.
Επιπροσθέτως, η Εταιρεία οι άμεσες και οι λοιπές θυγατρικές της μπορούν να αποφασίσουν τη μεταφορά εργαζομένων από την Εταιρεία στις θυγατρικές αυτές ή από μία από τις θυγατρικές αυτές σε άλλη ή στην Εταιρεία. Είναι ποτέ δυνατό να αποφασίζεται η μετακίνηση εργαζομένου ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΙΤΗΣΗ ΤΟΥ;;; Με ποιά λογική ένας τεχνίτης στην ΟΣΥ θα μετακινείται από τα λεωφορεία στα ΕΛΤΑ, και μάλιστα χωρίς να χρειάζεται καν να δικαιολογείται η μετακίνηση αυτή; Τι σόι ευελιξία είναι αυτή που εισάγει το Υπουργείο, εισβάλλοντας βίαια στον πυρήνα βασικών όρων της εργασιακής σχέσης;;;
➢ Σύμφωνα με το άρθρο 29Α , δημιουργείται ένα νέο όργανο, το οποίο υποκαθιστά την Δ/νση Προσωπικού, θα προσθέσει γραφειοκρατία στις προσλήψεις της ΟΣΥ, ενώ με το άρθρο 30 ο ΑΣΕΠ θα έχει απλά γνωμοδοτικό ρόλο ως προς την νομιμότητά της προκήρυξης.
➢ Σύμφωνα με το άρθρο 31, δίνεται η δυνατότητα σε προσωπικό να εισέρχονται στην εταιρεία για την κάλυψη «ειδικών αναγκών» από την «πίσω πόρτα» με Συμβάσεις Εργασίας Ορισμένου χρόνου. Σε κάθε περίπτωση το προσωπικό αυτό δεν μπορεί να αφορά τις κύριες ειδικότητες της ΟΣΥ (οδηγούς-τεχνίτες-διοικητικούς).
➢ Σύμφωνα με το άρθρο 34Α, ενώ οι αμοιβές των Γεν. Δ/ντων και Διευθυντών θα εγκρίνονται από το ΔΣ της ΟΣΥ, οι αμοιβές του υπόλοιπου προσωπικού της ΟΣΥ που απασχολούνται στην Ε.Ε.ΣΥ.Π. εξακολουθούν υπάγονται στο Ενιαίο Μισθολόγιο.
Μάλιστα, επισημάναμε και το γεγονός της μη αναγνώρισης της προϋπηρεσίας των προσληφθέντων, πάρα το γεγονός ότι η εμπειρία για τους τεχνίτες αναφερόταν ως προσόν κατάταξης. Δηλαδή από τη μια η εταιρεία ζητά έμπειρους τεχνίτες, οδηγούς κλπ. αλλά από την άλλη τους αμείβει ως ανειδίκευτους!!
Επειδή είναι προφανής η αδικία, η οποία μάλιστα εν προκειμένω γέννησε εργαζομένους δύο ταχυτήτων στην ΟΣΥ, για το λόγο αυτό προτείνουμε να προβλεφθεί ότι, όπου στην προκήρυξη για πρόσληψη προσωπικού (οδηγοί, τεχνίτες, διοικητικοί κλπ.), η εμπειρία των υποψηφίων βαθμολογείται (ανεξαρτήτως αν αποτελεί τυπικό προσόν διορισμού ή όχι), τότε η σχετική προϋπηρεσία που διανύθηκε στον ιδιωτικό τομέα να υπολογίζεται για την κατάταξη των εργαζομένων στα μισθολογικά κλιμάκια.
Επίσης, λόγω των καθυστερήσεων στην συνυπογραφή από τον Υπουργό Οικονομικών και των υπηρεσιών του ΥΠΟΙΚ των ΣΣΕ της ΟΣΥ ΑΕ, πρέπει να προβλεφθεί ότι η έγκριση της από τον Γενικό Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών του εποπτεύοντος Υπουργείου αρκεί για την θέση σε ισχύ της σύμβασης, η δε έγκριση πρέπει να δίνεται εντός 10 ημερών από την υποβολή της ΣΣΕ και της σχετικής μελέτης στην Υπηρεσία, ειδάλλως θα θεωρείται σιωπηρά εγκριθείσα.
➢ Σύμφωνα με το άρθρο 34Β, οι συμβάσεις εργασίας διέπονται από την κείμενη εργατική νομοθεσία του ιδιωτικού τομέα. Πρέπει ρητά να προβλεφθεί, ότι ευνοϊκότεροι όροι σχετικά με τη λειτουργία της σύμβασης εργασίας που περιλαμβάνονται σε επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας ή από τον Κανονισμό Εργασίας ή από οποιαδήποτε άλλη συλλογική συμφωνία ή συλλογική ρύθμιση ή επιχειρησιακή συνήθεια, υπερτερούν.
➢ Σύμφωνα με το άρθρο 34Γ, καταργούνται σιωπηρά οι διατάξεις εσωτερικών κανονισμών εργασίας που διέπουν το πειθαρχικό δίκαιο της εκμετάλλευσης και που προβλέπουν διαφορετική σύνθεση πειθαρχικών συμβουλίων στην εταιρεία.
Δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για δευτεροβάθμιο όργανο. Επομένως, η μόνη ορθή λύση είναι να εφαρμόζεται η όποια ρύθμιση μόνο στην περίπτωση που δεν προβλέπεται διαφορετικά στους εσωτερικούς κανονισμούς εργασίας.
Επίσης είναι απαράδεκτο σε πειθαρχικό όργανο να μην έχει συμμετοχή εκπρόσωπος των εργαζομένων, όπως ισχύει σε πληθώρα κλάδων (εκπαίδευση, δημόσια διοίκηση κλπ.).
Θεωρούμε ότι είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει διαβούλευση για την κατάρτιση του κανονισμού προσωπικού και του κανονισμού λειτουργίας με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Με τη μονομερή κατάρτιση κανονισμών από το Δ.Σ. και την απλή έγκριση από τη Γ.Σ., θα υποβαθμιστούν οι εργασιακές σχέσεις, θα αλλοιωθεί το πειθαρχικό δίκαιο της εκμετάλλευσης κατά το δοκούν και οι εργαζόμενοι θα μένουν απροστάτευτοι από κάθε εγγυητική λειτουργία των κανονισμών, λειτουργία την οποία διαχρονικά επιτελούσαν.