Την αποδοχή εν μέρει της, από 31.05.2024, ένστασης της κοινοπραξίας «ΑΒΑΞ Α.Ε. – GHELLA SpA – ALSTOM TRANSPORT S.A.», αναδόχου κατασκευής του έργου «Γραμμή 4 Τμήμα Α: “Άλσος Βεΐκου – Γουδή”» (σύμβαση CON-005/21), αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Συγκεκριμένα, αποφάσισε τα κάτωθι:
Α) Την απόρριψη της ένστασης κατά το μέρος που αφορά τη δυνατότητα της αναδόχου να είναι η προκαταβολή κατατεθειμένη σε λογαριασμούς άλλους από αυτούς που τηρεί η ανάδοχος κοινοπραξία του έργου, δεδομένου ότι αποτελεί συμβατική της υποχρέωση, σύμφωνα με το κοινοπρακτικό που έχει εγκρίνει η υπηρεσία, εν προκειμένω επομένως, πρέπει να επιστραφούν τα αδιάθετα υπόλοιπα στο (υς) λογαριασμό (υς) της αναδόχου κοινοπραξίας.
Β) Την αποδοχή της ένστασης κατά το μέρος που πλήττει την άποψη της υπηρεσίας ότι όλες οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν σε βάρος της προκαταβολής είναι μη σύννομες.
Ιδιαίτερα η δαπάνη για την προμήθεια ΤΒΜ περιλαμβάνεται στις δαπάνες για τις οποίες χορηγείται η προκαταβολή κατά την παρ. 3α του άρθρου 150, ενώ πρέπει να τεκμηριωθεί κατάλληλα ότι η δαπάνη για τις προμήθειες των εγγυητικών επιστολών και τα ασφάλιστρα του έργου ανάγεται στο αρχικό στάδιο εκτέλεσης, ήτοι ότι αποτελούν έξοδα εκκίνησης του έργου, περαιτέρω δε να δοθούν οι κατάλληλες διευκρινίσεις με τρόπο που θα τεκμηριώνει τον σκοπό εκταμίευσης ποσών από την προκαταβολή.
Γ) Την αποδοχή της ένστασης ως προς τον τρόπο τεκμηρίωσης των δαπανών, ήτοι συγκεκριμένα, κατ΄ αρχήν κρίνεται αποδεκτή η υποβολή συνοπτικής κατάστασης κατά την παρ. 6 του άρθρου 150, και δεν απαιτείται να συνοδεύεται με την υποβολή και των αντίστοιχων παραστατικών δαπάνης.
Η σύμβαση έναρξης εργασιών για την κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας από την Ελληνικό Μετρό και την ένωση εταιρειών «J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. – GHELLA SpA – ALSTOM Transport S.A», υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2021, με αρχικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τα 8 έτη.
Η νέα γραμμή θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, με τα φρέατα αερισμού τους: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.
Θα κατασκευαστεί επίσης ένα νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των Γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών και του Τραμ, καθώς και ένα νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών, που θα χωροθετηθούν σε διαθέσιμο χώρο στο αμαξοστάσιο Σεπολίων.
Θα κατασκευαστούν τέλος δύο επισταθμοί γραμμής πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφόρο Βεΐκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη), για την εναπόθεση των νέων συρμών, τον καθαρισμό και τη συντήρησή τους.
Κατά μήκος της Γραμμής 4 προβλέπονται εννέα φρέατα ενδιάμεσα ή τερματικά, δηλαδή τα φρέατα ΕΥΔΑΠ, Βεΐκου – Πλυντήριο – Συντήρηση, Βιβλιοθήκης, Διακλάδωσης Ευαγγελισμού, Φορμίωνος, ΝήαρΗστ, Δικαιοσύνης, ΤΒΜ Κατεχάκη, ΓΝΑ.
Η κύρια σήραγγα στο σύνολο του έργου θα είναι διπλής τροχιάς, εσωτερικής ελάχιστης διαμέτρου 8,48 μ, συνολικού μήκους περίπου 10.144 μ και θα κατασκευασθεί με κατ’ ελάχιστον δύο καινούργια μηχανήματα ΤΒΜ (Tunnel Boring Machine, δηλαδή μηχάνημα διάτρησης σηράγγων, ο γνωστός «μετροπόντικας») ολομέτωπης κοπής.
Τα υπόλοιπα τμήματα αποτελούνται από σήραγγες υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μονής τροχιάς, μεταβαλλόμενης διατομής και τριπλής τροχιάς.