«Κυριαρχούν» τα φορτηγά στις εγχώριες εμπορευματικές μεταφορές, καθώς σύμφωνα με τα αποτελέσματα της 6ης Πανελλήνιας Έρευνας για τα Logistics που επικαλείται στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και της Eurostat, διαθέτουν μερίδιο αγοράς 67%.
Ακολουθούν οι θαλάσσιες μεταφορές με 32,7%, οι σιδηροδρομικές με 0,3% και οι αεροπορικές με 0,02%.
Τα Φορτηγά Δημοσίας Χρήσης υπολογίζονται σε 1,44 εκατ. και τα Φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης σε 0,36 εκατ.
Η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο στην Ευρώπη, με τη μέση ηλικία να είναι τα 17,3 έτη στα επιβατικά, τα 21,4 έτη στα ελαφρά φορτηγά, τα 23 έτη στα μεσαία και βαρέα φορτηγά και τα 18,8 έτη στα λεωφορεία, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ACEA.
Η πλειονότητα των φορτηγών οχημάτων στην Ελλάδα είναι παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (η πλειοψηφία των οχημάτων είναι μεταξύ EURO Ι – EURO ΙΙΙ), κάτι το οποίο επιτάσσει συνδυαστικές ενέργειες από την Πολιτεία και την Αγορά για την ανανέωσή τους.
Η αγορά των ΦΔΧ είναι μια «κατακερματισμένη» αγορά, με πολλές μικρές και μικρο – μεσαίες εταιρείες.
Επίσης, αρκετοί Έλληνες μεταφορείς προτιμούν να “μεταφέρουν” τις εταιρείες τους στο εξωτερικό, λόγω ευνοϊκότερου φορολογικού περιβάλλοντος.
Η εξέλιξη του έργου των ΦΔΧ και ΦΙΧ το 2023
Μείωση του βάρους των φορτίων/εμπορευμάτων που διακινήθηκαν με φορτηγά οχήματα ταξινομημένα στην Ελλάδα παρατηρήθηκε, το 2023, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.
Συγκεκριμένα, το βάρος των φορτίων που διακινήθηκαν το 2023 με φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσεως ανήλθε σε 161.445,1 χιλιάδες τόνους, σημειώνοντας μείωση 10,4% σε σύγκριση με το 2022 που είχαν διακινηθεί 180.137,8 χιλιάδες τόνοι.
Τα τονοχιλιόμετρα το 2023 ανήλθαν σε 4.044.644,3 χιλ., σημειώνοντας μείωση 27% σε σχέση με το 2022 που ήταν 5.543.290,2 χιλ.
Το βάρος των φορτίων που διακινήθηκαν με φορτηγά Δημοσίας Χρήσεως ανήλθε σε 114.173,3 χιλ. τόνους, σημειώνοντας αύξηση 3,8% σε σύγκριση με το 2022 που είχαν διακινηθεί 109.992,7 χιλ. τόνοι.
Τα τονοχιλιόμετρα το 2023 ανήλθαν σε 15.976.152,0 χιλ. σημειώνοντας αύξηση 2,1% σε σχέση με το 2022 που είχαν ανέλθει σε 15.647.852,4 χιλ.
Σε ό,τι αφορά στον τύπο φορτίου (είδος συσκευασίας μεταφοράς εμπορευμάτων), το έτος 2023 έναντι του έτους 2022, αύξηση παρατηρείται στις κατηγορίες «Εμπορευματοκιβώτια» και «Κινητές, αυτοκινούμενες μονάδες» με σημαντικότερη, σε απόλυτες τιμές, στην κατηγορία «Εμπορευματοκιβώτια», κατά 1.089,4 χιλ. τόνους. Η μεγαλύτερη μείωση, σε απόλυτες τιμές, το 2023 παρατηρείται στην κατηγορία «Εμπορεύματα σε παλέτες» κατά 7.921,3 χιλ. τόνους σε σχέση με το 2022
Από την άποψη του βάρους των φορτωθέντων και εκφορτωθέντων αγαθών, στις εθνικές μεταφορές, παρατηρείται ότι οι περισσότερες φορτώσεις και εκφορτώσεις πραγματοποιήθηκαν στην Αττική και ακολουθούν κατά φθίνουσα σειρά, η Κεντρική Μακεδονία και η Θεσσαλία.
Σε ό,τι αφορά στο βάρος των φορτίων που διακινήθηκαν με οχήματα διεθνών μεταφορών, παρατηρείται ότι οι περισσότερες φορτώσεις και εκφορτώσεις εμπορευμάτων πραγματοποιήθηκαν στην Κεντρική Μακεδονία και ακολουθεί η Αττική.