Θέλουν, αλλά δεν μπορούν να επενδύσουν επαρκώς στις νέες τεχνολογίες τέσσερις στις 10 βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης, καθώς οι περιορισμένοι οικονομικοί πόροι βάζουν φρένο προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ τρεις στις δέκα δεν διαθέτουν την απαραίτητη ενημέρωση και τις τεχνικές γνώσεις.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από το δίμηνο Οικονομικό Βαρόμετρο που εκπόνησε η εταιρεία δημοσκοπήσεων Interview, για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, το διάστημα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου. Σημειώνεται πως στην ηλεκτρονική έρευνα συμμετείχαν 495 επιχειρήσεις – μέλη του ΒΕΘ.
Παρά το γεγονός πως το 66% των συμμετεχόντων απάντησε πως οι επιχειρήσεις τους επενδύουν στις νέες τεχνολογίες (το 34% δεν έχει προβεί σε σχετικές επενδύσεις) εντούτοις το 54,5 % από αυτούς που επένδυσαν λέει πως το ποσό που κατευθύνθηκε την τελευταία διετία για τεχνολογική αναβάθμιση από τις επιχειρήσεις τους ήταν από 1.000 έως 5.000 ευρώ, το 12,2% από 5.000 έως 10.000 ευρώ, το 14,4% από 10.000 έως 20.000 ευρώ, ενώ των 20.000 ευρώ το 18,9%.
Την πλέον δυναμική παρουσία μεταξύ των ψηφιακών εργαλείων που χρησιμοποιούν οι βιοτέχνες της Θεσσαλονίκης κατέχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καταλαμβάνοντας το 31,9%, ακολουθούν τα διοικητικά συστήματα για τη διαχείριση πόρων (ERP, CRM, IoT, data analytics) με ποσοστό 16,4%, οι ψηφιακές υποδομές (ψηφιακή ασφάλεια, iCloud) με 14,1%, η ψηφιακή καμπάνια προώθησης με 12,2% και το ηλεκτρονικό κατάστημα με 10,3%. Κανένα από τα παραπάνω ψηφιακά εργαλεία δεν χρησιμοποιεί το 14,1%, ενώ το 1% των συμμετεχόντων δήλωσε δεν γνωρίζω/δεν απαντώ.
Στην ερώτηση «προγραμματίζετε το επόμενο διάστημα να κάνετε χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην επιχείρηση σας;» το 58,7% απάντησε πως δεν προτίθεται να κάνει χρήση του ΑΙ, ενώ το 26,2% απάντησε θετικά. Το 15,1% απάντησε δεν γνωρίζω / δεν απαντώ.
Τι λένε οι βιοτέχνες για τα οφέλη από τη χρήση των νέων τεχνολογιών
Απαντώντας στη ερώτηση «ποια πιστεύετε πως είναι τα οφέλη από τη χρήση των νέων τεχνολογιών;» το 32,7% δήλωσε πως είναι ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας της επιχείρησης, το 21,8% η μείωση του κόστους λειτουργίας, το 19,3% η αύξηση των πωλήσεων, το 12,9% η ενίσχυση της θέσης έναντι των ανταγωνιστών, το 8,9% η ενίσχυση της εξωστρέφειας, ενώ για το 4,4% είναι «άλλο».
Οι λόγοι που δεν επενδύουν
Για τη συντριπτική πλειοψηφία (38,9%) οι περιορισμένοι οικονομικοί πόροι των επιχειρήσεων ευθύνονται για το ότι οι βιοτεχνίες δεν επενδύουν σε νέες τεχνολογίες. Για το 19,2% των συμμετεχόντων οφείλεται στην ελλιπή ενημέρωση για τις νέες τεχνολογίες και τα πλεονεκτήματα τους, για το 13,9% στην ελλιπή κατάρτιση του προσωπικού, για το 11,5% στην έλλειψη τεχνικών γνώσεων, για το 10,8% τα ψηφιακά εργαλεία δεν αποτελούν προτεραιότητα για τις επιχειρήσεις τους, ενώ για το 5,7% οι αντιδράσεις των εργαζόμενων στις ψηφιακές αλλαγές αποτελεί την αιτία που μια επιχείρηση δεν θα επένδυε σε νέες τεχνολογίες.
Σημαντικά ενισχυμένος ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας
Ικανοποιητική κρίνει την κατάσταση της επιχείρησης του το 42%, το 36% καλή, ενώ το 22% τη χαρακτηρίζει κακή. Για τους επόμενους έξι μήνες, το 53% εκτίμησε πως η κατάσταση της επιχείρησης του θα είναι ίδια, το 29% καλύτερη, ενώ το 18% χειρότερη.
Το 80% απάντησε πως το επόμενο δίμηνο θα διατηρήσει το ανθρώπινο δυναμικό της επιχείρησης του, το 13% πως θα προσλάβει προσωπικό και το 7% πως θα απολύσει.
Το 40% των ερωτηθέντων δήλωσε πως ο τζίρος της επιχείρησης του παρέμεινε ίδιος, το 44% πως κατέγραψε μείωση, ενώ το 16% πως αυξήθηκε.
Σημαντικά ενισχυμένη εικόνα παρουσιάζει το πρώτο δίμηνο του έτους, ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας, ο οποίος βρίσκεται στο 7,3%, έναντι 5,9% το δίμηνο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου του 2025. Σημειώνεται πως το πρώτο δίμηνο του 2024 ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας βρισκόταν στο 1,9%, με τα επόμενα δίμηνα να ακολουθούν ανοδική πορεία με μικρές, ωστόσο, αυξομειώσεις.