«Σπάνε» τα αρνητικά ρεκόρ οι Έλληνες οδηγοί, σύμφωνα με τα όσα κατέδειξαν τα αποτελέσματα του ευρωπαϊκού Ευρωβαρόμετρου για την υπεύθυνη οδήγηση του Ιδρύματος VINCI Autoroutes.
Της Βάσως Βεγιάζη
Για τη χώρα μας, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, προέκυψε ότι:
-Το 73% των Ελλήνων οδηγών παραδέχονται ότι βρίζουν άλλους οδηγούς (54% στην Ευρώπη),
-Το 35% ρυθμίζει το GPS του (39% στην Ευρώπη),
-Το 49% τηλεφωνεί χρησιμοποιώντας το Bluetooth (43% στην Ευρώπη),
-Το 26% γράφει ή/και διαβάζει SMS ή e-mail (24% στην Ευρώπη),
-Το 54% τηλεφωνεί χωρίς hands-free, ποσοστό ρεκόρ (32% στην Ευρώπη),
-Το 49% τηλεφωνεί με ακουστικά, ποσοστό επίσης ρεκόρ (31% στην Ευρώπη).
-Οι Ιταλοί θεωρούνται οι λιγότερο υπεύθυνοι οδηγοί στην Ευρώπη, μια άποψη που συμμερίζεται το 27% των Ευρωπαίων. Ακολουθούν οι Έλληνες (18%) και οι Πολωνοί (16%).
Σε επιμέρους κατηγορίες, η υπνηλία υποδεικνύεται, εκ νέου, ως ένα ως πολύ σημαντικό κίνδυνο για την οδική ασφάλεια, αφού οι Έλληνες οδηγοί βρίσκονται στην 1η θέση στην Ευρώπη ως προς την ανεπαρκή διάρκεια ύπνου τις καθημερινές (6 ώρες ή λιγότερο) και στη 2η ως προς τις ώρες οδήγησης χωρίς στάση κατά το ταξίδι (3 ώρες & 40 λεπτά).
Παρότι στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των νεκρών την περίοδο 2010 – 2020, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά μόλις 19% τα τελευταία 6 χρόνια.
Το 2017 περισσότεροι από 1 στους 2 Ευρωπαίους (51%) θεωρούν ότι θα είναι δύσκολο να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων.
Οι ελπίδες μείωσης των θανάτων μέσα στα επόμενα έτη είχαν πτωτική πορεία στην Ισπανία (-9 μονάδες) και στην Πολωνία (-8 μονάδες). Αντιθέτως, η εμπιστοσύνη των Ελλήνων αυξήθηκε μεν (+8 μονάδες) το 2017, αλλά παραμένει σε αρκετά χαμηλά επίπεδα (41%).
Εκτεταμένη χρήση συσκευών στην οδήγηση Vs συνειδητοποίηση του κινδύνου της έλλειψης προσοχής
Γενικά, η έλλειψη προσοχής αναγνωρίζεται από τους Ευρωπαίους ως η βασική αιτία των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Μάλιστα, το 57% (+5 μονάδες) συμμερίζεται αυτή την άποψη.
Η αύξηση αυτή παρατηρείται και στην Ελλάδα (65%, +6 μονάδες), όπου η έλλειψη προσοχής προηγείται της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών (54%).
Ωστόσο, πολλοί είναι οι Ευρωπαίοι που συνεχίζουν να οδηγούν ενώ χρησιμοποιούν παράλληλα το τηλέφωνό τους, το smartphone τους ή ρυθμίζουν το GPS τους.
Αυτά τα καθημερινά αντικείμενα τα οποία φαίνεται να μην μπορούμε να αποχωριστούμε ούτε καν στο τιμόνι αυξάνουν τις επικίνδυνες συμπεριφορές, καθώς αποσπούν την προσοχή μας. Ωστόσο, αυτές οι πρακτικές μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα.
Το 80% των Ευρωπαίων (84% στην Ελλάδα) παραδέχεται ότι έχει φοβηθεί εξαιτίας της επιθετικής συμπεριφοράς ενός άλλου οδηγού, φόβος που είναι αισθητός σε μεγάλο βαθμό στη Γαλλία και τη Σλοβακία (86%), αλλά λιγότερο αισθητός στις Κάτω Χώρες (65%).
Οι Ευρωπαίοι, όπως και οι Έλληνες, εμφανίζονται πολύ επικριτικοί απέναντι στους συμπατριώτες τους.
Το 83% (έως 94% στην Ελλάδα) χρησιμοποιεί τουλάχιστον ένα αρνητικό επίθετο για να χαρακτηρίσει τους άλλους ως οδηγούς: «ανεύθυνοι» για το 45% των Ευρωπαίων (60% των Ελλήνων), «αγχωμένοι» για το 36% των Ευρωπαίων (32% στην Ελλάδα), «επιθετικοί» για το 33% (35% των Ελλήνων) ακόμη και «επικίνδυνοι» για το 26% των Ευρωπαίων (35% στην Ελλάδα).
Μόνο το 4% των Ελλήνων οδηγών θεωρεί τους άλλους οδηγούς «ήρεμους», ποσοστό ρεκόρ στην Ευρώπη (το 11% των Ευρωπαίων συμμερίζεται την ίδια άποψη).
Αντιθέτως, είναι πιο ανεκτικοί, όταν αξιολογούν τη δική τους οδήγηση (το 97% των Ευρωπαίων και των Ελλήνων δίνουν στον εαυτό τους τουλάχιστον έναν θετικό χαρακτηρισμό).
Οι Ευρωπαίοι θεωρούν τον εαυτό τους πάνω από όλα προσεκτικό (74% και έως 80% στην Ελλάδα), ήρεμο (54% και 49% στην Ελλάδα) ή ακόμη και ευγενικό (27% έναντι 19% στην Ελλάδα).
Ξεκάθαρα, πολύ λιγότεροι αμφισβητούν τον εαυτό τους (μόνο το 14% των Ευρωπαίων και το 13% των Ελλήνων χρησιμοποιούν αρνητικό επίθετο για να περιγράψουν τη συμπεριφορά τους).
Το 10% των Ευρωπαίων παραδέχονται, ωστόσο, ότι είναι αγχωμένοι στην οδήγηση (9% στην Ελλάδα) ακόμη και επιθετικοί (3% και 4% στην Ελλάδα). Μόνο το 1% θεωρεί τον εαυτό του ανεύθυνο ή επικίνδυνο στο τιμόνι.
Όπως προαναφέρθηκε, το 54% των Ευρωπαίων και το 73% των Ελλήνων παραδέχονται ότι βρίζουν άλλους οδηγούς.
Το 58% των Ελλήνων (και το 46% των Ευρωπαίων) παραδέχονται ότι κορνάρουν χωρίς ιδιαίτερο λόγο κάποιον οδηγό που τους εκνεύρισε, το 38% ότι προσπερνάει από τα δεξιά σε αυτοκινητόδρομο (31% στην Ευρώπη) ή ακόμη το 45% ότι κολλάει επίτηδες στο όχημα του οδηγού που τους εκνεύρισε (31% στην Ευρώπη).
Τέλος, το 21% των Ελλήνων (έναντι 15% των Ευρωπαίων) αναφέρουν ότι έχουν βγει από το όχημά τους για να διαπληκτιστούν με κάποιον άλλο οδηγό, μια πρακτική που είναι πιο διαδεδομένη στην Πολωνία (26%) και στην Ιταλία (25%).
Βασικοί κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνται από μεγάλο μέρος των οδηγών
Σύμφωνα με τη μελέτη, πολλοί και βασικοί κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνται από μεγάλο ποσοστό των Ευρωπαίων οδηγών, μεταξύ των οποίων και οι Έλληνες.
–Τήρηση του ορίου ταχύτητας: Το 92% των Ελλήνων οδηγών (89% των Ευρωπαίων) παραδέχεται ότι υπερβαίνει για ορισμένα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας, ενώ το 42% θεωρεί την υπερβολική ταχύτητα ως μία από τις βασικές αιτίες θανάτου από τροχαία ατυχήματα (57% στους αυτοκινητοδρόμους, ποσοστό ρεκόρ).
–Τήρηση του ορίου ταχύτητας σε περιοχές όπου εκτελούνται έργα: Το 46% (53% στην Ευρώπη) ξεχνά να μειώσει ταχύτητα κοντά σε περιοχές όπου εκτελούνται έργα, παρά τον κίνδυνο που μπορεί να εγκυμονεί αυτή η ενέργεια για το προσωπικό που απασχολείται στα έργα.
–Χρήση του φλας: Το 51% (55% στην Ευρώπη) ξεχνά να ανάψει φλας όταν κάνει προσπέραση ή αλλάζει κατεύθυνση.
–Τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας: Το 62% (63% στην Ευρώπη) δεν τηρεί επαρκή απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα.
–Κυκλοφορία σε αυτοκινητοδρόμους: Το 79% (έναντι 54% στην Ευρώπη) οδηγεί στη λωρίδα που βρίσκεται στα αριστερά της λωρίδας ήπιας κυκλοφορίας, ακόμη και η τελευταία είναι ελεύθερη. Επίσης, το 28% οδηγεί στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (έναντι του 11% των οδηγών στην Ευρώπη), πράγμα που αποτελεί ποσοστό ρεκόρ.
–Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Το 28% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι οδηγεί έχοντας καταναλώσει πάνω από το επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ, ποσοστό που αποτελεί ρεκόρ και υπερβαίνει κατά πολύ τον μέσο όρο στην Ευρώπη (11%).
Οι συμπεριφορές αυτές επιβεβαιώνονται από τις δηλώσεις των οδηγών όταν ερωτώνται για τον μέγιστο αριθμό ποτηριών πάνω από τα οποία δεν επιτρέπεται να οδηγούν: 2,8 για τους Έλληνες έναντι 2 ποτηριών κατά μέσο όρο για τους Ευρωπαίους.
–Χρήση της ζώνης ασφαλείας: Το 47% (έναντι 21% στην Ευρώπη) οδηγεί χωρίς ζώνη ασφαλείας, ποσοστό ρεκόρ.
–Ναρκωτικές ουσίες: Το 1% των Ελλήνων (και το 2% των Ευρωπαίων) παραδέχεται ότι έχει οδηγήσει έχοντας καπνίσει χασίς.
Παράδειγμα προς μίμηση οι Σουηδοί
Στον κατάλογο των χωρών, των οποίων οι οδηγοί φαίνονται πιο υπεύθυνοι (με τα μάτια των Ευρωπαίων) περιλαμβάνονται οι Σουηδοί, που θεωρούνται οι καλύτεροι οδηγοί για τους Ευρωπαίους.
Το 38% των Ευρωπαίων θεωρεί τους Σουηδούς τους πιο υπεύθυνους οδηγούς στην Ευρώπη, κάτι που επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία της χώρας για τα τροχαία ατυχήματα (27 νεκροί ανά εκατομμύρια κατοίκων, έναντι 50 νεκρών κατά μέσο όρο στην Ευρώπη).
Ακολουθούν οι Γερμανοί, μετά οι Ολλανδοί και στην τέταρτη θέση οι Βρετανοί.
Στον αντίποδα, οι Ιταλοί θεωρούνται οι λιγότερο υπεύθυνοι οδηγοί στην Ευρώπη, μια άποψη που συμμερίζεται το 27% των Ευρωπαίων. Ακολουθούν οι Έλληνες (18%) και οι Πολωνοί (16%). Οι Γάλλοι κατέχουν την τέταρτη θέση από κοινού με τους Ισπανούς (8%). Οι πέντε τελευταίοι τοποθετούν επίσης τη χώρα τους στην κορυφή της κατάταξης με τους λιγότερο υπεύθυνους οδηγούς.
Καμπάνια κατά της υπνηλίας του οδηγού
Η εκδοχή 2017 της καμπάνιας κατά της υπνηλίας του οδηγού «Πάρ’ το αλλιώς», που διεξάγει για τρίτη φορά στη Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» το Ίδρυμα για την Υπεύθυνη Οδήγηση «FONDATION VINCI AUTOROUTES» καινοτομεί σε σχέση με τις προηγούμενες, οι οποίες επίσης στόχευαν στη στάση για ανάπαυση του οδηγού.
Για τρεις ημέρες (3,4, 5 Νοεμβρίου 2017) τα διόδια της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» που εξυπηρετούν την κατεύθυνση προς Αντίρριο, προσφέρουν ενημερωτικά φυλλάδια για την υπνηλία, τα οποία περιλαμβάνουν αποσπώμενα κουπόνια, για προσφορά δωρεάν καφέ (με την οικονομική υποστήριξη της εταιρείας) στα καταστήματα του Αντιρρίου, τα οποία θα έχουν -για την περίσταση- ειδική σήμανση με αφίσες στην είσοδο τους.
Αφορμή είναι η φετινή καμπάνια οδικής ασφάλειας του Ιδρύματος για την Υπεύθυνη Οδήγηση FONDATION VINCI AUTOROUTES, η οποία εστιάζει στους κινδύνους που προκαλούνται από την κόπωση του οδηγού και την τάση υπνηλίας που επακολουθεί.
Από την αφορμή αυτή, προκύπτει μία καινοτόμος πρωτοβουλία αειφόρου ανάπτυξης, η οποία συνδυάζεται με την τόνωση της επισκεψιμότητας μιας μικρής πόλης που ωστόσο βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο ως προς τις μεταφορές.
Πρόκειται για μία ζεύξη ενδιαφερόντων της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. (παραχωρησιούχου της Γέφυρας) με τη δραστήρια Ένωση Επαγγελματοβιοτεχνών Αντιρρίου, που έχει σαν στόχο την τοπική ανάπτυξη και την ανάδειξη του Αντιρρίου ως ενδιάμεσου σταθμού του σύγχρονου αυτοκινητοδρομικού δικτύου της χώρας.