Αποτελεί ίσως το πιο φιλόδοξο και δαπανηρό σιδηροδρομικό εγχείρημα. Η Σιδηροδρομική Εγνατία ή μέρος από αυτή, όπως η σύνδεση των λιμένων της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τρία βασικά λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε) που προωθούν Ελλάδα και Βουλγαρία.
Πλέον, στο εν λόγω έργο επιθυμεί να ενταχτεί και η Ρουμανία, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Εικάζεται ότι το έργο, σε πλήρη διάσταση, θα ανέλθει στα 6,5 δισ. ευρώ. Εάν εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, θα υλοποιηθεί από κοινή ελληνοβουλγαρική εταιρεία, ένα μοντέλο που προωθείται σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως συμβαίνει στη Rail Baltica.
Η ιδιωτική συμμετοχή εκτιμάται στο 40% και η ελληνοβουλγαρική στο 60%, με τους ιδιώτες να τυγχάνουν σειρά προνομίων.
Το έργο τυγχάνει της υποστήριξης της ΕΕ και του προέδρου της Ζ.Κ. Γιούνκερ, οπότε εκτιμάται ότι θα λάβει χρηματοδότηση, ωστόσο μένει να εξακριβωθεί κατά πόσο θα είναι βιώσιμο για τους ιδιώτες επενδυτές.
Πάντως, το υπουργείο Μεταφορών ετοιμάζει σειρά συναντήσεων, προκειμένου να αντλήσει αρχικό επενδυτικό και χρηματοδοτικό ενδιαφέρον.
Από ελληνικής πλευράς, μόνο η αναβάθμιση του τμήματος Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, μήκους 175 χλμ, έχει προϋπολογισμό 160-170 εκατ. Σε πρώτη φάση, έμφαση θα δοθεί στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς.
Το μεγάλο πλεονέκτημα του διαδρόμου έγκειται στην παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου, με στόχο την προσέλκυση φορτίων συνδυασμένων μεταφορών (σιδηρόδρομος/πλοίο) μεταξύ χωρών της Μέσης και Άπω Ανατολής και χωρών της Μαύρης Θάλασσας και της Ανατολικής Ευρώπης.