Ένα από τα πλέον προβληματικά ή ίσως το πιο προβληματικό έργο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας αποτελεί η επέκταση του διαδρόμου 10/28 του αεροδρομίου «Μακεδονία».
Του Φώτη Φωτεινού
Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, το οποίο ιδιωτικοποιείται στα τέλη του έτους, προβλεπόταν να διαθέτει ένα διευρυμένο και συνάμα, εντυπωσιακό διάδρομο προσαπογειώσεων το καλοκαίρι του… 2011. Αντ’ αυτού πηγαίνει για τον Δεκέμβριο του 2017!
Πρόκειται για το συγχρηματοδοτούμενο έργο «Επέκταση διαδρόμου 10/28 και παράλληλου τροχοδρόμου», αρχικού προϋπολογισμού 246 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 κατά 1 χλμ. και ίσου μήκους επέκταση του παράλληλου τροχοδρόμου, πλάτους 23 μέτρων.
Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Αθηνά ΑΤΕ – Ακτωρ ΑTΕ, η οποία κέρδισε τον διαγωνισμό, με προσφορά 136 εκατ. ευρώ το… μακρινό 2005.
Στόχος του έργου είναι ο διάδρομος να διαθέτει, τελικά, μήκος 3,4 χλμ., ούτως ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα αεροσκάφη, από οποιονδήποτε προορισμό, συμπεριλαμβανομένων των υπερατλαντικών πτήσεων. Μάλιστα, το μεγαλύτερο μέρος των επεκτάσεων βρίσκεται στη θάλασσα.
Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκεται η αναβάθμιση του υπάρχοντος χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28, προϋπολογισμού 38,7 εκατ. ευρώ. Η αρχική σύµβαση κατασκευής του έργου, η οποία υπογράφηκε στις 31-10-2005, προέβλεπε την ολοκλήρωση των έργων στις 27-07-2011.
Έκτοτε έχουν υπάρξει πολλές παρατάσεις, με αναθεωρήσεις του κόστους, κυρίως για πρόσθετες µεταφορές αμμοχάλικου, από το Λιτόχωρο, που διενεργεί η κοινοπραξία, εξαιτίας καθιζήσεων. Ταυτόχρονα, υπήρξαν περίοδοι που το έργο ήταν «παγωμένο», εξαιτίας οφειλών του δημοσίου.
Με νεότερη απόφασή του, το υπουργείο Μεταφορών ενέκρινε νέα παράταση των εργασιών ολοκλήρωσης του έργου έως τις 31/12/2017.