Μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Χρήστος Λαμπρίδης, κάνοντας ειδική αναφορά σε θέματα που αφορούν μεταξύ άλλων τον τρόπο αξιοποίησης των ελληνικών λιμένων, την αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευής μέσω της πλωτής δεξαμενής στον ΟΛΠ, καθώς και την υπογραφή νέας ΣΣΕ μεταξύ εργαζομένων και ΟΛΠ.
Μιλώντας στο «Κανάλι Ένα» του Πειραιά, στην ραδιοφωνική εκπομπή «Αντίσταση κατά της αρχής» και στους δημοσιογράφους Γιάννη Κλάδη και Νίκο Σηφάκη, ο κ. Λαμπρίδης μίλησε για θέματα που αφορούν στις αναπτυξιακές δυνατότητες των λιμανιών της χώρας, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση δεν προχωρά σε πωλήσεις, αλλά σε παραχωρήσεις συγκεκριμένων δραστηριοτήτων των λιμανιών.
Ειδικότερα, σε ερώτηση αναφορικά με την ανάπτυξη των 10 λιμανιών που βρίσκονται υπό την διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ και τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο ΥΝΑΝΠ με συμμετοχή των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. και την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ, ο γενικός γραμματέας ανέφερε ότι προσανατολισμός του υπουργείου είναι, σύμφωνα και με την συμφωνία της Κυβέρνησης με τους θεσμούς, να προβεί σε παραχωρήσεις συγκεκριμένων δραστηριοτήτων του κάθε λιμένα σε επενδυτές μέσω Συμβάσεων Παραχωρήσεων με γνώμονα ένα πλαίσιο αμοιβαίου οφέλους των επενδυτών, της τοπικής κοινωνίας, των εργαζομένων και της οικονομίας της χώρας.
Όπως ανέφερε, στόχος είναι να πραγματοποιηθούν επενδύσεις με σημαντικό αναπτυξιακό αποτέλεσμα σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και σε υποδομές των εν λόγω λιμανιών που παραμένουν αναξιοποίητες.
Στο πλαίσιο αυτό στη συνάντηση της 9ης Ιανουαρίου η ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ παρουσίασε σχετική μελέτη, την οποία υλοποίησε, για τις δυνατότητες των λιμανιών, τα πιθανά προβλήματα τους, τους τομείς που χρήζουν ενίσχυσης και τις δυνατότητες ανάπτυξης και αξιοποίησής τους καθώς και για το κατ΄ αρχήν επενδυτικό ενδιαφέρον.
Σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα ο κ. Λαμπρίδης ανέφερε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όπου από το 2000 διαθέτει υποδομές, οι οποίες δεν έχουν αξιοποιηθεί καταλλήλως, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης να στερείται σημαντικών εσόδων, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια η νέα διοίκηση του Οργανισμού έχει καταβάλει εργώδεις προσπάθειες με αξιόλογα αποτελέσματα.
Δεδομένου ότι έχει υπογραφεί η συμφωνία σύνδεσης Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εμφανίζει μια σημαντική αναπτυξιακή δυναμική και η περαιτέρω ανάπτυξή του είναι πάγιο αίτημα τόσο του Οργανισμού όσο και του Δήμου και της τοπικής κοινωνίας γενικότερα, καθώς θα προσφέρει σημαντική οικονομική ανάκαμψη και επιπλέον θέσεις εργασίας.
Στόχος είναι η διαμόρφωση συγκεκριμένου επενδυτικού σχεδίου για την ανάδειξη και ανάπτυξη του λιμανιού μέσω παραχωρήσεων.
Η πλωτή δεξαμενή αναζωογονεί την ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα
Σημαντική εξέλιξη χαρακτήρισε ο γενικός γραμματέας την εγκατάσταση της νέας πλωτής δεξαμενής 80.000 τόνων στο Πέραμα, η οποία είναι μέρος των υποχρεωτικών επενδύσεων της τάξης των 55 εκατ. ευρώ που προβλέπονται στην Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου για την ναυπηγοεπισκευή.
Συγκεκριμένα, τόνισε τις άμεσες διαδικασίες τόσο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής όσο και του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την αδειοδότηση εγκατάστασης της δεξαμενής. Πολλά χρόνια ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευής παρουσιάζει φθίνουσα πορεία με κύρια αιτία την έλλειψη υποδομών.
Συγκεκριμένα, πλοία μεγάλου μεγέθους δεν μπορούσαν να έρθουν για εργασίες δεξαμενισμού στη περιοχή λόγω της μη χρήσης των δεξαμενών του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας, με αποτέλεσμα να μειωθούν δραματικά οι επιχειρηματικές δραστηριότητες σε όλες τις συναφείς με την ναυπηγοεπισκευή δραστηριότητες.
Η εν λόγω επένδυση προσδίδει σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, δίνοντας τη δυνατότητα στις ελληνικές επιχειρήσεις να προσεγγίσουν νέες αγορές και να αυξηθούν σημαντικά οι εργασίες στη Ναηπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Η επένδυση αυτή, η οποία όπως είπε προβλέφθηκε στη Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Ελληνικού Δημοσίου, είναι αποτέλεσμα της επενδυτικής προσπάθειας του ΟΛΠ και της καλής συνεργασίας με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τα συναρμόδια υπουργεία και προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία περί τα τέλη Μαρτίου του 2018.
Θετική εξέλιξη η νέα ΣΣΕ μεταξύ εργαζομένων – ΟΛΠ
Τα ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα για τους εργαζομένους του ΟΛΠ με την υπογραφή της νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας υπογράμμισε ο κ. Λαμπρίδης, καθώς προβλέπονται πολύ καλές αποδοχές, διατηρήθηκε ο 13ος και 14ος μισθός κ.α.
Επιπρόσθετα επεσήμανε ότι πάγια πολιτική της κυβέρνησης, που εκφράστηκε τόσο από τον πρώην υπουργό κ. Δρίτσα με την ενσωμάτωση στον κυρωτικό νόμο διατάξεων για την προστασία της εργασίας, όσο και με τον νυν υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με αντίστοιχες προβλέψεις που θα υπάρξουν στη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ, είναι η διασφάλιση των συνθηκών εργασίας και των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Όπως είπε, σε αυτή την επιλογή της κυβέρνησης πολλοί ήταν αυτοί που άσκησαν κριτική είτε από δεξιά, λέγοντας ότι η διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων θα διώξει τους επενδυτές και θα εμποδίσει τις επενδύσεις είτε από αριστερά λέγοντας ότι, με ευθύνη της κυβέρνησης θα επικρατήσουν συνθήκες γαλέρας. Αμφότεροι διαψεύστηκαν. Την επιτυχία αυτή ωστόσο την πιστώνονται οι εργαζόμενοι και τα συνδικάτα, αλλά και η διοίκηση του ΟΛΠ.
Η κυβέρνηση θεσμοθέτησε διατάξεις υπέρ της ναυτεργασίας
Σε ερώτηση των δημοσιογράφων για σχολιασμό της 24ωρης απεργίας που εξήγγειλε η ΠΝΟ στις 12 Ιανουαρίου, ο γενικός γραμματέας απάντησε ότι το απεργιακό δικαίωμα και ο συνδικαλισμός είναι αναμφισβήτητα δικαιώματα των ναυτεργατών και υπογράμμισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η μαζική συμμετοχή των εργαζομένων στα συνδικάτα είναι αναγκαία καθώς αποτελεί την προϋπόθεση για την βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων.
Ωστόσο τόνισε ότι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια θεσμοθετήθηκαν διατάξεις υπέρ της ναυτεργασίας, όπως π.χ. η αύξηση του ύψους των προστίμων για την παράνομη και ανασφάλιστη ναυτική εργασία, η απαγόρευση συμμετοχής εταιρειών σε διαγωνισμούς για επιδοτούμενες γραμμές εάν δεν έχουν εξοφλήσει του εργαζόμενους, ενώ είναι σε όλους γνωστοί οι σχεδιασμοί για μείωση συνθέσεων στην ακτοπλοΐα οι οποίοι απετράπησαν. Ακόμα υπενθύμισε την νομοθετική ρύθμιση για την καταβολή των δεδουλευμένων στους ναυτικούς της ΝΕΛ, οι οποίοι είχαν βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση.