Πρόστιμα, ύψους 395 εκατ. ευρώ, επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε πέντε ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς αυτοκινήτων, με την αιτιολογία της δημιουργίας καρτέλ.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η Κομισιόν διαπίστωσε ότι η χιλιανή CSAV, οι ιαπωνικοί “K” Line, MOL και NYK και η νορβηγική-σουηδική WWL-EUKOR είχαν συστήσει καρτέλ για τη μεταφορά διαφόρων τύπων νέων αυτοκινήτων μεταξύ Ευρώπης και άλλων ηπείρων.
Για σχεδόν 6 χρόνια (Οκτώβριος 2006 – Σεπτέμβριος 2012) οι πέντε ναυτιλιακές σχημάτισαν καρτέλ στην αγορά μεταφορών βαρέων οχημάτων για νέα αυτοκίνητα, φορτηγά και άλλα μεγάλα οχήματα, όπως θεριζοαλωνιστικές μηχανές και τρακτέρ.
Από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προέκυψε ότι, οι sales managers των ναυτιλιακών εταιρειών πραγματοποιούσαν συναντήσεις σε γραφεία, μπαρ ή εστιατόρια, ενώ παράλληλα έρχονταν σε επαφή μέσω τηλεφώνου σε τακτική βάση.
Ειδικότερα, διαμόρφωναν τις τιμές, «μοίραζαν» τους πελάτες και αντάλλασσαν εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες. Είχαν συμφωνήσει να διατηρήσουν το υπάρχον επιχειρηματικό καθεστώς και να σέβονται ο ένας τις γραμμές του άλλου ή ορισμένους καλούς πελάτες, είτε δίνοντας στις αυτοκινητοβιομηχανίες υψηλότερες προσφορές από τον ανταγωνιστή που σέβονταν, είτε απέχοντας.
Το καρτέλ επηρέασε τόσο τους ευρωπαίους εισαγωγείς αυτοκινήτων όσο και τους τελικούς πελάτες, όπου τα εισαγόμενα οχήματα πωλούνταν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), τους ευρωπαίους κατασκευαστές οχημάτων, καθώς τα οχήματα που εξάγονται εκτός του ΕΟΧ.
Το 2016, περίπου 3,4 εκατ. μηχανοκίνητα οχήματα εισήχθησαν από τρίτες χώρες, ενώ η ΕΕ εξήγαγε περισσότερα από 6,3 εκατ. οχήματα σε χώρες εκτός ΕΕ. Σχεδόν τα μισά από αυτά τα οχήματα μεταφέρθηκαν από τις εν λόγω ναυτιλιακές στις οποίες επιβλήθηκε το πρόστιμο.
Σημειωτέον, η έρευνα της Κομισιόν άρχισε κατόπιν καταγγελίας της MOL.
Τα πρόστιμα έχουν ως εξής: