Ένα μέτωπο έκλεισε, ένα άλλο ανοίγει. Οι σχέσεις μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών και των παραχωρησιούχων των αυτοκινητοδρόμων θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «δυναμικές».
Νηνεμία στις σχέσεις τους δεν μπορεί να υπάρξει. Μέχρι πρότινος, η αντιπαράθεση των δυο πλευρών επικεντρωνόταν στο ύψος των αποζημιώσεων για την κατασκευή των οδικών αξόνων.
Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει το υπουργείο Μεταφορών, κατάφερε να εξοικονομήσει 765 εκατ. ευρώ, έναντι των αρχικών διεκδικήσεων των παραχωρησιούχων.
Τώρα, που οι αυτοκινητόδρομοι ολοκληρώθηκαν, πλην του νότιου και βόρειου τμήματος του Ε-65, η συζήτηση επικεντρώνεται γύρω από την λειτουργία των ηλεκτρονικών / δορυφορικών διοδίων.
Παραχωρησιούχοι, παρόλο που θεωρούν ότι τα ηλεκτρονικά / δορυφορικά διόδια είναι… νομοτελειακό ότι θα εφαρμοστούν και στην Ελλάδα, θεωρούν κάπως «βιαστική» την σχετική εξαγγελία, θέτοντας σωρεία ερωτημάτων, όπως:
-Τι θα γίνει με τους υφιστάμενους μετωπικούς σταθμούς διοδίων; Θα καταργηθούν, παρόλο που έχουν στοιχίσει αρκετά εκατ. ευρώ, απασχολώντας δεκάδες άτομα προσωπικό; Που θα απορροφηθούν οι εργαζόμενοι;
-Ποιος θα ελέγχει τα έσοδα από τα διόδια; Η νεοσύστατη Υπηρεσία Οδικών Τελών, δηλαδή ένα τυχόν νέο ΤΕΟ, το οποίο οδηγήθηκε σε εκκαθάριση;
-Ποιος θα διεξάγει τους ελέγχους; Έχει επαρκείς δυνάμεις η Ελληνική Αστυνομία, ώστε να καταπολεμά την κυκλοφορία ανασφάλιστων οχημάτων και οχημάτων με πλαστές πινακίδες;
-Η Εφορία θα μπορεί να εισπράττει, σε εύλογο χρόνο και αποτελεσματικά, τα πρόστιμα από τους παραβάτες ή θα «εκτοξευτούν» οι ληξιπρόθεσμες οφειλές;
-Θα συμφωνήσουν σε αλλαγή μοντέλου λειτουργίας και είσπραξης διοδίων οι δανείστριες τράπεζες των αυτοκινητοδρόμων;
Τα ανωτέρω μένουν να απαντηθούν και αποσαφηνιστούν στο ευρύ κοινό, δεδομένου ότι ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια βρίσκεται σε εξέλιξη.
Από την άλλη πλευρά, οι χρήστες των οδικών αξόνων επιθυμούν τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων των οδικών αξόνων, όπως ο ενιαίος πομποδέκτης και ανταγωνιστικότερες χρεώσεις στις τοπικές μετακινήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε, πριν από λίγες ημέρες, την έναρξη της ηλεκτρονικής καταγραφής των μόνιμων κατοίκων των Δήμων Αχαρνών, Διονύσου και Κηφισιάς για την ελεύθερη διέλευση τους, με την έναρξη εφαρμογής του «Ηλεκτρονικού Συστήματος Αναλογικής Χρέωσης Διοδίων», καθώς και των μόνιμων κατοίκων του Δήμου Ωρωπού από τα υπάρχοντα πλευρικά διόδια, με την ολοκλήρωση της καταγραφής, μέσω ηλεκτρονικής υποβολής αίτησης και στοιχείων τους στην ιστοσελίδα του υπουργείου.
Ακολουθεί το video της ομιλίας του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη από σχετική εκδήλωση.