Τη βεβαιότητα ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει εισέλθει σε μία νέα εποχή, καθώς είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος λιμένας σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, εξέφρασε ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Β. Κορκίδης, από το βήμα του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα, “τα Λιμάνια, τις Θαλάσσιες Μεταφορές και τη Νησιωτικότητα”.
Κατά τον χαιρετισμό του ο κ. Κορκίδης επεσήμανε τα εξής:
«…Στις μέρες μας θεωρείται πλέον καθολική η διαπίστωση ότι τα εμπορικά λιμάνια θα πρέπει να παρέχουν σύγχρονες υπηρεσίες για την ταχεία και ομαλή διακίνηση των φορτίων, παρέχοντας υψηλή παραγωγικότητα με τα ανάλογα μέσα, μείωση του χρόνου εξυπηρέτησης και παραμονής των πλοίων στους λιμένες, αξιοπιστία, εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογικών συστημάτων, ανταγωνιστικά τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, σύνδεση με οδικές αρτηρίες και σιδηροδρομικές γραμμές, απλοποίηση των τελωνειακών και λοιπών διατυπώσεων και διαδικασιών, αλλά και εφαρμογή ολοκληρωμένων προγραμμάτων Logistics.
Και βέβαια, η εμπορική τους πολιτική να έχει σαφώς πελατοκεντρικό χαρακτήρα.
Αγκυροβολώντας στην ελληνική πραγματικότητα τώρα, δυστυχώς, στα χρόνια που πέρασαν σημειώθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις στην εκμετάλλευση των λιμανιών μας, με αποτέλεσμα να δοθεί χρόνος και χώρος, ώστε να αναπτυχθούν λιμάνια άλλων γειτονικών χωρών, παρά το γεγονός ότι η περιοχή μας έχει σημαντικό γεωγραφικό πλεονέκτημα για ανάπτυξη, κυρίως του Πειραιά, ως “hub port” πολλών μεγάλων ναυτιλιακών γραμμών.
Η κατάσταση, ωστόσο, άρχισε να διαφοροποιείται σημαντικά μετά τη Σύμβαση Παραχώρησης για την απόκτηση του 67% του Ο.Λ.Π. από την Cosco Group. Σήμερα, μπορούμε να ισχυριστούμε με βεβαιότητα πως το λιμάνι του Πειραιά έχει εισέλθει σε μία νέα εποχή, καθώς είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος λιμένας σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.
Ενδεικτικά, αναφέρω ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι πλέον έτοιμο να εξυπηρετήσει πλοία «γίγαντες των θαλασσών» χωρητικότητας 20.000+ TEUs.
Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του αποψινού Συνεδρίου, τις θαλάσσιες μεταφορές, θα ήθελα να επισημάνω ότι, η ναυτιλία είναι αναπόσπαστο μέρος της εφοδιαστικής αλυσίδας και των αλυσίδων αξίας (value chains) της ευρωπαϊκής οικονομίας. Αρκεί μονάχα να αναλογιστούμε πως, το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, και ειδικότερα το 90% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άνω του 40% του εσωτερικού της, διακινείται δια θαλάσσης, για να συνειδητοποιήσουμε όλοι πόσο εμφανής είναι αυτή η σχέση αλληλεξάρτησης της παγκόσμιας οικονομίας από τις θαλάσσιες μεταφορές.
Προσωπικά, θεωρώ πως πρέπει να στοχεύσουμε σε μία ναυτιλία πιο καθαρή, πιο ασφαλή και πιο εύκολη. Για παράδειγμα, εάν λάβουμε υπόψη πως, μέχρι το 2025, όλα τα κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια θα πρέπει να διαθέτουν υποδομές ανεφοδιασμού για LNG, καταλαβαίνουμε όλοι μας πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη ανάπτυξης και χρηματοδότησής τους.
Σημασία έχει να αναδειχθούν οι τρόποι μείωσης των ρύπων από τις μεταφορές, αλλά και του κόστους προμήθειας καυσίμων για τη ναυτιλία, προτάσσοντας το φυσικό αέριο ως βασικό οικολογικό καύσιμο μειωμένου κόστους για την ναυτιλία. Μία ευκαιρία, η οποία, κατά τη γνώμη μου, δεν θα πρέπει να πάει χαμένη.
Ολοκληρώνοντας και αναφορικά με τη Νησιωτικότητα, η θέση του επιχειρηματικού κόσμου έχει διατυπωθεί από καιρό και είναι αμετάκλητη: η κατάργηση του μειωμένου Φ.Π.Α. στα νησιά του Αιγαίου, όπως αποδείχθηκε, σύμφωνα και με σχετικές μελέτες, δεν απέφερε τα αναμενόμενα έσοδα στο Δημόσιο.
Αντιθέτως, αποτέλεσε ένα ισχυρό, οικονομικό πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες, αλλά και στη διάρρηξη της συνοχής του κοινωνικού της ιστού.
Τόσο για τον επιχειρηματία και επαγγελματία, όσο και για τον πολίτη, η εξομοίωση των φορολογικών συντελεστών σήμανε μόνο την αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, δημιουργώντας θνησιγενείς συνθήκες και περαιτέρω αύξηση του ήδη υψηλού κόστους διαβίωσης στα νησιά για τους κατοίκους τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναμένουμε να εξετάσουμε, κατά πόσο θα είναι επιτυχές και το μέτρο του μεταφορικού ισοδυνάμου, το οποίο θα εξισορροπήσει τις αρνητικές συνέπειες της Νησιωτικότητας, επιδοτώντας το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων, από και προς τα νησιά, που ήδη σχεδιάζει η κυβέρνηση και πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή πιλοτικά από την 1η Ιουλίου 2018.
Με αυτές τις σκέψεις και με την πεποίθηση πως η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αξιοποιήσει περαιτέρω τις ευκαιρίες που ανοίγονται, τόσο από την καίρια γεωπολιτική της θέση, όσο και από την πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι, εύχομαι καλή επιτυχία στις διεργασίες του Συνεδρίου».