Μια νέα τεχνολογική επανάσταση επίκειται τα επόμενα χρόνια και αυτή αφορά σε μεγάλο βαθμό την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία, τόσο κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού (όπου οι μηχανές παραμένουν αναμμένες), όσο και για την κίνηση των μηχανών κατά την πλεύση.
Η πρώτη περίπτωση είναι άμεσα εφαρμόσιμη, η δεύτερη απαιτεί χρόνο ωρίμανσης για την αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας σε μπαταρίες.
Το πιο ενδιαφέρον όμως στις περιπτώσεις αυτές είναι η δυνατότητα παραγωγής αυτής της ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές (ΑΠΕ), κυρίως από αιολικά πάρκα (χερσαία και θαλάσσια).
Τα ελληνικά νησιά διαθέτουν ένα ιδιαίτερα μεγάλο δυναμικό ΑΠΕ, μικρό μέρος από το οποίο είναι δυνατόν να καταναλωθεί τοπικά.
Η υπερπολλαπλάσια διαθέσιμη ισχύς των ΑΠΕ (της τάξεως χιλιάδων MW) μπορεί να υποκαταστήσει ένα μεγάλο μέρος των σημερινών καυσίμων (κυρίως ντήζελ), με εξαιρετικά θετικές συνέπειες στην οικονομία και το περιβάλλον (μείωση εκπομπών).
Τα πλοία καθαρών καυσίμων αποτελούν άλλωστε αναγκαιότητα που θα γίνει υποχρεωτική τα αμέσως επόμενα χρόνια από τον ΙΜΟ και την ΕΕ (για παράδειγμα, η απόφαση της 72ης συνόδου της επιτροπής «MEPC 70” του ΙΜΟ της 13 Απριλίου του 2018).
Λόγω λοιπόν των επερχόμενων αλλαγών, τόσο η ναυτιλιακή, όσο και η ενεργειακή βιομηχανία είναι ενώπιον σοβαρών προκλήσεων, και φυσικά οι προκλήσεις αφορούν γενικότερα την παραγωγή τεχνολογίας, την οποία η Ελλάδα μπορεί να πρωτοστατήσει ή να μείνει ουραγός.
Οι επιλογές αφορούν και την κυβέρνηση, αλλά και τον ιδιωτικό τομέα. Αφορούν επίσης την αυτοδιοίκηση και τους λιμενικούς οργανισμούς, αν και οι τελευταίοι βρίσκονται σε καθεστώς ασάφειας, μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Το 3ο Διεθνές Συνέδριο Λιμάνια, Θαλάσσιες Μεταφορές & Νησιωτικότητα/ Περιβάλλον – Καινοτομία – Επιχειρηματικότητα, που διοργανώθηκε από το Ενεργειακό & Περιβαλλοντικό Γραφείο Αιγαίου στις 19-20 Απριλίου, αποτέλεσε ευκαιρία συνάντησης μεταξύ του επιχειρηματικού κόσμου, της αυτοδιοίκησης, των οργανισμών λιμένων, του επιστημονικού κόσμου, των κρατικών και κυβερνητικών παραγόντων, των ΜΚΟ και των υπηρεσιών φορέων της ΕΕ, με στόχο τις συνεργασίες σε διεθνές επίπεδο και ιδιαίτερα στην κατεύθυνση της δημιουργίας συμπράξεων για χρηματοδότηση έργων και προγραμμάτων με ιδιαίτερη έμφαση στα μικρά λιμάνια και τα λιμάνια των νησιών.
Επίσης σε ειδική συνάντηση εργασίας, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και των λιμενικών αρχών, συντάχθηκε το σχέδιο κειμένου ενός Οδικού Χάρτη, ειδικά για τη διαχείριση των Μικρών Λιμένων και για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να επωφεληθούν από τις επερχόμενες αλλαγές ή και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις.
Ήδη, αρκετά ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν ξεκινήσει να εφαρμόζουν τις νέες τεχνολογίες και μάλιστα στη λογική των «ολοκληρωμένων λύσεων», όπως για παράδειγμα η Τενερίφη, που αποτελεί το συντονιστικό κέντρο της έξυπνης διαχείρισης των λιμενικών εγκαταστάσεων τεσσάρων νησιών.