Εντός των προσεχών ημερών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να υποβάλει νομοθετική πρόταση αναφορικά με τη ρύθμιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τα νέα βαρέα οχήματα.
Η κίνηση αυτή έρχεται σε συνέχεια της προσωρινής συμφωνίας, στην οποία κατέληξαν οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου, τον περασμένο Μάρτιο.
Υπενθυμίζεται ότι, από το 2019 και έπειτα, όλοι οι κατασκευαστές βαρέων επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ θα χρησιμοποιούν το ίδιο πιστοποιημένο Εργαλείο Υπολογισμού Κατανάλωσης Ενέργειας Οχημάτων (VECTO) για να δηλώνουν και να αναφέρουν (κατά τρόπο συγκρίσιμο) τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κάθε οχήματος που κατασκευάζουν και ανήκουν στην ομάδα οχημάτων 4, 5, 9 ή 10.
Το VECTO θα αυξήσει τη διαφάνεια για τους πελάτες και θα επιτρέψει στους ευρωπαίους κατασκευαστές να δείξουν τα οφέλη των προϊόντων τους, κατά τρόπο αντικειμενικό τρόπο, ενθαρρύνοντας έτσι τον ανταγωνισμό στην αγορά φορτηγών.
Για το λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) πιστεύει ότι τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα φορτηγά θα πρέπει να βασίζονται στους εξής βασικούς πυλώνες:
-Τα πρότυπα CO2 πρέπει να συνδυαστούν με μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που θα εξετάζει όλες τις μεταβλητές που επηρεάζουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των φορτηγών, αντί να επικεντρώνεται μόνο στην τεχνολογία νέων οχημάτων.
-Η ΕΕ θα πρέπει να καθορίσει τη δική της προσέγγιση αναφορικά με τα πρότυπα CO2 των φορτηγών.
-Η προσοχή πρέπει να επικεντρωθεί σε ολόκληρο το όχημα και όχι σε μεμονωμένα εξαρτήματα.
-Κάθε αξιόπιστο επίπεδο αναφοράς για τα μελλοντικά πρότυπα πρέπει να βασίζεται σε δεδομένα CO2 που προέρχονται από το VECTO.
10 βασικές συστάσεις
Σε κάθε περίπτωση, αναφέρει σχετική ανακοίνωση της Ένωσης, η ACEA επιθυμεί να συμβάλει στις συνεχιζόμενες συζητήσεις για το μελλοντικό καθεστώς εκπομπής CO2 για τα φορτηγά, κάνοντας 10 βασικές συστάσεις που αφορούν το κανονιστικό πλαίσιο της υπό κατάθεσης νομοθετικής πρότασης.
Οι συστάσεις αναφέρουν τα εξής:
-Να διασφαλιστεί η συνοχή μεταξύ της πολιτικής για το κλίμα και την ποιότητα του αέρα
-Να εξασφαλιστεί η ανθεκτικότητα των βασικών τιμών (baseline)
-Να καθοριστεί το επίπεδο φιλοδοξίας και το χρονοδιάγραμμα για το 2025 και το 2030
-Να αντανακλούν την ποικιλομορφία της αγοράς
-Να παρέχεται ευελιξία: υπολογισμός και εμπορία CO2
-Να συνεχιστεί η αναβάθμιση του εργαλείου προσομοίωσης VECTO
-Να ενθαρρυνθεί η χρήση οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών με οικονομικά οφέλη
-Να εστιάσουμε σε ολόκληρο το όχημα, όχι μόνο στα εξαρτήματα
-Να υπάρξει συνέπεια με τις μετρήσεις
-Να εισαχθούν νέες δοκιμές ελέγχου οδικής κυκλοφορίας των εν λόγω οχημάτων.
Μαρίνα Δημητρίου