Ψηλά στην προτίμηση των επισκεπτών που επέλεξαν να εισέλθουν οδικώς βρίσκεται η Ελλάδα, καθώς σύμφωνα με μελέτη του SETE Intelligence, το 2017 ο αριθμός τους ανήλθε στα 8,3 εκατ. ή περισσότερο από 30% του εισερχόμενου τουρισμού συνολικά (πλην της κρουαζιέρας).
Μάλιστα, η χώρα μας συγκαταλέγεται εντός του top-3 των κυριότερων τουριστικών αγορών του 2016.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έρευνα με τίτλο «Οι προοπτικές του οδικού τουρισμού στην Ελλάδα το 2018», ένα χαρακτηριστικό των τουριστών αυτών είναι η δυνατότητα που έχουν να αλλάξουν ή να επιλέξουν προορισμό την «τελευταία στιγμή» χωρίς να τους απασχολούν ακυρωτικά κόστη όπως με τα αεροπορικά εισιτήρια.
Ως εκ τούτου το οικονομικό κλίμα που επικρατεί στις αντίστοιχες αγορές είναι καθοριστικό για τις επιλογές διακοπών που θα κάνουν οι κάτοικοί τους.
Η παρούσα μελέτη εστιάζει στις μακρο-οικονομικές εξελίξεις των κυριότερων αγορών με οδική πρόσβαση στην Ελλάδα, καταγράφοντας τα βασικά μακρο-οικονομικά δεδομένα που επηρεάζουν την ταξιδιωτική συμπεριφορά: ΑΕΠ, συναλλαγματικές ισοτιμίες, Δείκτης Οικονομικού Κλίματος, ανεργία.
Η καταγραφή γίνεται για τις 6 μεγαλύτερες αγορές τουριστών που έρχονται οδικώς. Οι αγορές αυτές είναι κατά κύριο λόγο Βαλκανικές (Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τουρκία, Αλβανία, ΠΓΔΜ), πλέον η Πολωνία – αν και το μεγαλύτερο ποσοστό των Πολωνών έρχεται αεροπορικώς, σημαντικός αριθμός προσέρχεται οδικώς.
Παράλληλα, για κάθε χώρα, δίνονται στοιχεία για τον εξερχόμενο τουρισμό από την χώρα αυτή και την συγκριτική θέση της Ελλάδας μεταξύ των διαφόρων προορισμών, αλλά και για την σημασία της χώρας στον εισερχόμενο τουρισμό της Ελλάδας και τους κυριότερους προορισμούς που επισκέπτονται.
Οι χώρες αυτές συνεισέφεραν το 13,8% των εισπράξεων του εισερχόμενου τουρισμού της Ελλάδας για το 2017.
Οι οικονομικές εξελίξεις των εξεταζόμενων αγορών εμφανίζουν μικτή εικόνα με τις αγορές της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Σερβίας, της Πολωνίας και της ΠΓΔΜ να είναι θετικές, ενώ αρνητικές είναι οι εξελίξεις στη Ρουμανία (επιβράδυνση της οικονομίας) και την Τουρκία (διαρκής υποτίμηση της τουρκικής Λίρας και περαιτέρω επιδείνωση του οικονομικού κλίματος).
Επίσης, μικρή επιδείνωση της συναλλαγματικής ισοτιμίας της, σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2017, εμφανίζει και η Πολωνία, κάτι που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ζήτηση για διακοπές.
Αντίθετα, οι αγορές της Σερβίας και της Αλβανίας εμφανίζουν ανατίμηση της συναλλαγματικής τους ισοτιμίας κάτι που μπορεί να επηρεάσει θετικά την ζήτηση για διακοπές. Η συναλλαγματική ισοτιμία της Βουλγαρίας και της ΠΓΔΜ είναι κλειδωμένη.
Αναφορικά με την θέση της Ελλάδας στον εξερχόμενο τουρισμό των εξεταζόμενων αγορών το 2016, παρατηρούμε ότι σε όλες βρίσκεται στο top-3 των κυριότερων τουριστικών προορισμών με εξαίρεση την αγορά της Πολωνίας (8η).
Ειδικότερα, κατέχει την 1η θέση στις αγορές της Σερβίας, της Βουλγαρίας, της Τουρκίας, της Αλβανίας και της ΠΓΔΜ και την 2η θέση στην αγορά της Ρουμανίας.
Η εικόνα είναι παρόμοια όσον αφορά στους Μεσογειακούς προορισμούς, με την Ελλάδα να βρίσκεται σε όλες τις αγορές στην 1η θέση των κυριότερων προορισμών με εξαίρεση την αγορά της Πολωνίας (4η θέση).
Επίσης, το 2016, σε σχέση με το 2015, η Ελλάδα ανέβηκε τρεις θέσεις στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από την Ρουμανία, ενώ υποχώρησε μια θέση στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από την Πολωνία.