Στους Έλληνες επιβάτες οφείλονται πάνω από 28.6136.425 ευρώ αποζημίωσης για πτήσεις που διακόπηκαν κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2018. Αυτά είναι 20.028.425 ευρώ περισσότερα χρήματα από την ίδια εποχή το 2017.
Παράλληλα, ο αριθμός των επιβατών που φαίνεται να έχουν επηρεαστεί ανέρχεται στους 83.574 για το α’ εξάμηνο του 2018.
Τα παραπάνω προκύπτουν σε νέα ανάλυση και νέα στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την AirHelp για το 2018.
Όπως σημειώνεται, πολλοί παραθεριστές θα μπορέσουν να λάβουν πίσω μέρος ή το σύνολο των εξόδων που έχουν για τα ταξίδια και τις διακοπές για την καλοκαιρινή περίοδο των διακοπών 2018.
Σύμφωνα με την ανάλυση, για το 2018 έχουν ήδη παρατηρηθεί σοβαρές διαταραχές πτήσης, διπλάσιες και σε ορισμένες χώρες τριπλές, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2017.
Οι αναλυτές της AirHelp έχουν ανακαλύψει ότι κατά την περίοδο 1 Ιανουαρίου – 30 Ιουνίου 2018 περίπου 4.500.000 επιβάτες αεροπορικών εταιρειών έχουν βιώσει καθυστερήσει στην πτήση, ακύρωση ή υπεράριθμη κράτηση.
Κάτι που σημαίνει ότι το συνολικό οφειλόμενο ποσό για την συγκεκριμένη χρονική περίοδο ανέρχεται σε 1,900,300,000 ευρώ.
Την ίδια περίοδο του περασμένου έτους, περίπου 3.200.000 επιβάτες αντιμετώπισαν σοβαρές διαταραχές σε πτήσεις, οι οποίες ενδέχεται να δικαιούνται αποζημίωση σύμφωνα με το κοινοτικό δίκαιο EC261.
Έτσι βλέπουμε αύξηση κατά 40% παγκοσμίως και οι αριθμοί είναι σημαντικά υψηλότεροι σε πολλές χώρες.
Η μαζική αύξηση των αποζημιώσεων σε διαταραγμένες πτήσεις οφείλεται σε πολλούς διαφορετικούς παράγοντες.
Ένας μπορεί να είναι ότι μια απόφαση που εξέδωσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στις αρχές του έτους αποφάνθηκε ότι οι απεργίες μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών δεν μπορούν πλέον να θεωρηθούν ως έκτακτη περίσταση που θα τους απαλλάξει από τη νομική τους υποχρέωση να αποκαταστήσουν το πρόγραμμα των πτήσεων και ότι οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να θεωρηθούν υπεύθυνες για τις απεργίες.
Υπήρξαν επίσης ευνοϊκές αποφάσεις για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών σε σχέση με τις χαμένες συνδέσεις μεταξύ πτήσεων.
Στις αρχές Ιουνίου, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών μείωσε την πρόβλεψη κέρδους της για το 2018 κατά 12%, κατηγορώντας την αύξηση των καυσίμων και του κόστους εργασίας.
Οι αερομεταφορείς, όπως οι American Airlines, η Delta ή η United, ανακοινώνουν ήδη ότι οι επιβάτες πρέπει να προετοιμαστούν για υψηλότερες τιμές εισιτηρίων.
Και σαν αυτό να μην ήταν αρκετό, ο κλάδος στερείται νέων πιλότων. Η έλλειψη πιλότων έχει προκαλέσει πολλά αεροπλάνα να παραμείνουν στο έδαφος και τα εργατικά συνδικάτα να θέτουν τις φωνές τους εναντίον των συνθηκών εργασίας.
Τέλος, το φαινόμενο του “υπερτουρισμού” θέτει ερωτήματα για τις ικανότητες των αεροδρομίων.
Έλλειψη προσωπικού
Επιπλέον, οι αεροπορικές εταιρείες όπως η Emirates και η Qantas Airways επικεντρώνονται στην πρόσληψη λόγω έλλειψης πιλότων από τη βιομηχανία.
Ως εκ τούτου, και οι δύο εταιρείες έχουν δυσκολευτεί τους τελευταίους μήνες να χρησιμοποιήσουν τα αεροσκάφη τους όσο συχνά σχεδίαζαν λόγω καθυστερήσεων στην πρόσληψη και εκπαίδευση νέων υπαλλήλων.
Η Boeing υπολογίζει τη ζήτηση νέων πιλότων να ανέρχεται στους 637.000 περισσότερους τα επόμενα 20 χρόνια.
Οι αεροπορικές εταιρείες ισχυρίζονται ότι αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο οικονομικό άγχος και διακινδυνεύουν τα κέρδη τους, επίσης λόγω της υψηλότερης αμοιβής των πιλότων σε μια περίοδο αύξησης των τιμών των καυσίμων.
Εν τω μεταξύ, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις σε όλο τον κόσμο συνεχίζουν να πιέζουν για περισσότερα δικαιώματα. Οι πιλότοι της Ryanair δημιουργούν εργατικά συνδικάτα σε ολόκληρη την Ευρώπη, ελπίζοντας να αγωνιστούν για καλύτερες συνθήκες εργασίας και οι πιλότοι της Air France απεργούν για τις αποδοχές τους.
Όπως υποστηρίζουν οι αεροπορικές, αυτός είναι ένας άλλος σημαντικός παράγοντας για το υψηλότερο κόστος των ταξιδιών για τους επιβάτες αυτό το καλοκαίρι.
Υπερτουρισμός
Ο ολοένα και αυξανόμενος αριθμός ταξιδιωτών οδηγεί σε μια κατάσταση όπου οι 10 κορυφαίοι προορισμοί στον κόσμο (που σήμερα φιλοξενούν το 46% των διεθνών αφίξεων) μέσα σε μόλις 3 χρόνια θα πρέπει να φιλοξενήσουν 70 εκατομμύρια περισσότερους τουρίστες.
Ακολούθως, εκτός από τις τιμές των καυσίμων και την έλλειψη πιλότων, η βιομηχανία αντιμετωπίζει ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα – την ανεπαρκή χωρητικότητα αεροδρομίων, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των διαταραγμένων πτήσεων το φετινό καλοκαίρι.
Σύμφωνα με το νόμο, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να αποζημιώσουν τους ταξιδιώτες για διαταραχές πτήσεων και την ταλαιπωρία που αυτό συνεπάγεται.
Ποια είναι τα δικαιώματα των επιβατών
Υπενθυμίζεται ότι, για καθυστερημένες ή ακυρωμένες πτήσεις και σε περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης, οι επιβάτες μπορούν να δικαιούνται οικονομική αποζημίωση μέχρι 600 ευρώ ανά άτομο σε ορισμένες περιπτώσεις.
Οι όροι για αυτό ορίζουν ότι ο αερολιμένας αναχώρησης πρέπει να βρίσκεται εντός της ΕΕ ή ο αερομεταφορέας πρέπει να έχει έδρα στην ΕΕ και να εκφορτώνεται στην ΕΕ. Επιπλέον, ο λόγος για την καθυστέρηση της πτήσης πρέπει να οφείλεται στην αεροπορική εταιρεία.
Η αποζημίωση μπορεί να ζητηθεί εντός τριών ετών από τη διακοπή της πτήσης.
Έκτακτες περιστάσεις, όπως οι κακές καιρικές συνθήκες ή οι ιατρικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, μπορεί να οδηγήσουν στην απαλλαγή της αεροπορικής εταιρείας που λειτουργεί από το καθήκον της αποζημίωσης. Με άλλα λόγια, οι «έκτακτες περιστάσεις» δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για αποζημίωση πτήσεων.