Στις μακροοικονομικές εξελίξεις των κυριότερων αγορών με οδική πρόσβαση στην Ελλάδα εστιάζεται η νέα μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, καταγράφοντας τα βασικά μακροοικονομικά δεδομένα που επηρεάζουν την ταξιδιωτική συμπεριφορά: ΑΕΠ, συναλλαγματικές ισοτιμίες, Δείκτης Οικονομικού Κλίματος, ανεργία.
Η καταγραφή γίνεται για τις 6 μεγαλύτερες αγορές τουριστών που έρχονται οδικώς, οι οποίες είναι κατά κύριο λόγο βαλκανικές (Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τουρκία, Αλβανία, ΠΓΔΜ), πλέον η Πολωνία.
Οι χώρες αυτές συνεισέφεραν το 13,8% των εισπράξεων του εισερχόμενου τουρισμού της Ελλάδας για το 2017.
Ο αριθμός των ταξιδιωτών που προσήλθε οδικώς στη χώρα μας ανήλθε το 2017 σε 8,3 εκατ. ή περισσότερο από 30% του εισερχόμενου τουρισμού συνολικά (πλην κρουαζιέρας).
Ένα χαρακτηριστικό των τουριστών αυτών είναι η δυνατότητα που έχουν να αλλάξουν ή να επιλέξουν προορισμό την «τελευταία στιγμή», χωρίς να τους απασχολούν ακυρωτικά κόστη, όπως με τα αεροπορικά εισιτήρια.
Ως εκ τούτου, το οικονομικό κλίμα που επικρατεί στις αντίστοιχες αγορές είναι καθοριστικό για τις επιλογές διακοπών που θα κάνουν οι κάτοικοί τους.
Η μελέτη παρουσιάζει για κάθε χώρα στοιχεία που αφορούν τον εξερχόμενο τουρισμό της και τη συγκριτική θέση της Ελλάδας μεταξύ των διαφόρων προορισμών, αλλά και τη σημασία της χώρας στον εισερχόμενο τουρισμό της Ελλάδας και τους κυριότερους προορισμούς που οι εν λόγω τουρίστες επισκέπτονται.
Οι οικονομικές εξελίξεις των εξεταζόμενων αγορών εμφανίζουν μικτή εικόνα, με τις αγορές της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Σερβίας, της Πολωνίας και της ΠΓΔΜ να είναι θετικές, ενώ αρνητικές είναι οι εξελίξεις στη Ρουμανία (επιβράδυνση της οικονομίας) και την Τουρκία (διαρκής υποτίμηση της τουρκικής λίρας και περαιτέρω επιδείνωση του οικονομικού κλίματος).
Αναφορικά με τη θέση της Ελλάδας στον εξερχόμενο τουρισμό των εξεταζόμενων αγορών το 2016, παρατηρείται ότι σε όλες βρίσκεται στο top-3 των κυριότερων τουριστικών προορισμών, με εξαίρεση την αγορά της Πολωνίας (8η).
Ειδικότερα, κατέχει την 1η θέση στις αγορές της Σερβίας, της Βουλγαρίας, της Τουρκίας, της Αλβανίας και της ΠΓΔΜ, και τη 2η θέση στην αγορά της Ρουμανίας.