Τα φορτηγά αποτελούν τους συστηματικότερους χρήστες των ακτοπλοϊκών πλοίων, τόσο το χειμώνα, όσο και το καλοκαίρι.
Μάλιστα, αρκετοί θεωρούν ότι το μέγεθος της κυκλοφορίας τους αποτελεί “οικονομικό δείκτη” της εκάστοτε περιόδου.
Της Βάσως Βεγιάζη
Το 2017, η κίνηση των μεταφορικού έργου των φορτηγών στην Ελλάδα εμφάνισε οριακή αύξηση της τάξης του 3%, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της XRTC για τον εγχώριο κλάδο της ακτοπλοΐας.
Εξετάζοντας τα επιμέρους μεγέθη των εταιριών στην Ελλάδα, η ATTICA σημείωσε αύξηση 1%, η HSW 8%, η ANEK 4% και η Minoan 0%.
Αντίθετα, η αγορά των φορτηγών στην Αδριατική παρουσίασε μείωση της τάξης 29%, εξαιτίας της απόσυρσης της Minoan Lines.
Σε αυτή την κατηγορία, οι δύο εταιρίες που απέμειναν, ANEK και ATTICA κατέχουν μερίδιο 4% και 9% αντίστοιχα.
Μεταφορικό έργο επιβατών
Για πρώτη φορά μετά από 7 συναπτά έτη, το μεταφορικό έργο των επιβατών παρουσίασε, το 2017, οριακή αύξηση της τάξης του 1% στην Ελλάδα.
Όλες οι εταιρίες εμφάνισαν θετικό πρόσημο στην εγχώρια αγορά μεταφοράς επιβατών. Η ΑΝΕΚ 7%, η ATTICA 1%, η ΜΙΝΟΑΝ 5% και η HELLENIC SEAWAYS με το ίδιο σχεδόν ποσοστό.
Στην αγορά της Αδριατικής, η απομάκρυνση των Μινωικών έδωσε χώρο στην ATTICA για θεαματική αύξηση της τάξης του 18% και της ΑΝΕΚ, με αύξηση διακίνησης των επιβατών 7%.
Ωστόσο, το μεταφορικό έργο της Αδριατικής το 2017 έχει μειωθεί στο 1/3 του αντίστοιχου έργου του 2009.
Μεταφορικό έργο οχημάτων
Η αύξηση της κίνησης των αυτοκινήτων στην Ελλάδα (+6%) συνεχίστηκε για δεύτερη χρονιά. Αναλυτικά, η ATTICA (6%), η ANEK (9%), η HSW (4%) και η MINOAN (8%).
Η εικόνα στην αγορά της Αδριατικής δεν ακολουθεί το ίδιο μοτίβο, αφού η αποχώρηση των Μινωικών επέφερε μείωση της τάξης του -35%.
Οι εταιρίες, όμως, που δραστηριοποιούνται στην Αδριατική επωφελήθηκαν, αυξάνοντας τα μερίδιά τους, με την ATTICA στο 17% και την ANEK στο 9%.