Δεκατέσσερα χρόνια από τα εγκαίνια και την απόδοση της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» στην κυκλοφορία συμπληρώνονται την Κυριακή 12 Αυγούστου 2018.
Της Βάσως Βεγιάζη
Τη γέφυρα «Ρίου – Αντιρρίου» οραματίστηκε, το 1889, ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας Χαρίλαος Τρικούπης.
Στις 29 Μαρτίου του 1889, μίλησε στο Κοινοβούλιο για την ανάγκη γεφύρωσης του Στενού Ρίου-Αντιρρίου. Ωστόσο, η κατασκευή του έργου αυτού δεν ήταν τεχνικά εφικτή μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα.
Έτσι, χρειάστηκε σχεδόν ένας αιώνας μέχρι το ελληνικό δημόσιο να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή μόνιμης ζεύξης.
Η πρόσκληση σε διαγωνισμό το 1991 και ο διαγωνισμός του Δεκεμβρίου 1993 οδήγησαν στην υπογραφή, στις 3 Ιανουαρίου 1996, της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Η σύμβαση τέθηκε σε πλήρη ισχύ στα τέλη του 1997, όταν εξασφαλίστηκε η πλήρης χρηματοδότηση του έργου. Χρειάστηκαν δύο χρόνια για να συμφωνηθεί η πρώτη χρηματοδότηση έργου υποδομής, με παραχώρηση σε ιδιώτες στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας και η κύρια δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ υπεγράφη στις 25 Ιουλίου 1997, ενώ το τελικό συμφωνητικό χρηματοδότησης υπεγράφη στις 17 Δεκεμβρίου 1997.
Στις 19 Ιουλίου 1998, ο Κώστας Σημίτης, Πρωθυπουργός της Ελλάδας, θεμελίωσε το έργο της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, παρουσία του κ. Κωστή Στεφανόπουλου, Προέδρου της Δημοκρατίας.
Στις 12 Αυγούστου 2004, παραμονή της έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, ο Υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Γεώργιος Σουφλιάς εγκαινίασε τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, τέσσερις μήνες νωρίτερα από την συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών.
Ανοδικά κινείται η κυκλοφορία
Η διακύμανση της κυκλοφορίας υπήρξε ενδεικτική των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών που εναλλάσσονταν.
Η αυξητική αρχική πορεία έδωσε τα πρώτα δείγματα «εισόδου» στην περίοδο της κρίσης το 2010, ενώ η τάση ανάκαμψης της κίνησης έγινε ορατή μεταξύ 2015 και 2016.
Έκτοτε η τάση διατηρεί το θετικό πρόσημο, ενώ από το 2017 η ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων, συνδετικός κρίκος των οποίων είναι η Γέφυρα, πραγμάτωσε και τον θεμελιώδη προορισμό του έργου, δημιουργώντας νέα κυκλοφοριακά ήθη, με τα συνακόλουθα αναπτυξιακά αποτυπώματα, όπως είναι -μεταξύ άλλων- η αυξημένη τουριστική κινητικότητα προς τη Δυτική Ελλάδα, με την ολοκλήρωση της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού.
Η σύγκριση των δωδεκαμήνων από τον Ιούλιο του 2016 έως τον Ιούνιο του 2017 και αντίστοιχα από τον Ιούλιο του 2017 έως τον Ιούνιο του 2018 δείχνει αύξηση της συνολικής κυκλοφορίας σε ποσοστό 8,60% και 9,69% για τα επιβατικά οχήματα.
Χαρακτηριστική είναι επίσης η αύξηση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 28,40%, μέσω του συνδρομητικού συστήματος ΓΕΦΥΡΑ e-pass, το οποίο επιφυλάσσει σημαντικές εκπτώσεις, σε αντιστοιχία με τη συχνότητα διέλευσης του χρήστη.
Αύξηση σε ποσοστό 37,79% παρουσιάζουν και οι διελεύσεις μέσω του διαλειτουργικού ηλεκτρονικού διοδίου σε ποσοστό 37,79%.