Στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τα διόδια στην Εγνατία Οδό, προσέφυγε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ζητώντας την ακύρωση, τόσο της λειτουργίας νέων σταθμών διοδίων, όσο και την προβλεπόμενη αύξηση των τελών διέλευσης.
Η αίτηση ακύρωσης, που κατατέθηκε στο ΣτΕ, έρχεται ως αντίδραση της διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη χωροθέτηση επιπλέον σταθμών διοδίων από τους ήδη υπάρχοντες, τόσο στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού, όσο και στο παράπλευρο οδικό δίκτυο και στους κάθετους άξονες.
Παράλληλα, η Περιφέρεια προσφεύγει και κατά της υπέρμετρης αύξησης του ύψους των τελών διοδίων (αντίτιμο διέλευσης), που προβλέπεται να εισπράττεται και η οποία φτάνει ως το 100% (διπλασιασμός) σε σχέση με τα σημερινά τέλη.
Η προσφυγή στρέφεται κατά του ελληνικού δημοσίου και συγκεκριμένα κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που έχει ως αντικείμενο τη χωροθέτηση σταθμών διοδίων και τον καθορισμό τελών διοδίων στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες αυτής.
Όπως τόνισε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, «εξετάσαμε με κάθε λεπτομέρεια την Κοινή Υπουργική Απόφαση και θεωρούμε ότι πρόκειται να δημιουργήσει πολύ μεγάλα προβλήματα, τόσο στην καθημερινότητα των πολιτών, όσο και στην οικονομία της περιοχής μας.
Δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα, από τη μια αντιαναπτυξιακό, αφού πλήττει ευθέως τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της Κεντρικής Μακεδονίας, δηλαδή τον τουρισμό, τη μεταφορική και την εξαγωγική δραστηριότητα και τη διακίνηση προϊόντων, κι από την άλλη αντικοινωνικό, αφού επιβαρύνει υπέρμετρα τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων στον βασικό οδικό άξονα της περιοχής μας, παραβιάζοντας ταυτόχρονα την αρχή της αναλογικότητας και περιορίζοντας την ελευθερία κίνησης, την επαγγελματική ελευθερία και τα εργασιακά δικαιώματα των συμπολιτών μας.
Εκτός από την παράλογα μεγάλη αύξηση του αντιτίμου στα διόδια, η ΚΥΑ δεν θεσπίζει καν εξαιρέσεις – απαλλαγές στην καταβολή των τελών διοδίων υπέρ των μόνιμων κατοίκων και των δραστηριοποιούμενων επαγγελματικά στην Κεντρική Μακεδονία.
Στην περιοχή μας εκτελείται το 70% του οδικού μεταφορικού έργου της χώρας, είμαστε η πρώτη Περιφέρεια σε αφίξεις τουριστών, με τον οδικό τουρισμό να είναι ο υψηλότερος στη χώρα, ενώ είμαστε πρώτοι και σε εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και τροφίμων.
Με το διπλασιασμό του αντιτίμου διέλευσης από τα διόδια και τον πολλαπλασιασμό των σταθμών, πλήττεται ευθέως η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της Κεντρικής Μακεδονίας, αυξάνεται υπέρμετρα το μεταφορικό κόστος και το κόστος των μετακινήσεων των πολιτών, οπότε μπαίνουν νέα εμπόδια στις προσπάθειες για ανάπτυξη της περιοχής μας και ένα δυσβάσταχτο χαράτσι για τους συμπολίτες μας.
Για όλους αυτούς τους λόγους η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κατέθεσε αίτηση ακύρωσης ενώπιον του ΣτΕ, κατά της ΚΥΑ».
Επισημαίνεται ότι, στην προσφυγή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρονται αναλυτικά οι υφιστάμενοι και οι υπό κατασκευή μετωπικοί σταθμοί διοδίων (Μαλγάρων, Θεσσαλονίκης, Ανάληψης, Ασπροβάλτας, Προμαχώνα και Στρυμονικού) και οι πλευρικοί σταθμοί διοδίων (Κλειδίου, Μαλγάρων, Αξιού –ημικόμβος Χαλάστρας-, Λαγκαδά/Σερρών, Προφήτη, Βαγιοχωρίου, Βρασνών/Ασπροβάλτας και Πολυκάστρου).
Επίσης, δίνονται αναλυτικά στοιχεία της οικονομικής επιβάρυνσης που προκύπτει από την αύξηση στο αντίτιμο των διοδίων, όπως αυτή προβλέπεται από την ΚΥΑ.