Στην προμήθεια νέων αυτόματων μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων θα προχωρήσει ο ΟΑΣΑ, ενώ αναβαθμίστηκαν και τα παλαιά μηχανήματα της Indra, όπως ανέφερε στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Παράλληλα, ο υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε ότι στην γραμμή 1 (ηλεκτρικός) υπάρχουν 91 αυτόματα μηχανήματα και 5 σημεία έκδοσης, στις γραμμές 2 και 3 (μετρό) 148 μηχανήματα και 13 σημεία έκδοσης, στο τραμ 27 αυτόματα μηχανήματα και 4 σημεία έκδοσης και στην ΟΣΥ 25 αυτόματα μηχανήματα και 38 σημεία έκδοσης.
Τέλος, σημείωσε ότι θα υπάρξει ανακατανομή στα αυτόματα μηχανήματα, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, τονίζοντας τα οφέλη από την έκδοση προσωποποιημένων καρτών.
Η τοποθέτηση του υπουργού Μεταφορών στη Βουλή
Αξιότιμε, κύριε συνάδελφε, κύριε Λυκούδη, κατ’ αρχάς ευχαριστώ για την ερώτηση. Δε χρειαζόταν εισαγωγή, γιατί όλοι γνωρίζουν, όταν κατατίθεται μια ερώτηση από σας, τους στόχους αυτής.
Δηλαδή δεν έχετε δείξει, ακόμα και στα σημεία που θέλετε να κάνετε αντιπολίτευση, ότι είναι κακοπροαίρετη η κριτική σας. Το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, δυστυχώς -και καταλαβαίνουμε όλοι τους λόγους- προέκυψε από έναν διαγωνισμό, που είχε δομηθεί με τέτοιον τρόπο για να μην εφαρμοστεί ποτέ το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Θα σας πω πάνω στο αντικείμενο της ερώτησή σας: Είχαν προβλεφθεί, σε άλλες διαγωνιστικές διαδικασίες, η αναβάθμιση των παλιών μηχανημάτων -αυτό έγινε με σύμβαση από τον διαγωνισμό του 2009, άλλη στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ- και άλλα ήταν τα μηχανήματα -και προφανώς και ο μειοδότης- για το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι υπήρχαν άλλες προβλέψεις, δύο ανταγωνιστικές εταιρείες για να φτιάξουν μηχανήματα αυτόματης πώλησης εισιτηρίων στο ίδιο σύστημα.
Και σας ενημερώνω, ότι μετά από πολύ μεγάλη προσπάθεια και από τον ΟΑΣΑ και από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, μπορούμε να πούμε ότι σήμερα είναι εγκατεστημένα και τα παλιά μηχανήματα αναβαθμισμένα. Έγινε την τελευταία εβδομάδα αυτό, για να καταλάβετε.
Γίνεται, λοιπόν, και η εγκατάστασή τους και η αναβάθμιση του λογισμικού τους προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι πολίτες. Να σας κάνω μια ενημέρωση για το τι έχει γίνει όλον αυτόν τον καιρό:
Έχουν διατεθεί τετρακόσιες είκοσι χιλιάδες ανώνυμες κάρτες, γιατί, εκτός από τις προσωποποιημένες, υπάρχουν και οι ανώνυμες. Επίσης, έχουν εγκριθεί εννιακόσιες εξήντα χιλιάδες προσωποποιημένες κάρτες.
Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί μόνο στους ανθρώπους που δεν έχουν μια ψηφιακή παιδεία, μια οικειότητα, αν θέλετε με τις νέες τεχνολογίες σε σχέση με τον τρόπο που εκδίδουμε μια κάρτα και παρατηρείται το φαινόμενο, που ξέρετε και εσείς, και λόγω της έλλειψης μηχανημάτων τον προηγούμενο καιρό, και λόγω της μη εξοικείωσης, να μη βγάζουν προσωποποιημένες κάρτες για το μισό εισιτήριο.
Μπαίνουν, όμως, μερικά θέματα. Και τα θέματα αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν εν μέρει με τα μηχανήματα.
Ο στόχος μας είναι να μην υπάρχουν γκισέ στα ταμεία με τον παραδοσιακό τρόπο που ξέραμε ή να παρατηρούνται οι ουρές για τα μισά εισιτήρια, αλλά να υπάρχουν προσωποποιημένες κάρτες για όλα τα εισιτήρια κοινωνικών πολιτικών που έχουν προβλεφθεί για τον εξής απλό λόγο:
Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγουμε δυσάρεστα γεγονότα που ζήσαμε στο παρελθόν και έχουμε και εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων, που δεν έχουμε -αν θέλετε- τη δυνατότητα να περισσεύουν σε έναν γκισέ, όταν δεν υπάρχει και λόγος να υπάρχουν.
Επομένως, αυτό που παροτρύνουμε τους πολίτες είναι να βγάλουν προσωποποιημένη κάρτα. Είναι πάρα πολύ εύκολο πια. Δεν είναι ανάγκη να πάει κανείς με τα πιστοποιητικά του και να περιμένει σε μια ουρά για να βγάλει προσωποποιημένη κάρτα.
Δεν υπάρχει κανείς λόγος, επίσης, να βγάλει προσωποποιημένη κάρτα και να του κοστίζει 20 ευρώ ή 10 ευρώ ή 5 ευρώ. Τη γεμίζει όσο θέλει είτε από το διαδίκτυο είτε στα μηχανήματα που έχουν μπει.
Αυτό που εμείς από την πλευρά μας έχουμε κάνει, είναι μετά την τοποθέτηση και των μηχανημάτων παλαιού τύπου -των indra μηχανημάτων, που έχουμε ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ για να αναβαθμιστούν, αλλά κυρίως έχουν ταλαιπωρηθεί οι πολίτες- είναι να μεταφερθούν νέα μηχανήματα, να υπάρχει μια πιο ορθολογική κατανομή στους σταθμούς που έχουν μεγαλύτερη κίνηση. Γιατί το δεύτερο θέμα που παρατηρείται, είναι ότι δεν πηγαίνουν σε περιφερειακούς σταθμούς οι πολίτες, αλλά προτιμούν τους κεντρικούς σταθμούς του Συντάγματος, του Ευαγγελισμού, των Αμπελοκήπων, προκειμένου να εκδώσουν τα εισιτήρια αυτά.
Το άλλο θέμα που έχουμε και που θα αλλάξει η πολιτική τιμολόγησης είναι ότι το μοναδιαίο εισιτήριο, το ένα εισιτήριο, παρότι φορτίζει -ή το μισό εισιτήριο- οι πολίτες, επειδή δεν έχουν εξοικειωθεί, δε το φορτίζουν με περισσότερα εισιτήρια για να μπορούν να κάνουμε και μια εξοικονόμηση στα εισιτήρια αυτά. Η πολιτική μας, λοιπόν, είναι τα εισιτήρια αυτά να έχουν μια άλλη τιμολογιακή πολιτική και για τους πολίτες της χώρας μας να υπάρχουν κάρτες -προσωποποιημένες ή μη προσωποποιημένες- προκειμένου να μπορούν να διευκολυνθούν και οι υπηρεσίες, αλλά κυρίως οι πολίτες.
Τα μηχανήματα πλέον είναι επαρκή, μετά την αναβάθμιση των παλαιών. Εκεί που είχαμε τρία μηχανήματα νέου τύπου ανά σταθμό έχει προγραμματιστεί να μεταφερθεί στους κεντρικούς σταθμούς από ένα μηχάνημα, για να μην παρατηρείται το φαινόμενο που έχουμε ζήσει.
Έχουμε πει στον ΟΑΣΑ να προχωρήσει στην προμήθεια και νέων μηχανημάτων, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες τόσο των τριών νέων σταθμών του Μετρό στην αρχή του έτους όσο και περιφερειακών, αν θέλετε, στάσεων στην περιφέρεια Αττικής όχι του Μετρό πλέον, αλλά των λεωφορείων, γιατί το δίκτυο πωλήσεων μέσω των περιπτέρων δεν ικανοποιεί τις ανάγκες του επιβατικού κοινού και στα λεωφορεία. Άρα, ανά οικισμό, πρέπει να έχουμε τουλάχιστον ένα αυτόματο μηχάνημα, για να μπορούν οι πολίτες που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία να φορτίζουν τις κάρτες τους.
Δευτερολογία του υπουργού Μεταφορών
Ο κ. Λυκούδης κάνει και ερωτήσεις που βοηθάνε την ενημέρωση του κοινού, κάτι που δεν κάνουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ως όφειλαν.
Όλα αυτά τα προβλήματα, κύριε Λυκούδη, εδώ και μήνες έχουν λυθεί. Εδώ και μήνες, δηλαδή, μπορείς να καταθέσεις όλα σου τα στοιχεία που ζητούνται για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας ηλεκτρονικά. Δε χρειάζεται να σταθείς μια στιγμή σε γκισέ.Η κάρτα έρχεται στο σπίτι, στη διεύθυνση που έχεις δηλώσει. Η φόρτιση της κάρτας γίνεται, επίσης, ηλεκτρονικά. Δε χρειάζεται να στηθείς σε ουρά ούτε σε μηχάνημα, αν δε θέλεις. Τα μηχανήματα νέου τύπου δέχονται κάρτα. Η αναβάθμιση μηχανημάτων παλαιού τύπου δε δέχεται κάρτα. Γι’ αυτό σας λέω ότι κάποιοι είχαν σχεδιάσει ένα σύστημα για να μην εφαρμοστεί ποτέ.
Τα παλαιά μηχανήματα που αναβαθμίστηκαν, σήμερα είναι εγκατεστημένα σε δέκα σταθμούς, όπως οριζόταν -έχει τελειώσει αυτό το πράγμα- αλλά δε δέχονται κάρτα, γατί έτσι ήταν σχεδιασμένο. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε ζητήσει την προμήθεια δέκα μηχανημάτων.
Επίσης -επειδή το είπατε- είχαν σχεδιάσει να μη δέχονται τα μηχανήματα αυτά μεγάλα χαρτονομίσματα, ώστε να μην έχουν μεγάλη δεξαμενή νομισμάτων και χαρτονομισμάτων για να δίνουν ρέστα.
Είναι απορίας άξιο αυτό, αλλά, δυστυχώς, αυτό το βρήκαμε. Και δεν είναι εύκολο, ξέρετε, όταν τρέχει ένας διαγωνισμός για τέτοια συστήματα, να πάει μετά ο φορέας, που υλοποιεί αυτό το σύστημα, και να πει «Κάνω μία προμήθεια άλλων μηχανημάτων ή έναν διαγωνισμό που να είναι συμβατός με τα προηγούμενα».
Είναι μία διαδικασία και επίπονη και δύσκολη. Περνάει από πάρα πολλές διαδικασίες έγκρισης -και από το Ελεγκτικό Συνέδριο- προκειμένου να πάρεις μηχανήματα ίδιου τύπου, να τα εγκαταστήσεις και να μην έχουν προβλήματα στην εφαρμογή.
Θέλω να πω, λοιπόν, τα εξής: Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ενενήντα ένα αυτόματα μηχανήματα και πέντε σημεία έκδοσης στη Γραμμή 1 του μετρό. Η Γραμμή 1 είναι η παλιά γραμμή Κηφισιάς-Πειραιά. Έχουν περιοριστεί πάρα πολύ λόγω των αναγκών, απ’ ό,τι μας ενημερώνει η Διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, οι άνθρωποι που είναι στα εκδοτήρια.
Αυτός είναι και ο λόγος που έχουν μειωθεί, αν θέλετε, και οι σταθμοί και το ωράριο λειτουργίας των εκδοτηρίων, των γκισέ. Και για αυτό παροτρύνουμε και δεν υπάρχει και λόγος να χάνουμε ανθρώπινο δυναμικό εκεί, όσο προχωράει η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Υπάρχουν εκατόν σαράντα οκτώ αυτόματα μηχανήματα, πλέον, και δεκατρία σημεία έκδοσης στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό. Υπάρχουν είκοσι επτά αυτόματα μηχανήματα και τέσσερα σημεία έκδοσης στο τραμ. Υπάρχουν είκοσι πέντε αυτόματα μηχανήματα και τριάντα οκτώ σημεία έκδοσης στην ΟΣΥ, για τα λεωφορεία.
Τα εβδομήντα ένα μηχανήματα παλαιού τύπου, όπως σας είπα, αναβαθμίστηκαν και, επιτέλους, εγκαταστάθηκαν. Και υπάρχουν πεντακόσια σημεία – σε καταστήματα πώλησης και επαναφόρτισης στην Αττική.
Αυτά όλα τα σημεία προσπαθούμε να τα κάνουμε ακόμα περισσότερα, να υπάρχει μία ορθολογικότερη κατανομή των νέων μηχανημάτων τώρα που αναβαθμίστηκαν και τα παλιά, να προμηθευτούμε και νέα μηχανήματα. Χρειάζεται, όμως, απ’ όλους προσπάθεια και ενημέρωση, ώστε να εκδοθούν προσωποποιημένες κάρτες για να διευκολυνθεί και το σύστημα και η ζωή των πολιτών.
Να πούμε επίσης, κύριε Πρόεδρε, με την ευκαιρία, ότι ένα μέρος της γραμμής του Τραμ από το Σύνταγμα μέχρι το σταθμό Κασομούλη, που λειτουργεί κάτω από το Φιξ, θα τεθεί αύριο εκτός λειτουργίας για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.
Το λέω για να γίνει γνωστό και στους συμπολίτες μας που παρακολουθούν το κανάλι της Βουλής.
Τα τμήματα του Τραμ που διέρχονται πάνω από την κοίτη του Ιλισού βγαίνουν προληπτικά εκτός λειτουργίας, για να γίνουν και οι απαραίτητες μελέτες, αλλά και οι εργασίες συντήρησης του κλειστού οχετού που έχουμε στον Ιλισό, για να μην έχουμε κανένα δυσάρεστο συμβάν.