Πραγματοποιήθηκε η πρώτη οδική μεταφορά εμπορευμάτων από την Κίνα στην Ευρώπη, υπό το καθεστώς τελωνειακής διαμετακόμισης TIR, αποδεικνύοντας τα πλεονεκτήματα κόστους, χρόνου και ασφάλειας εφαρμογής μεταξύ της IRU και επιχειρήσεων του κλάδου.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Το ταξίδι, συνολικά 7.000 χλμ., ξεκίνησε από τα σύνορα του Khorgos, συνεχίστηκε στο Καζακστάν, τη Ρωσία και τη Λευκορωσία για να καταλήξει στην Πολωνία μέσα σε μόλις 13 ημέρες.
Το φορτηγό ξεκίνησε από την Κίνα στις 13 Νοεμβρίου 2018, φθάνοντας ασφαλώς στον προορισμό του στην Πολωνία χωρίς οποιαδήποτε ζημιά ή τελωνειακά ζητήματα στις 26 Νοεμβρίου.
Τα εμπορεύματα παραδόθηκαν door-to-door και σε χρόνο παράδοσης που είναι ανταγωνιστικός τόσο για τις αερομεταφορές, όσο και για το σιδηρόδρομο.
Η εν λόγω πρωτοβουλία μεταφοράς TIR αποτελεί κοινή προσπάθεια ανάμεσα στην IRU και σε κορυφαίους παίκτες της εφοδιαστικής όπως η CEVA Logistics, η Shanghai Jet-rail International Transportation και η Alblas International Logistics.
Οι δηλώσεις των εμπλεκόμενων
Ο γενικός γραμματέας της IRU, Umberto de Pretto, τόνισε ότι το γεγονός αυτό θα αλλάξει τα δεδομένα στις διασυνοριακές μεταφορές στην Κίνα. «Η πρώτη οδική μεταφορά TIR από την Κίνα προς την Ευρώπη είναι προς το συμφέρον των επιχειρήσεων, του εμπορίου και των κυβερνήσεων», είπε.
Συνεχίζοντας, τόνισε ότι «Το εν λόγω σύστημα είναι ασφαλές και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό όσον αφορά στο κόστος και στο χρόνο σε σχέση με άλλους τρόπους μεταφοράς σε παρόμοιες διαδρομές.
Θα ενισχύσει το εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, το οποίο θα βοηθήσει την Κίνα και τις χώρες που συμπεριλαμβάνονται στη διαδρομή “Belt & Road” να αποκομίσουν τα οικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη των διεθνών οδικών μεταφορών.
Αποτελεί επίσης ένα μέσο αφύπνισης προς τους Ευρωπαίους μεταφορείς, οι οποίοι μπορούν να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία αυτή».
Για λογαριασμό της CEVA Logistics Greater China EVP, ο Torben Bengtsson, εκτίμησε ότι οι οδικές μεταφορές από την Κίνα στην Ευρώπη έχουν λαμπρό μέλλον.
Σύμφωνα με τον ίδιο «η πρώτη δοκιμή αποδεικνύει ότι μπορούν να εξοικονομηθούν έως και 50% στις door-to-door παραδόσεις εν συγκρίσει με τις αερομεταφορές, ενώ και ο χρόνος παράδοσης θα μπορούσε να είναι μικρότερος κατά τουλάχιστον 10 ημέρες έναντι του σιδηροδρόμου».
Πρόσθεσε ότι η αγορά είναι θετική με το νέο προϊόν, αποκαλύπτοντας ότι υπάρχουν πελάτες που ενδιαφέρονται για την άμεση έναρξη μιας τακτικής υπηρεσίας.
Ο Jan Alblas, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής Alblas, στην Κίνα, παραδέχθηκε ότι το εν λόγω ιστορικό γεγονός πήρε χρόνια προετοιμασίας. Όπως είπε «είμαστε η πρώτη εταιρεία μεταφορών που πραγματοποίησε ποτέ μια μεταφορά TIR από την Κίνα στην Ευρώπη».
Συμπλήρωσε ότι υπάρχει ικανοποίηση «με τα αποτελέσματα της δοκιμής και εξακολουθούμε να βλέπουμε περιθώρια για περαιτέρω βελτιστοποιήσεις προκειμένου να επιτευχθεί ο ιδανικός χρόνος μεταφοράς 10 ημερών από την Κίνα στην Ευρώπη».
Να σημειωθεί ότι, η Παγκόσμια Τράπεζα προβλέπει ότι ο διάδρομος «Belt and Road» θα υπερδιπλασιάσει τον όγκο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ Κίνας και Ευρώπης.