«Στόχος μας σήμερα είναι η εκμετάλλευση των διεθνών εμπορευματικών ροών, ώστε η επιχειρηματικότητα να αντλήσει την αξία που της αρμόζει.
Να δημιουργήσει πλούτο, ο οποίος θα προσδώσει στην εθνική οικονομία αξία και θα ενδυναμώσει την κοινωνία, βγάζοντάς την από τη βαθιά κρίση», δήλωσε, κατά την τοποθέτησή του στο 22ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) Βασίλης Κορκίδης.
Όπως επεσήμανε «O τομέας των Logistics εξελίσσεται σε “star – sector” της ελληνικής οικονομίας, κυρίως λόγω της γεωπολιτικής θέσης της χώρας και ειδικά των δύο λιμένων, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Για παράδειγμα, τα λιμάνια απαιτούν μια ουσιαστική αξιοποίηση. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από μια αξιολόγηση, που αποτελεί σημαντική επιστημονική και οικονομική δράση και θα προσφέρει την πραγματική εικόνα -άρα και την αξία- σε ένα συνολικό εθνικό κάδρο.
Σαφώς και είμαστε υπέρ, κάθε μελλοντική κυβέρνηση να υποχρεούται να επικαιροποιεί το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο, σύμφωνα με τις εκάστοτε συνθήκες. Τέτοιου είδους εθνικής σημασίας ζητήματα, οφείλεται να έχουν μία ευρύτερη πολιτική συναίνεση, συνέπεια και συνέχεια στο χρόνο.
Εδώ, θα ήθελα να επισημάνω ότι, έχουμε ζητήσει δύο φορές να οριστεί εκπρόσωπος του ΕΒΕΠ, σαν μόνιμο μέλος στο Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας, καθώς το Επιμελητήριό μας εκπροσωπεί τα συμφέροντα χιλιάδων πειραϊκών επιχειρήσεων – μελών του, εκ των οποίων 640 δραστηριοποιούνται στον νευραλγικό τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, προσβλέποντας στη μεταμόρφωση της χώρας μας σε ουσιαστικό κόμβο Logistics και διαμετακόμισης των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Λαμβάνοντας υπόψη πως, τα Logistics βρίσκονται παντού, στην υγεία, στην περιφέρεια και την τοπική αυτοδιοίκηση, στον αγροτικό τομέα, στις μεταφορές, στον τουρισμό, η δημιουργία Ειδικής Γραμματείας Εφοδιαστικής Αλυσίδας, παρά τω Πρωθυπουργώ, κρίνεται ως επιτακτική ανάγκη, με στόχο τον εξορθολογισμό του κόστους της δημόσιας διοίκησης και την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία της».
Ερωτηθείς για την επικρατούσα τάση στα Επιχειρηματικά Πάρκα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ είπε «Oι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις βελτίωσης του Ν. 3982/2011 για ανάπτυξη των Επιχειρηματικών Πάρκων υπήρξαν χαμηλότερες των προσδοκιών των ενδιαφερομένων.
Επιβάλλεται να καταργηθούν ασάφειες και αντιθέσεις μεταξύ των συναφών νομοθετημάτων, με σκοπό τη δημιουργία ενός ενιαίου και σταθερού πλαισίου αναφοράς, που θα ενθαρρύνει και θα διευκολύνει τη χωροθέτηση Επιχειρηματικών Πάρκων και την ανάπτυξη σχετικών επενδύσεων.
Σήμερα πια, επιβάλλεται η εναρμόνιση των θεσμικών πλαισίων των Επιχειρηματικών Πάρκων, όλων των τύπων και όλων των γενιών, ώστε όλες οι επιχειρήσεις να έχουν τα ίδια δικαιώματα, υποχρεώσεις και κίνητρα.
Το ΕΒΕΠ στο θέμα της στρατηγικής που έχει χαράξει, χαιρετίζει για παράδειγμα επενδύσεις, όπως του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, ταυτόχρονα, όμως, τονίζουμε ότι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και ευεργετήματα που παρέχονται στις γαίες της ΓΑΙΑΟΣΕ για τη δημιουργία Επιχειρηματικών Πάρκων, θα πρέπει να δοθούν οριζόντια σε όλες τις επενδυτικές προσπάθειες υλοποίησης Επιχειρηματικών Πάρκων.
Σημειωτέον ότι, σε αρκετές περιπτώσεις οφείλουμε να βλέπουμε το μέλλον και να προσδιορίζουμε τις διαμορφούμενες ανάγκες, τόσο σε διεθνές, όσο και σε τοπικό επίπεδο».
Ο ίδιος εξήρε το γεγονός ότι αποτελεί τροχοπέδη η έλλειψη χρηματοδοτικών εργαλείων στις μεταφορές και τα επιχειρηματικά πάρκα. Όπως είπε «Ιδιαίτερα για τον κλάδο των μεταφορών, η έλλειψη αυτή κατευθύνει τους επαγγελματίες σε μαρασμό και εξαφάνιση του εθνικού μεταφορικού έργου.
Στον αντίποδα, ένας σημαντικός άξονας που έχει καταγραφεί στο Πρωτόκολλο Συνεργασίας του ΕΒΕΠ με την Ελληνική Εταιρεία Logistics είναι η ένταξη επιχειρήσεων μεταφορών, αποθήκευσης και διαχείρισης φορτίων σε χρηματοδοτικά εργαλεία τρίτων, μέσα από οριζόντια προγράμματα αλλά και εξειδικευμένα, κάθετα σχέδια ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού της αγοράς των Logistics».
Τέλος, για το ζήτημα της ψηφιακής εφοδιαστικής αλυσίδας ο κ. Κορκίδης επεσήμανε τα εξής: «Το Digital Transformation είναι μία από τις πιο σημαντικές τάσεις της εποχής μας. …. Σήμερα, η επιτυχία ενός οργανισμού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πόσο αποτελεσματικά οργανώνει το (παγκόσμιο) δίκτυο συνεργατών της εφοδιαστικής αλυσίδας για την παροχή αγαθών και υπηρεσιών, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μεμονωμένων καταναλωτών.
Πράγμα που σημαίνει ότι, προκειμένου να έχουμε μια επιτυχημένη ψηφιακή μεταμόρφωση, η οργάνωση που απαιτείται εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ψηφιακή μεταμόρφωση του κάθε εταίρου κατά μήκος της αλυσίδας αξίας και τον ψηφιακό μετασχηματισμό όλων των διαδικασιών και τη ροή πληροφοριών μεταξύ διαφορετικών εταίρων.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα ήθελα να επισημάνω πως:
✓ Δεν έχει υπάρξει εκμετάλλευση των Ψηφιακών Υπογραφών, που διατίθενται από τα Επιμελητήρια για την ανάπτυξη των e-logistics.
✓ Δεν έχει υπάρξει ουσιαστική προσπάθεια δημιουργίας εθνικών προτύπων.
✓ Υπάρχει η αναγκαιότητα ηλεκτρονικού προτύπου φορτωτικής και για τις εγχώριες φορτώσεις.
✓ Η τηλεματική πρέπει να είναι υποχρεωτική σε όλα τα επίπεδα διακίνησης εμπορευμάτων.
Οι καθυστερήσεις σε δράσεις καίριας σημασίας αποτελούν τροχοπέδη στην αναπτυξιακή πορεία του τομέα».