Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δυνάμει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, επέτρεψε στην Ελλάδα να παρατείνει κατά 20 χρόνια τη σύμβαση παραχώρησης που έχει ανατεθεί στην εταιρεία “Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ” (ΔΑΑ) για την εκμετάλλευση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος».
Το τίμημα που θα καταβάλει η ΔΑΑ για την παράταση τηρεί τους όρους της αγοράς και, ως εκ τούτου, η ΔΑΑ δεν λαμβάνει αδικαιολόγητο οικονομικό πλεονέκτημα ή ενίσχυση.
Η επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ δήλωσε «Η Επιτροπή έκρινε ότι το τίμημα ύψους 1,1 δισ. ευρώ που θα καταβληθεί από την ΔΑΑ για την εικοσαετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα Αθηνών αντιστοιχεί στην αγοραία τιμή.
Ως εκ τούτου, η ΔΑΑ δεν θα επωφεληθεί από κρατική ενίσχυση υπό τη μορφή αδικαιολόγητα χαμηλού τιμήματος για την σύμβαση παραχώρησης.
Η Επιτροπή συνεργάστηκε ενεργά με τις ελληνικές αρχές για την επίτευξη αυτού του θετικού αποτελέσματος, που είναι μία από τις σημαντικότερες οικονομικές συναλλαγές στο πλαίσιο του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων».
Υπενθυμίζεται ότι, η εταιρεία “Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ” έχει αναλάβει την εκμετάλλευση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών, βάσει σύμβασης παραχώρησης που καλύπτει την περίοδο από το 1996 έως το 2026.
Σύμφωνα με το μέτρο που κοινοποίησε η Ελλάδα στην Επιτροπή, η σύμβαση παραχώρησης παρατείνεται έως το 2046, έναντι καταβολής μεγαλύτερου τιμήματος.
Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, μια σύμβαση παραχώρησης για την εμπορική εκμετάλλευση υποδομών μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, εφόσον ανατίθεται υπό όρους που θα ήταν αποδεκτοί από ιδιωτική εταιρεία, η οποία ενεργεί υπό συνθήκες της αγοράς, εάν αυτή προσέφερε σύμβαση παραχώρησης για παρόμοια περιουσιακά στοιχεία.
Η Κομισιόν διαπίστωσε ότι η αρχική αξία της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης που προτάθηκε από την ΔΑΑ, ύψους 484 εκατ. ευρώ, βασιζόταν σε οικονομικές και επιχειρηματικές παραμέτρους οι οποίες δεν ήταν σύμφωνες με τις συνθήκες της αγοράς.
Δεδομένου ότι κανένας ιδιωτικός φορέας δεν θα είχε αποδεχθεί μια τέτοια προσφορά, η παράταση της σύμβασης παραχώρησης υπό αυτούς τους όρους θα συνιστούσε κρατική ενίσχυση.
Η Ελλάδα συνεργάσθηκε ενεργά με την Επιτροπή για τον καθορισμό της κατάλληλης αγοραίας αξίας της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης, η οποία δεν θα συνιστούσε πλέον κρατική ενίσχυση.
Κατόπιν σχετικών συζητήσεων, το τίμημα που πρέπει να καταβληθεί από την ΔΑΑ στην Ελλάδα αυξήθηκε σημαντικά και ανέρχεται σε 1.115 εκατ. ευρώ.
Δεδομένου του αυξημένου τιμήματος, η Επιτροπή έκρινε ότι η παράταση της σύμβασης παραχώρησης δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, διότι η ΔΑΑ θα καταβάλει τίμημα που σέβεται τις συνθήκες της αγοράς για τη συνέχιση της εκμετάλλευσης του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών.
Η σημερινή απόφαση της Επιτροπής, με την οποία διαπιστώνεται ότι δεν υφίσταται ενίσχυση στην παράταση της σύμβασης παραχώρησης, είναι μία από τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία παράτασης της σύμβασης παραχώρησης.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής αξιολόγησαν επίσης την παράταση στο πλαίσιο του «μηχανισμού εκ των προτέρων αξιολόγησης των δημοσίων συμβάσεων», που δρομολογήθηκε τον Οκτώβριο του 2017, και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η παράταση δεν εγείρει ανησυχίες ως προς τη συμβατότητά της με το δίκαιο της ΕΕ στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων.