Τέσσερις κατασκευαστικοί όμιλοι, επί συνόλου 45 εταιρειών, δύο συνδέσμων και μίας τράπεζας, που κατηγορούνται από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού για χειραγώγηση διαγωνισμών δημοσίων έργων, προσέφυγαν στη διαδικασία διευθέτησης για να πετύχουν μείωση 15% των προστίμων, σύμφωνα με την «Αυγή».
Εξαιτίας αυτής της προσφυγής έχει αναβληθεί, μέχρι νεωτέρας, η συνεδρίαση της Ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΠΑΝΤ), η οποία είχε ορίσει για τις 26 Σεπτεμβρίου.
Αν και ακόμη κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά πότε θα συνεδριάσει η Ολομέλεια της Ανεξάρτητης Αρχής για να ξεκινήσει η κύρια δίκη, πληροφορίες αναφέρουν ότι στόχος είναι να μην τραβήξει πολύ η όλη διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων διευθέτησης και να προχωρήσει η κύρια διαδικασία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έως τις 22 Αυγούστου έχουν δικαίωμα να προσφύγουν στη διαδικασία διευθέτησης και άλλες εργοληπτικές εταιρείες, αν το επιθυμούν.
Σημειώνεται ότι η διαδικασία διευθέτησης διαφορών αφορά τις περιπτώσεις που επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων παραδέχονται, εκούσια και ανεπιφύλακτα, τη συμμετοχή τους σε οριζόντια καρτελική σύμπραξη.
Στις περιπτώσεις αυτές χορηγείται μείωση του προστίμου κατά 15%, υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Υπενθυμίζεται ότι αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα επιείκειας έχει υποβάλλει ήδη η Τεχνική Ολυμπιακή, η οποία ήταν η κατασκευαστική που συνέδραμε ουσιαστικά στην έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού.
Υπενθυμίζεται ότι η αυτεπάγγελτη έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού αφορά σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων, στα οποία συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων, έργα κατασκευής μεγάλων οδικών αξόνων, έργα ΜΕΤΡΟ, Προαστιακού και σιδηροδρομικών γραμμών/ σταθμών, έργα που δημοπρατήθηκαν με το σύστημα της παραχώρησης και έργα μέσω συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Όπως επισημαίνεται στην εισήγηση, εταιρίες των ομίλων ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΕΓΕΚ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ και INTRACOM συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων, η οποία διήρκεσε για μακρό χρονικό διάστημα (1989 έως 2016).
Από το πλήθος των αποδεικτικών στοιχείων που εντοπίσθηκαν στη διάρκεια της αυτεπάγγελτης έρευνας της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις προέβαιναν σε συνεννοήσεις αναφορικά με:
α)τον προσδιορισμό, εκ των προτέρων, του αναδόχου ανά διαγωνισμό,
β)τον καθορισμό του ύψους των προσφερόμενων εκπτώσεων,
γ)την μη υποβολή οικονομικών προσφορών σε διαγωνισμούς, έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων,
δ)την από κοινού εκτέλεση των έργων, παρά τη συμμετοχή τους σε φαινομενικά ανταγωνιστικά σχήματα, μέσω επαφών σε χρόνο πριν από την υποβολή οικονομικών προσφορών, ή/ και
ε)την παραίτηση από τη διεκδίκηση διαγωνισμών με αντάλλαγμα την από κοινού συμμετοχή στην εκτέλεση των έργων.
Η εν λόγω καρτελική σύμπραξη υλοποιήθηκε κυρίως μέσω τακτικών συναντήσεων εκπροσώπων των εμπλεκομένων ανταγωνιστών ή και με τη σύναψη διασφαλιστικών/ αποζημιωτικών συμφωνητικών.
Με βάση την ίδια εισήγηση είχαν συμμετοχή στις συνεννοήσεις, κατά περιόδους ή ως προς συγκεκριμένους διαγωνισμούς, και εταιρίες των ομίλων FCC, VINCI, HOCHTIEF και SIEMENS, καθώς και οι εταιρίες ΒΙΟΤΕΡ, ΕΚΤΕΡ, ΘΕΜΕΛΗ, ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ, ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, ALSTOM TRANSPORT, IACOVOU BROTHERS, ARCHIRODON CONSTRUCTION, SALINI, SELI, ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ, ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ, ΕΡΕΤΒΟ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ, NEMESIS, VAN OORD, TADEI, IMPRESA, RIZZANI και MAIRE TECNIMONT.