Σύμβουλο για την εκπόνηση και υλοποίηση «Στρατηγικού σχεδίου βιώσιμης αναδιοργάνωσης των αστικών εμπορευματικών μεταφορών & ανάπτυξης των απαιτούμενων δομών, υποδομών & λειτουργίας στην Αττική», προσλαμβάνει το υπουργείο Μεταφορών.
Της Βάσως Βεγιάζη
Το έργο αναμένεται να αναλάβει μια εκ των Planet, ΤΕΚΜΩΡ, Planning και Κ & Ο Advisory Services.
To υπουργείο Μεταφορών, σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και την Περιφέρεια Αττικής στοχεύει στη θεσμοθέτηση πλαισίου κανόνων για την προσωρινή αποθήκευση και την απρόσκοπτη μεταφορά (με οχήματα μεταφοράς «καθαρών» τεχνολογιών που κινούνται εξ’ολοκλήρου ή εν μέρει με εναλλακτικά καύσιμα, όπως αυτά ορίζονται στο ν.4439/2016) και τη διανομή αγαθών και εμπορευμάτων, εντός και περιμετρικά αστικής περιοχής, με γνώμονα τη διασφάλιση της ελάχιστης δυνατής διατάραξης του αστικού ιστού, της αστικής κυκλοφορίας και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.
Περαιτέρω, με στόχο τη βελτίωση των περιβαλλοντικών και ενεργειακών επιδόσεων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική, στην κατεύθυνση παροχής κινήτρου ανάδειξης «πράσινων» επιχειρήσεων, εκδόθηκε απόφαση του αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η οποία προβλέπει τη δημιουργία κεντρικής βάσης δεδομένων στο υπουργείο Υποδομών, όπου θα καταγράφονται οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εφοδιαστικής.
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, τα φορτηγά κινούνται άδεια στο 60% των ημερήσιων διαδρομών τους, ενώ και οι υποδομές του οδικού δικτύου είναι περιορισμένες και οι χώροι φορτοεκφόρτωσης ελάχιστοι.
Ως αποτέλεσμα, η αστική μεταφορά εμπορευμάτων δημιουργεί κοντά στο 15% της κίνησης στο αστικό δίκτυο της Περιφέρειας και ευθύνεται για το 30%-50% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και για το 25% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Σύμφωνα με στελέχη της Περιφέρειας Αττικής, η αστική διανομή εμπορευμάτων αποτελεί τον «πνεύμονα» της εμπορικής δραστηριότητας και της οικονομικής ανάπτυξης των πόλεων και αστικών κέντρων.
Ωστόσο, το υφιστάμενο μοντέλο λειτουργίας των αστικών εμπορευματικών μεταφορών στην Αττική είναι μη βιώσιμο και απέχει πολύ από το επιθυμητό και ρεαλιστικό επίπεδο.