Εντονότερη γίνεται η έλλειψη για επαγγελματίες οδηγούς, με το πέρασμα των ετών, στον ευρωπαϊκό κλάδο οδικών μεταφορών, όπως αποκαλύπτει νεότερη έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU).
Της Βάσως Βεγιάζη
Η έρευνα, που διενεργήθηκε το διάστημα Οκτώβριος 2018 – Ιανουάριος 2019, κατέδειξε ότι η έλλειψη οδηγών στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών ανέρχεται στο 21% και στον κλάδο των λεωφορείων και των πούλμαν στο 19%.
Το πρόβλημα με το πέρασμα των ετών ολοένα και αυξάνεται, με το έλλειμμα και στους δύο κλάδους να φτάνει στο 40%, καθώς η ζήτηση θα γίνει εντονότερη εντός του 2019.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, το 2015, συνολικά 3,2 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρώπη εργάζονταν ως οδηγοί φορτηγών, με τον αριθμό αυτό να φθίνει κατά 300.000 σε σχέση με το 2008.
Η επικρατούσα κατάσταση
Για μια πιο ολοκληρωμένη αποτύπωση του προβλήματος, η IRU δίνει συγκεκριμένα παραδείγματα από την εικόνα που επικρατεί σε μερικές χώρες:
-Ο μέσος όρος ηλικίας ο τομέας των μεταφορών της Γερμανίας υπερβαίνει τα 47 έτη. Περίπου το 40% οδηγών φορτηγού και το 55% των οδηγών λεωφορείου αναμένεται να συνταξιοδοτηθούν έως το 2027, δημιουργώντας ένα έλλειμμα περίπου 185.000 οδηγών.
-Στο Βέλγιο, το 19% του συνόλου των διαθέσιμων θέσεων εργασίας για οδηγούς λεωφορείων παραμένει κενό από τον Δεκέμβριο 2018. Οι εγχώριοι operators λεωφορείων εκτιμούν ότι η βιομηχανία έχει ανάγκη από προσλήψεις άνω του 28%, σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα.
-Στο Ην. Βασίλειο, η έλλειψη εκτιμάται ότι αυξάνεται κατά 50 οδηγούς ημερησίως.
-Το 2018, οι μεταφορικές εταιρείες στη Ρουμανία αντιμετώπισαν σοβαρές δυσκολίες στην κάλυψη των θέσεων οδηγού, καθώς η έλλειψη ανήλθε στο 37%. Όταν ρωτήθηκαν για το 2019, ανέφεραν ότι ο κλάδος θα χρειαστεί 32% περισσότερους οδηγούς. Αυτό σημαίνει ότι η έλλειψη οδηγών μπορεί να αγγίξει το 70%, εάν η ίδια κατάσταση εξακολουθεί να υφίσταται και το παρόν έτον.
-Οι μεταφορικές εταιρείες στη Νορβηγία εκτιμούν ότι το 2019, η ζήτηση για οδηγούς θα αυξηθεί κατά 12%. Συνδυαστικά με το σημερινό ποσοστό κενών θέσεων που φτάνει το 22%, η έλλειψη οδηγών θα ανέλθει στο 35%.
Σύμφωνα με τον Managing Director της IRU, Boris Blanche, «η βιομηχανία των μεταφορών πρέπει να λάβει άμεση και αποφασιστική δράση για την αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών.
Αν παραμείνει ανεξέλεγκτη, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή οικονομία και θα οδηγήσει σε αύξηση κόστους για τις επιχειρήσεις, τους καταναλωτές και τους επιβάτες».
Όπως σχολίασε ο ίδιος, ο μη επαρκείς αριθμός οδηγών δεν έχει να κάνει με την έλλειψη επαγγελματικών ευκαιριών που προσφέρει ο κλάδος. «Στην πραγματικότητα, η έρευνα κατέδειξε ότι η επαγγελματική ικανοποίηση τείνει να είναι υψηλή, με μόνο το 20% των ερωτηθέντων οδηγών να εκφράζουν κάποια δυσαρέσκεια για την εργασία τους», καταλήγει.
Τι προκαλεί την έλλειψη οδηγών
Σταχυολογώντας τα ευρήματα της έρευνας της IRU προκύπτουν τα εξής:
-Το 57% των ανδρών οδηγών και το 63% των γυναικών οδηγών πιστεύουν ότι η κακή εικόνα του επαγγέλματος λειτουργεί αρνητικά για προσλήψεις.
-Το 79% των οδηγών πιστεύει ότι η δυσκολία προσέλκυσης γυναικών στο επάγγελμα είναι ένας από τους κορυφαίους λόγους έλλειψης. Αυτό υπογραμμίζεται σε στοιχεία του International Transport Forum, όπου οι γυναίκες οδηγοί αποτελούν μόλις το 2% των ευρωπαϊκών οδικών μεταφορών.
-Το 70% των οδηγών, ηλικίας 25-34 ετών, θεωρεί ότι η δυσκολία προσέλκυσης νέων είναι ένας από τους κορυφαίους λόγους έλλειψης οδηγών.
-Μεταξύ των οδηγών, το 76% πιστεύει ότι οι συνθήκες εργασίας και το 77% οι μακρές περίοδοι μακριά από το σπίτι, αποτρέπουν πολλούς από την είσοδό τους στο επάγγελμα.
-Η βιομηχανία πλήττεται από γήρανση του εργατικού δυναμικού. Στην Ευρώπη, η πλειοψηφία των εταιρειών του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών απασχολούν οδηγούς, των οποίων η μέση ηλικία είναι τα 44 έτη, ενώ στον τομέα των επιβατικών μεταφορών η μέση ηλικία των απασχολούμενων οδηγών είναι τα 52 έτη.
Κατά τον Blanche, «πρέπει να γίνει μια συνολική προσπάθεια για την αντιμετώπιση της αρνητικής εικόνας του επαγγέλματος.
Ταυτόχρονα, όλοι οι φορείς του κλάδου πρέπει να δράσουν για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Η μεταχείριση των οδηγών θα πρέπει να βελτιωθεί, με επαρκή υποδομή.
Για να προσελκύσει η βιομηχανία νέο εργατικό δυναμικό, ιδιαίτερα νέους και γυναίκες, πρέπει να εφαρμοστεί μια πιο περιεκτική πολιτική πρόσληψης στον τομέα».
Είμαι οδηγός. Από τα 23.και είμαι τώρα. 37.ετων.ωρες ατελείωτες. Απλησια. Σπίτι σου ή καμπίνα. Εκεί που οι άλλοι πάνε τουαλέτα στα παρκιν εσύ κοιμάσαι και τρως σαν τα αδέσποτα. Προσωπική ζωη μηδέν. Ευθηνη απίστευτη. ανά πάσα στιγμή κινδυνεύεις με ατύχημα. Να κλείσεις το σπίτι σου ή κάποιο άλλο. Ευτυχώς 15 χρόνια τώρα με βοήθησε πολλές φορές ο Θεός. Λείπεις από όλες τις στιγμές που σε χρειάζεται η οικογένεια σου. Η τροχαία σε κυνηγά να σου πάρει το μεροκάματο ακόμα και γιατί έχει πέσει μύγα στο προφυλακτήρα. Οι εργοδοτες θέλουν να δουλεύεις δύο 8ωρα τη μέρα με την απειλεί της απολυσεως. Παθαίνεις ζημιές μένεις στο δρόμο. Σε τρώνε τα κρύα. Οι βροχές. Όλα. Μισθός της κοροϊδίας για όλα τα παραπάνω. Μετανιώνω την ώρα και την στιγμή που έβγαλα το δίπλωμα. Γ. Δ. Ε. ADR. Σε φίλους που με ρωτάνε γιατο επάγγελμα αυτό τους λέω τη πικρη αλήθεια. Είναι πάρα πολλά ακόμα. Καλύτερα να πάνε να πέσουν απτην Ακρόπολη πάρα να γίνουν οδηγοί φορτηγών. Περιμένω σαν το Τζόκερ να ανοίξουν λίγο οι δουλειές και απλά γειά σας. Με τη πρώτη ευκαιρία.να ξεφύγω για πάντα από το καρκίνωμα αυτό.παρτε τα κάντε τα τρενάκι όλοι εσείς οι ιδιοκτήτες και δουλευτετα μόνοι σας.σας τα χαρίζω. Ουτε ζωγραφιστά. Δε χρειάζεται να αναρωτιουνται μετά γιατί υπάρχει ελλείψει.Καλό σας βράδυ.
Αν οι συνθήκες αντιμετώπισης των οδηγών, να τους φέρονται με σεβασμό κ αξιοπρέπεια δεν αλλάξουν κ οι πολύωρες αναμονές σε εργοστάσια, σύνορα κ.ά. δεν βελτιωθούν πως θα προσελκύσουν νέους? Αλλά μήπως κ οι ίδιοι οι οδηγοί έχουν μερίδιο ευθύνης για την εικόνα που δείχνουν προς τα έξω?
Εέεεεεεεεε. Πιλότοι δεν είναι; τότε γιατί τους δίνουν μισθούς τηλεφωνητή; ;;;
Αν δεν έλεγα κάτι θα με έτρωγε… Η περίπτωση το ότι η οδηγοί φταίνε σε όλα ότι η οδηγοί είναι αυτή που ζουν σαν ζώα μέσα σε. Μια καμπίνα και ότι είσαι μόνος βρώμικος αγχωμένος πιεσμένος και όλοι να σε αντιμετωπίζουν σαν ένα τιποτα που στην πραγματικότητα αν δεν είσαι εσύ δεν κοινειτο τίποτα. Μην ξεχνάμε ότι τα λεφτά για όλα αυτά είναι λίγα γτ στην πραγματικότητα δεν έχεις ζωή πάρα μόνο χιλιόμετρα και ένα ράδιο εεε καλά να κάνουν και να μην πάει κανείς μπας και αλλάξουν τα πράγματα