Υπέρ της ενοποίησης και της διαλειτουργικότητας ενός δικτύου μεταφορών στα Βαλκάνια τάχθηκε, στο συνέδριο του Economist, η Ευρωπαία Επίτροπος Violeta Bulc.
H Ευρωπαία Επίτροπος τόνισε ότι η δημιουργία ενός συντονιστικού γραφείου που θα ενοποιεί τα δίκτυα μεταφορών στα Βαλκάνια, θα επιφέρει ευεργετικές συνέπειες στις συσχετιζόμενες χώρες.
Ακολούθως, σημείωσε ότι οι στρατηγικοί στόχοι της πολιτικής μεταφορών της ΕΕ έχουν ως στόχο, μέχρι και το 2030, τον πλήρη συντονισμό των μεταφορών (χερσαίων, εναέριων, θαλάσσιων) εντός της ΕΕ και μέχρι το 2050 την μηδενική εκπομπή ρύπων και έως τον μηδενικό αριθμό των θυμάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Επίσης, σημείωσε ότι, στη δική της θητεία από το πακέτο Γιουνκέρ, αλλά και από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία, πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις στις μεταφορές, συνολικού ύψους 230 δισ. ευρώ.
«Κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει στην αρχή ότι οι μεταφορές θα μπορέσουν να απορροφήσουν τόσο μεγάλο ποσό πόρων», είπε χαρακτηριστικά.
Πάντως τόνισε ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις που θα έρθουν τα επόμενα χρόνια δεν θα αλλάξουν μόνο τα μεγάλα δίκτυα των μεταφορών μεταξύ των κρατών μελών, αλλά και τις αστικές μεταφορές.
Μάλιστα, εκτίμησε ότι και η Αθήνα θα βαδίσει στον δρόμο άλλων ευρωπαϊκών πόλεων που απομάκρυναν τα αυτοκίνητα από το κέντρο τους, στα οποία οι κάτοικοι κινούνται κατά κύριο λόγο με τις αστικές συγκοινωνίες.
Μιλώντας ευρύτερα για το project ΤΕΝ-Τ, η κ. Bulc υπογράμμισε ότι 800.000 πρόσθετες θέσεις εργασίας θα είναι διαθέσιμες σε σύγκριση με το 2016, ως αποτέλεσμα της ολοκλήρωσης του κεντρικού δικτύου, γεγονός που θα προσθέσει 1,6% στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ – «τα νούμερα αυτά αναμένεται να αυξηθούν μετά το 2030, από τη στιγμή που η οικονομία θα επωφελείται από τον πυρήνα του προγράμματος».
Η Ελλάδα βρίσκεται σε καλό δρόμο για να δει κάποια από αυτά τα οφέλη, σύμφωνα με την Επίτροπο, η οποία υπογράμμισε ότι η χώρα έχει χρησιμοποιήσει το πλήρες κονδύλι του Ταμείου Συνοχής CEF και έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο, θέτοντας σε λειτουργία το νέο τμήμα σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας Τιθορέα – Δομοκός, που συμπληρώνει τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Αθήνα.
Η κ. Bulc στάθηκε στη σημασία της συνδεσιμότητας στην Ευρώπη, ως στοιχείο το οποίο πριν απ΄όλα συμβάλλει στην ειρηνική συμβίωση των χωρών της ηπείρου.
Η ίδια επεσήμανε ότι το 70% των χρηματοδοτήσεων στον τομέα των μεταφορών αφορά σιδηρόδρομους και προέτρεψε την Ελλάδα να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες για να είναι σε θέση να καταστεί κόμβος μεταφορών.
«Μέχρι το 2030 θα δείτε ένα τελείως καινούργιο σιδηροδρομικό σύστημα στην Ευρώπη. Αντί για 40.000 κανονισμούς, θα έχουμε μόλις 16.000. Θα καθορίσουν το σύστημα και θα αφορούν αδιάλειπτες μεταφορές», σημείωσε η κ. Bulc, η οποία στάθηκε επίσης στη σύνδεση της στρατηγικής στις μεταφορές με τους στόχους για το κλίμα.
«Το 60% της μόλυνσης προέρχεται από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα», επεσήμανε, μιλώντας για την ανάγκη της μεγαλύτερης δυνατής ενίσχυσης των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Καταλήγοντας, η κα. Bulc στάθηκε στην ανάγκη η Ευρώπη να παραμείνει «ενωμένη», καθώς υπάρχουν χώρες, όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ, οι οποίες διατηρούν ανταγωνιστικά συμφέροντα προς αυτήν.