Δέσμευση για την επίτευξη εφικτών, εφαρμόσιμων και βιώσιμων λύσεων για τα προβλήματα που σχετίζονται με το παγκόσμιο ανώτατο όριο θείου από το 2020 στα ναυτιλιακά καύσιμα, καθώς και για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία, ζητά από τα κράτη-μέλη του IMO και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
Η εν λόγω ανακοίνωση έρχεται λίγες ημέρες πριν την κρίσιμη Σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC 74) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (UN IMO).
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΕ, Θεόδωρο Βενιάμη, «η MEPC74 είναι η τελευταία ευκαιρία για να διασφαλιστεί η ασφαλής, ομαλή και συνεπής εφαρμογή του παγκόσμιου κανονισμού για ναυτιλιακά καύσιμα 0,5% περιεκτικότητας σε θείο από το 2020 και να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι πολλές και σοβαρές προκλήσεις που προκύπτουν».
«Αυτή η τελευταία ευκαιρία δεν πρέπει να αποδειχθεί χαμένη ευκαιρία», τόνισε.
Όσον αφορά το θέμα του παγκόσμιου ανώτατου ορίου θείου από το 2020, «υπάρχουν πολλά γνωστά και σωστά εντοπισμένα κενά στον κανονισμό, που οδηγούν σε πρακτικά προβλήματα κατά την εφαρμογή και την επιβολή του κανονισμού, καθώς και σε κάποιες περιπτώσεις σε στρέβλωση του ανταγωνισμού, στα οποία κανείς δεν μπορεί πλέον να κλείνει τα μάτια.
Τα ζητήματα της διαθεσιμότητας ασφαλών, συμμορφούμενων καυσίμων παγκοσμίως, η υιοθέτηση των Οδηγιών για συνεπή εφαρμογή με τη συμπερίληψη της ρήτρας περί «λειτουργικών κωλυμάτων» (operational constraints), η εφαρμογή ορθών και πρακτικών μέτρων για την ρεαλιστική αντιμετώπιση των περιπτώσεων μη συμμόρφωσης του πλοίου λόγω αιτιών εκτός ελέγχου του, οι περιβαλλοντικές, επιχειρησιακές, νομικές, καθώς και άλλες αβεβαιότητες του κανονισμού που σχετίζονται με τη χρήση συστημάτων έκπλυσης καυσαερίων, είναι όλα σημαντικά ζητήματα που ενέχουν τον κίνδυνο σοβαρής διατάραξης του διεθνούς εμπορίου, εάν δεν αντιμετωπιστούν κατάλληλα άμεσα», υπογραμμίζει η ΕΕΕ.
Σχετικά με το ζήτημα της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ο κ. Βενιάμης δήλωσε ότι «υπάρχει αναγκαιότητα να διασφαλιστεί ότι τα μέτρα που θα υιοθετήσει ο ΙΜΟ είναι εφικτά για το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Κάθε τομέας θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να επιλέγει τα πιο κατάλληλα για το επιχειρησιακό του μοντέλο και αυτό θα πρέπει να είναι σεβαστό από όλους.
Η bulk/tramp ναυτιλία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 84% του παγκόσμιου εμπορίου δια θαλάσσης και όποια μέτρα υιοθετηθούν δε θα πρέπει να βάζουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά της.
Γι’ αυτόν τον τομέα συγκεκριμένα είναι απαραίτητο τα μέτρα στα οποία θα δεσμευτεί να αποτελέσουν δεσμεύσεις και για τους ναυλωτές».
Καταλήγοντας, δήλωσε «βέβαιος ότι ο IMO θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και θα ανταποκριθεί στον αδιαμφισβήτητο ρόλο του ως παγκόσμιου ρυθμιστή της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Αυτό το παγκόσμιο κύρος συνεπάγεται μεγάλη ευθύνη και αυτό θα πρέπει να είναι στη σκέψη όλων των συμμετεχουσών αντιπροσωπειών στις επικείμενες διεργασίες του ΙΜΟ».